Skicování traumatu: rozpad Jugoslávie v komiksech
Thesis title in Czech: | Skicování traumatu: rozpad Jugoslávie v komiksech |
---|---|
Thesis title in English: | Sketching Trauma: the Disintegration of Yugoslavia in Comics |
Key words: | komiks, trauma, rozpad, Jugoslávie, válka, Balkán |
English key words: | comics, trauma, dissolution, Yugoslavia, war, Balkans |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Russian and East European Studies (23-KRVS) |
Supervisor: | PhDr. Ondřej Žíla, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 21.06.2020 |
Date of assignment: | 21.06.2020 |
Date and time of defence: | 25.01.2022 09:00 |
Venue of defence: | Pekařská 16, JPEK112, 112, Malá učebna, 1.patro |
Date of electronic submission: | 03.01.2022 |
Date of proceeded defence: | 25.01.2022 |
Opponents: | František Šístek, M.A., Ph.D. |
URKUND check: |
Guidelines |
Práce se zaměřuje na komiks, médium, které v rámci studia mezinárodních vztahů zaujímá stále pouze omezený prostor. Komiksová forma přitom nabízí unikátní kombinaci obrazu a textu, skrze kterou lze analyzovat odpovědi na otázky související s intertextualitou, vizualizací a narací v oblasti teritoriálních studií.
Události válečných konfliktů, které souvisejí s rozpadem Jugoslávie, pokrývá množství komiksových děl (Bezpečná zóna Goražde, Bosenský plackopes, Fax ze Sarajeva, Šíbr, Macedonia: What Does It Take to Stop a War?, Regards from Serbia, Sarajevo Tango). Studie, která by se pokusila o jejich komplexní analýzu, však zatím stále chybí. Z pohledu výzkumu mezinárodních vztahů lze zkoumat, jak komiksy odkazují na události světové politiky, jakým způsobem pracují s diskursy, které už byly artikulovány v rámci širší veřejné debaty, či jak v rámci omezeného prostoru reflektují komplexní vývoj na lokální úrovni. Komiksy pokrývající reálné události také umožňují zkoumat, jakým způsobem jednotliví autoři zachycují politické diskursy a reflektují jejich vývoj a proměnu. |
References |
EDKINS, Jenny, 2003. Trauma and the memory of politics / Jenny Edkins. I. New York: Cambridge University Press. ISBN 0521534208.
HANSEN, Lene, 2017. Reading comics for the field of International Relations: Theory, method and the Bosnian War. European Journal of International Relations [online]. 23(3), 581-608 [cit. 2020-06-01]. DOI: 10.1177/1354066116656763. ISSN 13540661. Dostupné z: EBSCO CHUTE, Hillary L., 2016. Disaster Drawn: Visual Witness, Comics, and Documentary Form [online]. I. Massachusetts: Harvard University Press [cit. 2020-06-04]. ISBN 9780674504516. Dostupné z: EBSCO OBRADOVIĆ, Dragana, 2016. Writing the Yugoslav Wars: Literature, Postmodernism, and the Ethics of Representation [online]. I. Toronto: University of Toronto Press [cit. 2020-06-04]. ISBN 9781442629547. Dostupné z: EBSCO 1 PLATZ CORTSEN, Rikke, Erin LA COUR a Anne MAGNUSSEN, 2015. Comics and Power: Representing and Questioning Culture, Subjects and Communities [online]. I. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. [cit. 2020-06-01]. ISBN 9781443870863. REDWOOD, Henry a Alister WEDDERBURN, 2019. A cat-and-Maus game: the politics of truth and reconciliation in post-conflict comics. REVIEW OF INTERNATIONAL STUDIES [online]. 45(4), 588-606 [cit. 2020-06-01]. DOI: 10.1017/S0260210519000147. ISSN 02602105. Dostupné z: EBSCO THOMAS, Nigel, 2006. The Yugoslav Wars. 2. Bosnia, Kosovo and Macedonia 1992-2001 / N. Thomas. I. Oxford: Osprey. ISBN 1841769630. |
Preliminary scope of work |
Cílem práce je na základě teoretického rámce, který navrhla Hansen (2017), ve vybraných komiksových dílech analyzovat formy prezentace jugoslavských konfliktů, etnických čistek a traumat z nich pramenících. Pozornost bude věnována i otázce, jakým způsobem je za ně přisuzována odpovědnost. Projekt bude také zkoumat, kde jednotliví autoři stanovují hranici reprezentace – co je ještě možné nakreslit, a co už je ponecháno na představách čtenářstva. |