Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Možnosti rozvoje informatického myšlení u žáků 5. třídy s využitím prostředí Scratch
Thesis title in Czech: Možnosti rozvoje informatického myšlení u žáků 5. třídy s využitím prostředí Scratch
Thesis title in English: Possibilities of developing computational thinking of 5th grade pupils using Scratch
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Supervisor: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 10.03.2022
Date of assignment: 10.03.2022
Confirmed by Study dept. on: 11.04.2024
Opponents: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
- Na základě prostudovaných informačních zdrojů zmapujte problematiku informatického myšlení se zaměřením na základní koncepty.
- Analyzujte možnosti rozvoje informatického myšlení pro konkrétní cílovou skupinu při respektování revize RVP ZV v oboru Informatika.
- Navrhněte ucelený soubor aktivit a úloh (komplexní model) pro vybranou cílovou skupinu. Součástí tohoto souboru bude i metodika práce a objasnění způsobu rozvoje informatického myšlení.
- Realizujte výzkumné šetření, ve kterém ověříte vytvořený model a vypracované metodické pokyny. Na základě zjištěných skutečností následně model dle nutnosti modifikujte do výsledné podoby.
- Výsledky své práce shrňte formou doporučení pro další praxi.
References
Při řešení budou využívány primární a sekundárních informačních zdroje, včetně elektronických, dle tematické orientace práce.
Preliminary scope of work
Tato práce se orientuje na rozvoj informatického myšlení u žáků 5. třídy a konkrétně řeší přímo základní koncepty: dekompozice, vzory a sekvence, abstrakce a vytváření algoritmů. Cílem práce je tedy analyzovat informatické myšlení jak z hlediska základních konceptů, tak i se zaměřením na konkrétní cílovou skupinu a jako prostředek využít programovací prostředí Scratch. V rámci práce vznikne ucelený soubor na sebe navazujících aktivit a úloh se zvyšující se obtížností, které respektují a rozvíjí základní koncepty informatické myšlení.

Předpokládaná struktura práce: úvod – cíle práce a využívané výzkumné metody – teoretická a terminologická východiska se zaměřením na informatické myšlení a jeho základní koncepty – vytvoření aktivit, úloh a metodických podkladů – příprava a realizace ověření vzniklého modelu – zpracování a analýza získaných dat a následná úprava úloh, aktivit, popř. metodických podkladů – shrnutí zjištění – závěr – seznam použitých informačních zdrojů - přílohy
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html