Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vývoj vodíkových palivových článků
Thesis title in Czech: Vývoj vodíkových palivových článků
Thesis title in English: Development of Hydrogen Fuel Cells
Academic year of topic announcement: 2018/2019
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Surface and Plasma Science (32-KFPP)
Supervisor: prof. RNDr. Vladimír Matolín, DrSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.09.2018
Date of assignment: 24.09.2018
Confirmed by Study dept. on: 22.11.2018
Date and time of defence: 14.09.2020 09:00
Date of electronic submission:29.07.2020
Date of submission of printed version:29.07.2020
Date of proceeded defence: 14.09.2020
Opponents: Jaromír Marek
 
 
 
Advisors: Mgr. Šimon Fuka
Guidelines
1. Návrhy grafitových bipolárních desek pro rozvod vodíku a vzduchu uvnitř článků pomocí 3D konstrukčních programů
2. Softwarové modelování proudění plynů
3. Sestavování baterií článků
4. Testování článků ve zdrojích řízených automatizační jednotkou splňující průmyslové standardy
References
1) PEM Fuel Cell Diagnostic Tool, edited by Haijiang Wang, CRC Press, 2012
2) Proton Exchange Membrane Fuel Cells, Zhingang Qi, CRC Press 2013
Preliminary scope of work
Diplomová práce je vypsaná společností LEANCAT s.r.o. v rámci Smlouvy o partnerství mezi MFF UK a LEANCAT s.r.o.

Vodíkové palivové články s polymerní membránou jsou jedním z řešení snah o nalezení čistého a efektivního zdroje energie, který by vyřešil energetické a ekologické problémy, např. v dopravě. Kritickým problémem je jejich cena spojená s vysokou cenou katalyzátorů, především Pt, a ostatních komponent. Na našem pracovišti se dlouhodobě zabýváme ve spolupráci s firmou LeanCat s.r.o. vývojem svazků palivových článků pro autonomní zdroje elektrické energie. Dosavadní výzkumy a vývoj probíhaly na malých výzkumných celách o aktivní ploše 5 cm2, nicméně pro praktické využití je potřeba přejít k výzkumu a vývoji svazků článků (fuel cell stacks), kde jsou jednotlivé větší cely spojeny do sériových svazků, tj. do baterií. Vývoj svazků ale přináší nové, jak fundamentální, tak aplikační, problémy a výzvy spojené s celkově jinými termodynamickými a elektrochemickými parametry systémů.

Diplomová práce bude zaměřena na vývoj bipolárních desek a dalších komponent včetně, těsnících a distančních struktur a samotné testování svazků článků. Testování bude zaměřeno na studium vlivu teploty a vlhkosti použitých provozních plynů (vodíku a vzduchu), konfigurace kanálů v bipolárních deskách a zátěžového cyklování článků na aktivitu použitých katalyzátorů. Vedle vývoje palivových článků bude pozornost zaměřena na jejich implementaci do výkonových zdrojů nezávislých na elektrické síti v kombinaci s inovativními Li bateriemi společnosti HE3DA.

Partnerská práce umožní studentům účast na odborných firemních aktivitách společnosti LEANCAT s.r.o., případně zaměstnání ve firmě.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html