Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Chemické výpočty v kontextu reálného života na základní a střední škole
Thesis title in Czech: Chemické výpočty v kontextu reálného života na základní a střední škole
Thesis title in English: Chemical calculations in the context of real life at elementary and high school
Key words: multikomponentní učební úlohy, udržitelný rozvoj, motivace žáků, subjektivní hodnocení, výuka chemie, akční výzkum
English key words: multicomponent learning task, sustainable developement, motivation of pupils, subjective evaluation, teaching of chemistry, action research
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Chemistry Education (31-280)
Supervisor: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc.
Author: Mgr. Jakub Režňák - assigned by the advisor
Date of registration: 02.11.2016
Date of assignment: 07.11.2016
Date of electronic submission:09.08.2019
Date of proceeded defence: 18.09.2019
Opponents: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
 
 
 
Preliminary scope of work
Učební úlohy obsahující chemické výpočty jsou nezbytné pro komplexní pochopení některých částí učiva chemie. Tato diplomová práce zaměřena na tvorbu a ověřování pracovních listů obsahujících multikomponentní úlohy s vazbou na realitu pro žáky základních a středních škol. Teoretická část práce obsahuje analýzu současných platných českých kurikulárních dokumentů, především částí týkajících se učiva chemických výpočtů a trvale udržitelného rozvoje. Hlavní náplní práce je tvorba pracovních listů obsahujících multikomponentní úlohy zaměřené na chemické výpočty na různá témata učiva chemie vybraná dle RVP. Vytvořené pracovní listy byly pilotovány na gymnáziu. Na základě pilotování pracovních listů byl proveden akční výzkum v ZŠ zaměřený na problémy při řešení chemických výpočtů.
Preliminary scope of work in English
Learning exercises containing chemical calculations are necessary for complex understanding of some parts of chemical curriculum. This diploma thesis deals with creation and evaluation of worksheets containing multicomponent learning tasks closely connected to reality for pupils of elementary and high school. The theoretical part consists of the summary of present valid Czech curricular documents, mainly parts focused on chemical calculations and sustainable development. The main part of this thesis is creation of worksheets containing multicomponent learning tasks focused on different topics of chemistry which were chosen according to Framework Education Programmes. Created worksheets were verified and evaluated at high school. Based on evaluations of worksheets action research focused on problems during solving chemical calculations was conducted on elementary school.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html