Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Role fyzikálního experimentu ve výuce a způsoby jeho zadání
Thesis title in Czech: Role fyzikálního experimentu ve výuce a způsoby jeho zadání
Thesis title in English: The role of physics experiment in teaching and the ways of its assignment
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: dissertation
Thesis language: čeština
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: doc. RNDr. Zdeněk Drozd, Ph.D.
Author: Mgr. Jana Marounová - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 20.09.2017
Date of assignment: 20.09.2017
Confirmed by Study dept. on: 03.10.2017
Advisors: RNDr. Petr Kácovský, Ph.D.
Guidelines
1. Provést rešerši relevantní tuzemské i zahraniční literatury zabývající se fyzikálním experimentem ve výuce z hlediska různých jejích aspektů. Zahrnout do rešerše také studie věnující se případnému vlivu různých způsobů zadávání a provádění experimentální práce na výstupy vzdělávání (porozumění, získání znalostí a dovedností).
2. Zjistit názory relevantních aktérů (středoškolští učitelé-experti, učitelé na vysokých školách, fyzikové-vědci, oboroví didaktici, psychologové) na atributy, které by měl fyzikální experiment ve výuce splňovat.
3. Na základě těchto zjištění a úvodní rešerše připravit výzkumný nástroj umožňující zjistit, jak jsou tyto atributy v prostředí středních škol reálně vnímány (učiteli i žáky), a provést pomocí něj výzkum.
4. Na základě získaných poznatků provést výzkum, který by přinesl poznatky o možném přínosu různých způsobů zadávání a provádění experimentů ke vzdělávání žáků.
5. Výsledky práce průběžně prezentovat na tuzemských i zahraničních konferencích či formou článků.
References
AAPT. (1998). Goals of the Introductory Physics Laboratory. Am. J. Phys. 66(6), 483-485.
Bell, J. (2005). Doing your research project: a guide for first-time researchers in education, health and social science. Maidenhead: Open University Press.
Crouch, C. H., Fagen, A. P., Callan, J. P., & Mazur, E. (2004). Classroom demonstrations: Learning tools or entertainment? American Journal of Physics, 72(6), 835-838.
Euler, M. (2004). The role of experiments in the teaching and learning of physics. Research in Physics Education, Varenna Course CLVI, Amsterdam: IOS Press, 175–221.
Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Hendl, J. (2009). Kvalitativní pedagogický výzkum. Praha: Portál.
Koponen, I., & Mäntylä, T. (2006). Generative role of experiments in physics and in teaching physics: A suggestion for epistemological reconstruction. Science & Education, 15, 31-54.
Owen, S. et al. (2008). Teaching physics: Students’ attitudes towards different learning activities. Research in Science & Technological Education, 26(2), 113-128.
Monk M., Osborne J. (Eds.). (2000). Good Practice in Science Teaching: What research has to say. Berkshire: Open University Press.
Švaříček, R., & Šeďová, K. (Eds.). (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Další články z časopisů Phys.Rev.ST-PER, Am.J.Phys., Eur.J.Phys., Phys.Educ. a dalších.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html