Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Náboženské motivy skupiny Die Pilger
Thesis title in Czech: Náboženské motivy skupiny Die Pilger
Thesis title in English: Religious Motifs in the Works of the Art Group „Die Pilger“
Key words: Die Pilger|Mieke Bal|Německo-české umění|sémiotika|new art history|náboženství|umění|August Brömse|Maxim Kopf|Josef Hegenbarth
English key words: Die Pilger|Mieke Bal|german-czech art|semiotics|new art history|religion|art|August Brömse|Maxim Kopf|Josef Hegenbarth
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Supervisor: doc. Mgr. Radek Chlup, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 27.06.2017
Date of assignment: 27.06.2017
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 28.06.2017
Date and time of defence: 12.09.2019 13:30
Date of electronic submission:15.08.2019
Date of proceeded defence: 12.09.2019
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem této práce je identifikovat náboženské motivy v tvorbě skupiny Die Pilger a zasadit je do kontextu tehdejšího umění a společnosti. Skupina Die Pilger vznikla v roce 1920 a fungovala 4 roky. Tvořili ji německy mluvící žáci Akademie umění, kteří se sdružili kolem profesora Augusta Brömseho. Jednalo se o německy hovořící umělce, kteří přišli na Akademii až po první světové válce a jejich tvorba je ovlivněna i specifickou pozicí německy hovořících umělců v nově vzniklém Československu. Stejně jako mnoho jiných umělců té doby zdaleka nebyli fixováni jen na studium v Praze, mnoho z nich ještě během příslušnosti k Die Pilger studovalo v Drážďanech a jejich umění je tedy potřeba vnímat nejen v nacionálním měřítku, ale v celoevropském kontextu. Tvorba skupiny byla hluboce ovlivněna mysticismem a spiritualitou duchovního vůdce skupiny Augusta Brömseho. Tematicky jejich tvorba často vycházela z křesťanství, byly to ale i obecně spirituální motivy, případně i inspirace jinými náboženskými proudy. Snaha o transcendentální přesah děl se projevoval i ve volené formě, kde převažovala abstrakce a krystalický kuboexpresionismus.
Přestože náboženská témata nebyla v českém moderním umění nic neobvyklého, specifikem skupiny Die Pilger je oddanost s jakou k tématu přistupovala. Vzhledem k tomu, že většina umělců se tomuto tématu ve své pozdější tvorbě nevěnovala, Maxim Kopf například mnohá svá díla z tohoto období zničil, je jisté, že se jednalo o téma specifické pro celou skupinu.
Hlavním obsahem práce bude zmapování tvorby Die Pilger z dostupných katalogů a sekundární literatury. Následně pak bude následovat interpretace použitých motivů a jejich zařazení nejen do kontextu dějin umění. Nepůjde ale pouze o ikonografický rozbor, zásadní bude rozklíčování, zda skupina používala náboženská témata pouze jako umělecké motivy, bez ohledu na jejich hlubší význam, nebo zda spiritualita a mysticismus byly pro formování a soudružnost skupiny zásadní motivací a v případě že ano, jakým způsobem se jednotliví umělci k tématu vztahovali a pracovali s ním. Důležité také bude zpracovat celkově religionistickou situaci v dané době, aby bylo možné určit, jak se umělci k jednotlivým zdrojům dostali.
Problematické je samozřejmě to, že mnoho děl z dané doby se nedochovalo a katalogy výstav byly povětšinou bez reprodukcí, tedy je pravděpodobné, že interpretace bude omezená dostupným materiálem.
References
Diane APOSTOLOS-CAPPADONA (ed.). Art, Creativity and the Sacred. An Anthology in Religion and Art, New York, 1984.
Diane APOSTOLOS-CAPPADONA. Art as Religious Studies. New York: Crossroad, 1987.
Milena BARTLOVÁ, Naše, národní umění. Studie z dějepisu umění, Brno 2009.
Milena BARTLOVÁ, Jindřich Vybíral, (eds.). Budování Státu. Reprezentace Československa v umění, architektuře a designu. Praha, 2015.
Jana BRABCOVÁ (ORLÍKOVÁ) (ed.) Mezery v historii sborník příspěvků ze sympozií Společnosti pro české a německé umění a dějiny umění, konaných v letech 2004–2009 v rámci Festivalu uprostřed Evropy – Mitte Europa v Chebu. Festival Mitte Europa 2010, s. 213–217.
Johann Wolfgang BRÜGEL, Češi a Němci 1918–1938, Praha 2006.
Sigrid CANZ, Vom „Pilger“-Kreis zur Prager Sezession. Der Metznerbund und seine Sondergruppen, in: Stifter Jahrbuch, NF VII, Mnichov 1993, s. 99–111.
Kateřina ČAPKOVÁ, Češi, Němci, Židé? Národní identita Židů v Čechách 1918-1938, Praha 2005.
Zdenka ČEPELÁKOVÁ, Grafická tvorba německých autorů v Čechách / Graphisches Schaffen der Deutschen in Böhmen 1890 - 1938 (ze sbírek Galerie umění Karlovy Vary), Karlovy Vary 1992.
Jane DILLENBERGER, Image and Spirit in Sacred and Secular Art, New York, 1990.
Jane DILLENBERGER, Secular Art with Sacred Themes. Nashville, 1969.
James ELKINS, On the Strange Place of Religion in Contemporary Art, New York, 2004.
Ivo HABÁN, Mary Duras, Liberec 2014.
Ivo HABÁN, Maxim Kopf (1892–1958) (kat. výst.) Galerie výtvarného umění v Chebu – Oblastní galerie v Liberci 2002.
