Interpretace fyzikálních grafů experty a začátečníky sledovaná oční kamerou
Thesis title in Czech: | Interpretace fyzikálních grafů experty a začátečníky sledovaná oční kamerou |
---|---|
Thesis title in English: | Interpretation of physics graphs by experts and novices followed by the eye-tracker |
Key words: | řešení úloh, interpretace grafu, oční kamera, experti, začátečníci |
English key words: | problem solving, graph's interpretation, eye-tracking, experts, novices |
Academic year of topic announcement: | 2019/2020 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Physics Education (32-KDF) |
Supervisor: | RNDr. Martina Kekule, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 09.05.2019 |
Date of assignment: | 11.10.2019 |
Confirmed by Study dept. on: | 21.10.2019 |
Date and time of defence: | 08.07.2020 08:30 |
Date of electronic submission: | 27.05.2020 |
Date of submission of printed version: | 28.05.2020 |
Date of proceeded defence: | 08.07.2020 |
Opponents: | RNDr. Dana Mandíková, CSc. |
Guidelines |
* Seznámit se s přehledovou literaturou týkající se jak metody eye-trackingu, tak studií v oblasti práce s grafy, které byly s pomocí této metody realizovány.
* Vytipovat vhodné grafy pro realizaci výzkumu. * Provést pilotáž navrženého výzkumu. * Realizovat vlastní výzkum metodou oční kamery. * Zpracovat získané výsledky a napsat vlastní práci. |
References |
Kekule, M. (2014) Výzkum pomocí oční kamery ve fyzikálním vzdělávání Scientia in educatione 5(2), 2014, ISSN 1804-7106. 58–73.
Kekule, M. (2015) Metoda oční kamery (eye-trackeru) při výzkumu řešení úloh z fyziky žáky SŠ a VŠ Matematika-fyzika-informatika 24(2), 2015, ISSN 1210-1761 (Print) ISSN 1805-7705 (On-line). Linthorne, N. (2001) Analysis of standing vertical jumps using a force platform. Am. J. Phys. 69 (11), 198-1204. Tobii Studio - user manual 3.2. 2005 Holmqvist, K., Nyström, M., Andersson, R., Dewhurst, R., Jarodzka, H., and Van Dee Weijer, J. Eye tracking. Oxford university press, Oxford, 2015. Gegenfurtner, A., Lehtinen, E. & Saljo, R. (2011). Expertise differences in the comprehension of visualizations: a meta-analysis of eye-tracking research in professional domains. Educational Psychology Review, 23, 523–552. Susac, A., Bubic, A., Kazotti, E., Planinic, M., & Palmovic, M. (2018). Student understanding of graph slope and area under a graph: A comparison of physics and nonphysics students. Physical Review Physics Education Research, 14(2). https://doi.org/10.1103/PhysRevPhysEducRes.14.020109 Vonder Embse, Charles Bernard, Jr. (1987). An Eye Fixation Study of Time Factors Comparing Experts and Novices When Reading and Interpreting Mathematical Grphs. Dissertation, The Ohio State University. |