Hlavním cílem připravované bakalářské práce je kritická analýza odborné literatury zabývající se percepcí roztomilosti u člověka v různých modalitách. V úvodu práce bude představena historie výzkumu dětského schématu jako "Kindchenschema" poprvé formulované Konradem Lorenzem. Následně bude definována percepce roztomilosti, a to především v porovnání s vnímáním atraktivity. Hlavním tématem práce bude analýza studií zabývajících se neurofyziologickými a hormonálními procesy při percepci roztomilých podnětů. Zároveň budou probrány interindividuální rozdíly ve vnímání roztomilosti v závislosti na věku, pohlaví či rodičovských zkušenostech. Percepce dětského schématu u člověka bude diskutována ve srovnávací perspektivě u savců, a především jiných primátů. Dále budou představeny studie zabývající se praktickými důsledky narušeného dětského schématu např. při výchově či školním prostředí. V závěru práce budou zmíněny exploatace dětského schématu v masmédiích a marketingu.
Preliminary scope of work in English
The aim of this prepared thesis is a critical analysis of professional literature dealing with Perception of cuteness in humans in different modalities. In the introduction of the work, we will focus on history of research of the baby schema as "Kindchenschema" firstly formulated by Konrad Lorenz. Subsequently, the perception of cuteness will be defined, especially in comparison with the perception of attractiveness. The main topic of this work will be analysis of studies dealing with neurophysiological and hormonal processes in the perception of cute stimuli. At the same time, interindividual differences in the perception of cuteness depending on age, gender or parental experience will be discussed. The perception of the baby schema in humans will be discussed in a comparative perspective in mammals, and especially other primates. Furthermore, studies dealing with the practical consequences of a disturbed baby schema, for example in education or the school environment, will be presented. At the end of the work, the exploitation of baby schema in mass media and marketing will be mentioned.