Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Principy a limity implementace geografických informačních systémů ve výuce zeměpisu z perspektivy učitelů
Thesis title in Czech: Principy a limity implementace geografických informačních systémů ve výuce zeměpisu z perspektivy učitelů
Thesis title in English: Principles and limits of implementation of GIS in geography lessons from the perspective of teachers
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: dissertation
Thesis language: čeština
Department: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Supervisor: RNDr. Martin Hanus, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 08.10.2019
Date of assignment: 08.10.2019
Advisors: RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D.
Guidelines
Kvalitativní metody v pedagogickém výzkumu - OD0133007
Systematic reviews and meta-analysis - MZ340E15
GIS ve vzdělávání
References
AZEVEDO, L., RIBEIRO, V., & OSÓRIO, A. (2016): Promoting a spatial perspective on primary students through geotechnologies. In: 8th International Conference on Education and New Learning Technologies, 6455-6459.
BLÁHA, J. D., KOPP, J., PTÁČEK, J., SEMOTANOVÁ, E. (2015): Diskuse o kartografické produkci pro školy I. Geografické rozhledy, 25(1), 20-21.
BEDNARZ, S. W., & SCHEE, J. V. D. (2006): Europe and the United States: The implementation of geographic information systems in secondary education in two contexts. Technology, Pedagogy and Education, 15(2), 191-205
KERSKI, J. J., DEMIRCI, A. & MILSON, A. J. (2013): The Global Landscape of GIS in Secondary Education. Journal of Geography, 112(6), 232–247.
KRÁL, L., ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2013): Rozšíření a implementace GIS ve výuce na gymnáziích v Česku. Geografie, 188(3), 265-283.
KYMROVÁ, H. (2008): Možnosti zapojení geoinformačních systémů do výuky zeměpisu na středních školách. Bakalářská práce. Praha
RAK, P. (2017): GIS ve výuce zeměpisu na druhém stupni základního vzdělávání. Arnica 7, 1, 16–22.
Preliminary scope of work
Hlavním cílem dizertační práce je identifikovat principy a limity implementace geoinformačních systémů (GIS) do výuky z pohledu vyučujících. Na základě zjištěných informací navrhnout vhodný model výuky GIS v rámci vysokoškolské přípravy studentů učitelství zeměpisu, popřípadě kurzů pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Tento krok by měl vést k odstranění jedné z bariér implementace GIS do výuky zeměpisu, kterou je právě nedostatečné vzdělání učitelů či jejich malý zájem o problematiku.
Tento cíl bude naplněn pomocí dílčích cílů:
- sepsáním systematické review, která bude systematizovat poznatky z již vzniklých studií týkající se tématu principů a limitů implementace GIS do výuky
- vytvořením Delphi studie (zaměřené na identifikaci limitů a principů implementace GIS), která bude předložena studentům učitelství zeměpisu a učitelům zeměpisu na sekundárním stupni vzdělávání
- navržením a realizací experimentu pomocí eye-trackingu s cílem identifikace konkrétních projevů limitů v procesu práce studentů učitelství zeměpisu/učitelů s GIS
- navržením vhodného modulu výuky GIS pro studenty učitelství zeměpisu, který bude vycházet z předchozích empirických zjištění

Pro naplnění výše zmíněných cílů bude využito kombinace kvalitativních a kvantitativních výzkumných metod, kterým bude předcházet teoretické část.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html