Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Analýza projevu sluchově postižených žáků v českém znakovém jazyce
Thesis title in Czech: Analýza projevu sluchově postižených žáků v českém znakovém jazyce
Thesis title in English: Analysis of deaf childrens´ discourses in Czech Sign Language
Key words: znakový jazyk|osvojování|dětská řeč|vývoj znakového jazyka
English key words: sign language|acquistion|baby talk|sign development
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech and Deaf Studies (21-UBN)
Supervisor: Mgr. Radka Nováková
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.11.2021
Date of assignment: 23.11.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 25.11.2021
Date and time of defence: 15.06.2022 09:40
Submitted/finalized: no
Opponents: Mgr. Lucie Sedláčková Půlpánová
 
 
 
Guidelines
Cílem bakalářské práce je zjistit, zda se odlišují projevy neslyšících dětí v českém znakovém jazyce v závislosti na komunikaci v rodině. Výzkumná sonda se zaměří na žáky jednoho ročníku (nebo přibližně stejně starou skupinu dětí – minimálně 6 dětí) na vybrané základní škole pro sluchově postižené. Proběhne metodou elicitace – převyprávění příběhu v českém znakovém jazyce dítětem (na základě obrazového materiálu: komiks nebo krátký animovaný klip) dospělému neslyšícímu komunikačnímu partnerovi. Následně budou jednotlivé projevy dětí porovnány (zejména s ohledem na znakovou zásobu, zvl. na užití produktivního x stabilního lexikonu, užití klasifikátorových konstrukcí atd.).

Postup práce:
1. Studium relevantní české a zahraniční odborné literatury o osvojování prvního a druhého jazyka, osvojování znakových jazyků, jazykovém vývoji u rodilých a nerodilých mluvčích.
2. Stanovení hypotéz.
3. Vlastní výzkum.
4. Vyhodnocení výzkumu, usouvztažnění s teoretickými východisky práce a metadaty o jednotlivých respondenty, shrnutí a formulování závěrů.
References
EMMOREY, K. (ed.) (2003): Perspectives on Classifier Constructions in Sign Languages. Lawrence Erlbaum Associates, Mahwah, New Jersey and London: Psychology press.

ERTING, C.J.; VOLTERRA, V. (eds.) (2002): From Gesture to Language in Hearing and Deaf Children. Washington: Gallaudet University Press, DC.

HRONOVÁ, Anna. (2008): Dětská řeč - analýza projevu neslyšícího dítěte. Rigorózní práce. Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace.

HUMPHRIES, T., KUSHALNAGAR, P., NAPOLI, D. J., PADDEN, C., RATHMANN, C., & SMITH, S. R. (2012): Language acquisition for deaf children: Reducing the harms of zero tolerance to the use of alternative approaches. Harm Reduction Journal, 9(1), 16.

LILLO-MARTIN, D. & HENNER, J. (2020): Acquisition of Sign Languages. Annual Review of Linguistics, Vol. 7, s. 395-419.

LU, J., JONES, A., & MORGAN, G. (2016): The impact of input quality on early sign development in native and non-native language learners. Journal of Child Language, 43(3), s. 537-552.

MAYBERRY, R. I., & EICHEN, E. B. (1991): The long-lasting advantage of learning sign language in childhood: Another look at the critical period for language acquisition. Journal of Memory and Language, 30, s. 486–512.

MAYBERRY, R. I., & LOCK, E. (2003): Age constraints on first versus second language acquistion: Evidence for linguistic plasticity and epigenesis. Brain and Language, 87, s. 369–384.

MEIER, R. P. (2006): The form of early signs: Explaining signing children’s articulatory development. In B. Schick, M. Marschark, & P. E. Spencer (eds.), Advances in the sign language development of deaf children. New York: Oxford University Press, s. 202–230.

MEIER, R. P. (2016): Sign language acquisition. Oxford Handbooks Online in Linguistics. New York: Oxford University Press.https://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780199935345.001.0001/oxfordhb-9780199935345-e-19

NOVOGRODSKY, R, HENNER J., CALDWELL-HARRIS C. & HOFFMEISTER R. (2017): The Development of Sensitivity to Grammatical Violations in American Sign Language: Native Versus Nonnative Signers. Language Learning, A Journal of Research in Languages Studies. s. 1-28.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html