Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Interpretace fyzikálních grafů experty a začátečníky sledovaná oční kamerou
Thesis title in Czech: Interpretace fyzikálních grafů experty a začátečníky sledovaná oční kamerou
Thesis title in English: Interpretation of physics graphs by experts and novices followed by the eye-tracker
Key words: řešení úloh, interpretace grafu, oční kamera, experti, začátečníci
English key words: problem solving, graph's interpretation, eye-tracking, experts, novices
Academic year of topic announcement: 2019/2020
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: RNDr. Martina Kekule, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 09.05.2019
Date of assignment: 11.10.2019
Confirmed by Study dept. on: 21.10.2019
Date and time of defence: 08.07.2020 08:30
Date of electronic submission:27.05.2020
Date of submission of printed version:28.05.2020
Date of proceeded defence: 08.07.2020
Opponents: RNDr. Dana Mandíková, CSc.
 
 
 
Guidelines
* Seznámit se s přehledovou literaturou týkající se jak metody eye-trackingu, tak studií v oblasti práce s grafy, které byly s pomocí této metody realizovány.
* Vytipovat vhodné grafy pro realizaci výzkumu.
* Provést pilotáž navrženého výzkumu.
* Realizovat vlastní výzkum metodou oční kamery.
* Zpracovat získané výsledky a napsat vlastní práci.
References
Kekule, M. (2014) Výzkum pomocí oční kamery ve fyzikálním vzdělávání Scientia in educatione 5(2), 2014, ISSN 1804-7106. 58–73.

Kekule, M. (2015) Metoda oční kamery (eye-trackeru) při výzkumu řešení úloh z fyziky žáky SŠ a VŠ Matematika-fyzika-informatika 24(2), 2015, ISSN 1210-1761 (Print) ISSN 1805-7705 (On-line).

Linthorne, N. (2001) Analysis of standing vertical jumps using a force platform. Am. J. Phys. 69 (11), 198-1204.

Tobii Studio - user manual 3.2. 2005

Holmqvist, K., Nyström, M., Andersson, R., Dewhurst, R., Jarodzka, H., and Van Dee Weijer, J. Eye tracking. Oxford university press, Oxford, 2015.

Gegenfurtner, A., Lehtinen, E. & Saljo, R. (2011). Expertise differences in the comprehension of visualizations: a meta-analysis of eye-tracking research in professional domains. Educational Psychology Review, 23, 523–552.

Susac, A., Bubic, A., Kazotti, E., Planinic, M., & Palmovic, M. (2018). Student understanding of graph slope and area under a graph: A comparison of physics and nonphysics students. Physical Review Physics Education Research, 14(2). https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.14.020109

Vonder Embse, Charles Bernard, Jr. (1987). An Eye Fixation Study of Time Factors Comparing Experts and Novices When Reading and Interpreting Mathematical Grphs. Dissertation, The Ohio State University.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html