Příprava budoucích učitelů fyziky: Znalosti a dovednosti zásadní pro učitelskou praxi
Thesis title in Czech: | Příprava budoucích učitelů fyziky: Znalosti a dovednosti zásadní pro učitelskou praxi |
---|---|
Thesis title in English: | Preparing future physics teachers: Knowledge and skills essential for teaching practice |
Key words: | příprava budoucích učitelů|výuka fyziky|rámec TPACK|kvantitativní výzkum |
English key words: | future teachers preparation|physics teaching|TPACK framework|qualitative study |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Physics Education (32-KDF) |
Supervisor: | doc. RNDr. Petr Kácovský, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 09.11.2021 |
Date of assignment: | 09.11.2021 |
Confirmed by Study dept. on: | 19.11.2021 |
Date of electronic submission: | 18.07.2024 |
Opponents: | doc. PhDr. Martin Chvál, Ph.D. |
Advisors: | RNDr. Marie Snětinová, Ph.D. |
Guidelines |
1) Provést rešerši relevantní literatury zabývající se přípravou budoucích učitelů na vysokých školách. Seznámit se s rámcem TPACK.
2) Připravit výzkum zjišťující, které dovednosti a znalosti by měla vysoká škola rozvíjet u posluchačů učitelství fyziky – názory učitelů z praxe. 3) Provést navržený výzkum; jako metoda sběru dat bude použit dotazník nebo strukturovaný rozhovor. 4) Vyhodnotit získaná data a propojit je s výsledky rešerše. |
References |
Boyd, D. J., Grossman, P. L., Lankford, H., Loeb, S., & Wyckoff, J. (2009). Teacher Preparation and Student Achievement. Educational Evaluation and Policy Analysis, 31(4), pp. 416-440.
Etkina, E. (2010). Pedagogical content knowledge and preparation of high school physics teachers. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, 6(2), 020110. Feiman-Nemser, S. (2003). What New Teachers Need to Learn. Educational Leadership, 60(8), pp. 25-29. Frågåt, T., Henriksen, E. K., & Tellefsen, C. W. (2021). Pre-service science teachers’ and in-service physics teachers’ views on the knowledge and skills of a good teacher. Nordic Studies in Science Education, 17(3), 277-292. Kirschner, S., Borowski, A., Fischer, H. E., Gess-Newsome, J., & von Aufschnaiter, C. (2016). Developing and evaluating a paper-and-pencil test to assess components of physics teachers’ pedagogical content knowledge. International Journal of Science Education, 38(8), 1343-1372. Švaříček, R., Šeďová, K., a kol. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Švec, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno: Paido Další literatura na základě domluvy s vedoucím práce |