Ivo HABÁN, Brněnský Dům umělců jako výstavní centrum německy hovořících umělců z Moravy, Slezska a Čech, in: Lubomír SLAVÍČEK – Jana VRÁNOVÁ (ed.), 100 let Domu umění města Brna, Brno 2010, s. 71– 96.
Ivo HABÁN, Fenomén německo-českého výtvarného umění 20. století. (Die Pilger, Junge Kunst, Prager Secession. Pražská scéna a paralelní centra německy hovořících umělců v meziválečném Československu), (dizertační práce), Brno, 2013.
Anna HABÁNOVÁ, Ivo HABÁN (eds.), Na cestách. Impulzy zahraničních kulturních prostředí v tvorbě německy hovořících umělců a umělkyň z Čech, Moravy a Slezska, Liberec: Oblastní galerie Liberec, 2015.
Anna HABÁNOVÁ, Ivo HABÁN (eds.), Ztracená generace? Německočeští výtvarní umělci 1. poloviny 20. století mezi Prahou, Vídní, Mnichovem a Drážďany, Řevnice, 2013.
Anna HABÁNOVÁ (ed.), Mladí lvi v kleci: umělecké skupiny německy hovořících výtvarníků z Čech, Moravy a Slezska v meziválečném období. Řevnice 2013.
Vendula HNÍDKOVÁ. Národní Styl, Kultura a Politika, Praha,2013.
AJa [Anna JANIŠTINOVÁ], heslo Die Pilger (Pilgergruppe, skupina Poutníci), in: Anděla HOROVÁ (ed.), Nová encyklopedie českého výtvarného umění II, Praha 1995, s. 136.
Gabriela KAŠKOVÁ, Schattenseiten. August Brömse und Kathrin Brömse, Kunstforum Ostdeutsche Galerie, Regensburg 2011.
Josef KROUTVOR,. K otázce česko-německých vztahů v moderním umění (1890-1945) [Rukopis]. Praha, 2002.
Vojtěch LAHODA, Proměny realismu a kubismu v malířství dvacátých a třicátých let, in: Vojtěch LAHODA – Mahulena NEŠLEHOVÁ – Marie PLATOVSKÁ et al., Dějiny českého výtvarného umění IV/2 1890/1938, Praha 1998, s. 101–145.
Miroslav LAMAČ, Vývojové proudy dvacátých let, in: Výtvarné umění XII, 1962, č. 6, s. 241–249.
Gerhard LEISTNER, Zwischen Tradition und Moderne. Deutsche Malerei und Bildhauerei der böhmischen Länder, in: Stifter Jahrbuch, Neue Folge 7, 1993, s. 42–63.
Gerardus VAN DER LEUW, Sacred and Profane Beauty. The Holy in Art, New York, 2006.
Bernard MICHEL, Praha: město evropské avantgardy: 1895–1928, Praha Argo 2010.
Alena MÍŠKOVÁ: “Pryč z Prahy!” – plány na budování a přesuny německých vysokých škol v Čechách, in: Kristina KAISEROVÁ – Miroslav KUNŠTÁT (eds.), Hledání centra. Vědecké a vzdělávací instituce Němců v Čechách v 19. a první polovině 20. století, Ústí nad Labem 2011, s. 99–120, zejména s. 105–109.
David MORGAN, The Embodied Eye. Religious Visual Culture and the Social Life of Feeling, Berkeley, 2012.
David MORGAN, The Enchantment of Art. Abstraction and Empathy from German Romanticism to Expressionism, Journal of the History of Ideas 57, no. 2 (April 1, 1996). S 317–41.
David MORGAN, The Sacred Gaze. Religious Visual Culture in Theory and Practice. Berkeley, 2005.
Roman MUSIL (et al), Moderní galerie tenkrát: 1902-1942. (kat. výst.), Národní galerie v Praze 1992.
Jana ORLÍKOVÁ, August Brömse a skupina Poutníci (kat. výst.), Státní galerie výtvarného umění v Chebu 2001.
Martina PACHMANOVÁ, Neznámá území českého moderního umění. Pod lupou genderu, Praha, 2004.
Dalibor PLICHTA, Mary Durasová, Praha 1961.
Alena POTŮČKOVÁ – Alena KŘÍŽOVÁ – Ladislava HORŇÁKOVÁ – Josef KANDERT, Exotismy ve výtvarném umění XX. století v Čechách a na Moravě (kat. výst.), Praha 2007.
Marie RAKUŠANOVÁ, Problematika českého a německého expresionismu v souvislostech dobových dějin umění, teorie umění a filozofie. Disertační práce FF UK Praha 2006.
Marie RAKUŠANOVÁ – Jan PLACÁK – Ladislav DANĚK, Vzplanutí. Expresionistické tendence ve Střední Evropě 1903–1936. Sbírka Galerie Ztichlá klika, Praha (kat. výst.), Olomouc 2008.
Hana ROUSOVÁ (ed.), Mezery v historii. Polemický duch střední Evropy, Češi, Němci, Židé (kat. výst.), Galerie hlavního města Prahy – Národní galerie v Praze 1994.
Hana ROUSOVÁ, Deviace kubismu v Čechách (kat. výst.), Státní galerie výtvarného umění v Chebu 1995.
Hana ROUSOVÁ (ed.), Vademecum moderní umění v Čechách a na Moravě (1890–1938), Praha 2002.
František ŠMEJKAL, Nové tendence v českém malířství první poloviny dvacátých let, in: Výtvarné umění XII, 1962, č. 6, 7, s. 250–264, 289–305.
Veronika WOLF, Čeští a slovenští umělci na Bienále v Benátkách 1920–1970, Univerzita Palackého v Olomouci, Olomouc 2005.
Tomáš WINTER, Palmy na Vltavě. Primitivismus, mimoevropské kultury a české výtvarné umění 1850-1950, Řevnice, 2013.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html