Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vývoj mediálního obrazu atletických šampionátů v prostředí českého online zpravodajství
Thesis title in Czech: Vývoj mediálního obrazu atletických šampionátů v prostředí českého online zpravodajství
Thesis title in English: The Evolution of the Media Image of Athletics Championships on Czech News Websites
Key words: žurnalistika, online, média, zpravodajství, sport, atletika, mistrovství, zakotvená teorie
English key words: journalism, online, media, news, sport, athletics, championships, grounded theory
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Journalism (23-KZ)
Supervisor: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 19.07.2019
Date of assignment: 19.07.2019
Date and time of defence: 29.06.2020 00:00
Venue of defence: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H011, Hollar - místn. č. 011
Date of electronic submission:11.05.2020
Date of proceeded defence: 29.06.2020
Opponents: Mgr. Veronika Macková, Ph.D.
 
 
 
URKUND check:
References
BEDNÁŘ, Vojtěch. Internetová publicistika. Žurnalistika a komunikace. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3452-1.

BEDNAŘÍK, Petr, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁ. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0553-3.

BETTS, John Rickards. Sporting Journalism in Nineteenth-Century America. American Quarterly, vol. 5, no. 1, 1953.

BISCOTTI, M. L. British Sporting Periodicals: An Annotated Bibliography. Rowman & Littlefield: 2019. ISBN 978-1-5381-0272-5.

BUTLER, Mark. IAAF World Athletics Championships Doha 2019: Statistics Handbook. IAAF, 2019.

CASHMORE, Ellis. A match made in heaven. In: Making Sense of Sports. 4. vyd. New York: Routledge, 2005. ISBN 9780415348546.

ČÁSLAVOVÁ, Eva. Management a marketing sportu. Praha: Olympia, 2009. ISBN 978-80-7376-150-9.

DAUNCEY, Hugh. French Cycling: A Social and Cultural History. Liverpool University Press: 2012. ISBN 9781846318351.

FOUST, James. Online Journalism: Principles and Practices of News for the Web. Scottsdale: Holcomb Hathaway Publishing, 2005. ISBN 978-1890871567.

FREY, James H. a D. Stanley EITZEN. Sport and Society. Annual Review of Sociology, Vol. 17, 1991.

HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.

CHUNG, Heejoon. Sport Star Vs Rock Star in Globalizing Popular Culture: Similarities, Difference and Paradox in Discussion of Celebrities. International Review for the Sociology of Sport, 2003, roč. 38, č. 1.

JAVŮREK, Adam. Základy online žurnalistiky. In: Mediální teorie a praxe. Univerzita Palackého v Olomouci, 2008.

KODOŇOVÁ, Lenka. Sportovec jako mediální celebrita v proměnách času. Praha, 2013. 116 s. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra mediálních studií. Vedoucí diplomové práce doc. PhDr. Barbara Köpplová, CSc.

KRÜGER, Arnd. European Cultures in Sport: Examining the Nations and Regions. Bristol, Portland: Intellect, 2003. ISBN 9781841500140.

LAICHMAN, Marek. Politika sportu a budování národa. Brno: Revue pro média, č. 11, 2005.

MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.

RUSS-MOHL, Stephan a Hana BAKIČOVÁ. Žurnalistika: komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0158-8.

SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: Nejužívanější metody a techniky. Žurnalistika a komunikace. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3568-9.

SEKOT, Aleš. Sociologické problémy sportu. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2562-8.

SISSONS, Helen. Practical Journalism. How to Write News. Sage Publications, 2006. ISBN 978-0761949275.

STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu. Nakladatelství Albert Boskovice: 1999. ISBN 80-85834-60-X.

SUOMILAMMI, Jani. European Athletics Championships Berlin 2018: Statistics Handbook. 2018.

TYLICH, Jaroslav. Česká občanská žurnalistika. Brno, 2013. Bakalářská práce. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. Vedoucí práce doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D.

Wimbledon Compendium 2019. London: Vision Sports Publishing Ltd, 2019.
Preliminary scope of work
Tato magisterská diplomová práce pojednává o vývoji mediálního obrazu vrcholných atletických akcí, konkrétně mistrovství světa a mistrovství Evropy. S využitím metod zakotvené teorie zkoumá, jakým tématům se věnují čeští sportovní novináři publikující na zpravodajských serverech sport.iDnes.cz, iSport.cz a Sport.cz.

Cílem diplomové práce je na základě článků věnovaných pěti vybraným atletickým šampionátům zjistit tematickou agendu a její případné postupné proměny. Pro kvalitativní obsahovou analýzu byly zvoleny mediální texty z let 2009 až 2018.

Všechna zjištěná témata jsou rozřazena do kategorií a subkategorií, ty jsou následně doloženy ukázkami z relevantních mediálních textů. Výsledky analýzy popisují vývoj mediálního obrazu atletiky. Práce navíc mapuje i to, jakým způsobem česká online média pracovala s jednotlivými sportovními událostmi. Závěrečná část práce obsahuje komparaci sledovaných mistrovství a popisuje vývoj všech zjištěných kategorií. Součástí srovnání je také souhrnné schéma.
Preliminary scope of work in English
This thesis reports on an evolution of the media image of major athletics competitions, concretely of the World Athletics Championships and the European Athletics Championships. Using grounded theory methodology, the thesis seeks to examine which topics are used by Czech sports journalists publishing on sport.iDnes.cz, iSport.cz, and Sport.cz news websites.

This paper aims to uncover the media’s agenda and its eventual gradual changes based on articles dedicated to five chosen championships. The qualitative content analysis covers the period from 2009 to 2018.

All the detected topics are divided into categories and subcategories, the findings are exemplified by quotations of relevant journalistic texts. The results of this analysis demonstrate the media image of the athletics. Besides that, the thesis also shows how the Czech online media worked with several sporting events. The final part of this paper includes a comparison of observed championships and a description of categories’ development. The findings are also represented in a chart.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html