Principy a limity implementace geografických informačních systémů ve výuce zeměpisu z perspektivy učitelů
Thesis title in Czech: | Principy a limity implementace geografických informačních systémů ve výuce zeměpisu z perspektivy učitelů |
---|---|
Thesis title in English: | Principles and limits of implementation of GIS in geography lessons from the perspective of teachers |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | dissertation |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Social Geography and Regional Development (31-340) |
Supervisor: | RNDr. Martin Hanus, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 08.10.2019 |
Date of assignment: | 08.10.2019 |
Advisors: | RNDr. Lenka Krajňáková, Ph.D. |
Guidelines |
Kvalitativní metody v pedagogickém výzkumu - OD0133007
Systematic reviews and meta-analysis - MZ340E15 GIS ve vzdělávání |
References |
AZEVEDO, L., RIBEIRO, V., & OSÓRIO, A. (2016): Promoting a spatial perspective on primary students through geotechnologies. In: 8th International Conference on Education and New Learning Technologies, 6455-6459.
BLÁHA, J. D., KOPP, J., PTÁČEK, J., SEMOTANOVÁ, E. (2015): Diskuse o kartografické produkci pro školy I. Geografické rozhledy, 25(1), 20-21. BEDNARZ, S. W., & SCHEE, J. V. D. (2006): Europe and the United States: The implementation of geographic information systems in secondary education in two contexts. Technology, Pedagogy and Education, 15(2), 191-205 KERSKI, J. J., DEMIRCI, A. & MILSON, A. J. (2013): The Global Landscape of GIS in Secondary Education. Journal of Geography, 112(6), 232–247. KRÁL, L., ŘEZNÍČKOVÁ, D. (2013): Rozšíření a implementace GIS ve výuce na gymnáziích v Česku. Geografie, 188(3), 265-283. KYMROVÁ, H. (2008): Možnosti zapojení geoinformačních systémů do výuky zeměpisu na středních školách. Bakalářská práce. Praha RAK, P. (2017): GIS ve výuce zeměpisu na druhém stupni základního vzdělávání. Arnica 7, 1, 16–22. |
Preliminary scope of work |
Hlavním cílem dizertační práce je identifikovat principy a limity implementace geoinformačních systémů (GIS) do výuky z pohledu vyučujících. Na základě zjištěných informací navrhnout vhodný model výuky GIS v rámci vysokoškolské přípravy studentů učitelství zeměpisu, popřípadě kurzů pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. Tento krok by měl vést k odstranění jedné z bariér implementace GIS do výuky zeměpisu, kterou je právě nedostatečné vzdělání učitelů či jejich malý zájem o problematiku.
Tento cíl bude naplněn pomocí dílčích cílů: - sepsáním systematické review, která bude systematizovat poznatky z již vzniklých studií týkající se tématu principů a limitů implementace GIS do výuky - vytvořením Delphi studie (zaměřené na identifikaci limitů a principů implementace GIS), která bude předložena studentům učitelství zeměpisu a učitelům zeměpisu na sekundárním stupni vzdělávání - navržením a realizací experimentu pomocí eye-trackingu s cílem identifikace konkrétních projevů limitů v procesu práce studentů učitelství zeměpisu/učitelů s GIS - navržením vhodného modulu výuky GIS pro studenty učitelství zeměpisu, který bude vycházet z předchozích empirických zjištění Pro naplnění výše zmíněných cílů bude využito kombinace kvalitativních a kvantitativních výzkumných metod, kterým bude předcházet teoretické část. |