Role fyzikálního experimentu ve výuce a způsoby jeho zadání
Thesis title in Czech: | Role fyzikálního experimentu ve výuce a způsoby jeho zadání |
---|---|
Thesis title in English: | The role of physics experiment in teaching and the ways of its assignment |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | dissertation |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Physics Education (32-KDF) |
Supervisor: | doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D. |
Author: | Mgr. Jana Marounová - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 20.09.2017 |
Date of assignment: | 20.09.2017 |
Confirmed by Study dept. on: | 03.10.2017 |
Advisors: | RNDr. Petr Kácovský, Ph.D. |
Guidelines |
1. Provést rešerši relevantní tuzemské i zahraniční literatury zabývající se fyzikálním experimentem ve výuce z hlediska různých jejích aspektů. Zahrnout do rešerše také studie věnující se případnému vlivu různých způsobů zadávání a provádění experimentální práce na výstupy vzdělávání (porozumění, získání znalostí a dovedností).
2. Zjistit názory relevantních aktérů (středoškolští učitelé-experti, učitelé na vysokých školách, fyzikové-vědci, oboroví didaktici, psychologové) na atributy, které by měl fyzikální experiment ve výuce splňovat. 3. Na základě těchto zjištění a úvodní rešerše připravit výzkumný nástroj umožňující zjistit, jak jsou tyto atributy v prostředí středních škol reálně vnímány (učiteli i žáky), a provést pomocí něj výzkum. 4. Na základě získaných poznatků provést výzkum, který by přinesl poznatky o možném přínosu různých způsobů zadávání a provádění experimentů ke vzdělávání žáků. 5. Výsledky práce průběžně prezentovat na tuzemských i zahraničních konferencích či formou článků. |
References |
AAPT. (1998). Goals of the Introductory Physics Laboratory. Am. J. Phys. 66(6), 483-485.
Bell, J. (2005). Doing your research project: a guide for first-time researchers in education, health and social science. Maidenhead: Open University Press. Crouch, C. H., Fagen, A. P., Callan, J. P., & Mazur, E. (2004). Classroom demonstrations: Learning tools or entertainment? American Journal of Physics, 72(6), 835-838. Euler, M. (2004). The role of experiments in the teaching and learning of physics. Research in Physics Education, Varenna Course CLVI, Amsterdam: IOS Press, 175–221. Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Hendl, J. (2009). Kvalitativní pedagogický výzkum. Praha: Portál. Koponen, I., & Mäntylä, T. (2006). Generative role of experiments in physics and in teaching physics: A suggestion for epistemological reconstruction. Science & Education, 15, 31-54. Owen, S. et al. (2008). Teaching physics: Students’ attitudes towards different learning activities. Research in Science & Technological Education, 26(2), 113-128. Monk M., Osborne J. (Eds.). (2000). Good Practice in Science Teaching: What research has to say. Berkshire: Open University Press. Švaříček, R., & Šeďová, K. (Eds.). (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. Další články z časopisů Phys.Rev.ST-PER, Am.J.Phys., Eur.J.Phys., Phys.Educ. a dalších. |