Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Sociologická analýza implementace inkluzivního vzdělávání na základních školách
Thesis title in Czech: Sociologická analýza implementace inkluzivního vzdělávání na základních školách
Thesis title in English: A Sociological Analysis of the Implementation of Inclusive Education in Elementary Schools
Academic year of topic announcement: 2015/2016
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (23-KS)
Supervisor: doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 14.06.2016
Date of assignment: 17.06.2016
Opponents: Mgr. Petr Matoušek
 
 
 
Advisors: doc. PhDr. Dino Numerato, Ph.D.
Guidelines
Cílem bakalářské práce je kriticky analyzovat procesy spojené s implementací inkluzivního vzdělávání na základních školách, tedy v institucích zajišťujících povinnou školní docházku. Práce se zaměří na rozbor konkrétních mechanismů, jimiž na zavádění nové politiky reagují jednotliví učitelé, jichž se novela školského zákona bezprostředně týká. Konkrétně jde o třídní učitele prvních tříd základní školy. Cílem bakalářské práce je tedy odpovědět na následující výzkumné otázky:

• Jakým způsobem učitelé reagují na novelu školského zákona?
• Jaké strategie při její implementaci zaujímají?
• Variují tyto strategie v čase?
• Jaké vnější faktory je formují?
• Do jaké míry závisejí na strategii, kterou si zvolil ředitel školy?

Bakalářská práce bude založená na kvalitativním výzkumu jedné základní školy, která dosud nebyla inkluzivní, a až od září 2016 se začne přizpůsobovat požadavkům politiky sociálního začleňování. Pro takovou školu totiž novela školského zákona způsobí změnu, na níž budou muset jednotliví aktéři nějakým způsobem reagovat. Jejich strategie budou analyzovány především na základě hloubkových rozhovorů s učiteli prvních tříd základní školy, po nichž bude nově uzákoněná vzdělávací politika vyžadovat změnu v jejich dosavadní vyučovací praxi. Hloubkové rozhovory doplním o zúčastněné pozorování, díky němuž budu moci lépe zhodnotit, jaké strategie skutečně zaujímají. Uvidím jejich jednání přímo v praxi. Také předpokládám, že provedu i další polostrukturované rozhovory s dalšími aktéry, konkrétně s ředitelem, výukovými asistenty, případně s dalšími pedagogy a rodiči.

References
Bartoňová, M., M. Vítková. 2010. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy. Inclusive Education in Current Czech School. Brno: Masarykova univerzita.
DiMaggio PJ, Powell WW, Di Maggio P, et al. 1983. The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields Paul J. DiMaggio; Walter W. Powell. American Sociological Review, 48(2), 147–160.
Havel, J., H. Filová. 2010. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Inclusive Education in Primary School. Brno: Paido.
Hájková, V., I. Strnadová. 2010. Inkluzivní vzdělávání: (teorie a praxe). Praha: Grada.
Hunt, J. 2005. „Combating Social Exclusion: The EU’s Contribution.“ Journal of Social Welfare and Family Law 27 (1): 113–120.
HOUŠKA, Tomáš. 2007. Inkluzívní škola: Zavádíme inkluzívní vzdělávání. Férová škola [online] [cit. 2016-22-05]. Dostupné z: http://ferovaskola.cz/data/downloads/inkluzivni_skola_2007web.pdf
Hrbáčková, K., A. Šafránková. 2016. „Teacher’s Beliefs about Socioally Disadvantaged Pupils in the Czech Republic.“ Social and Behavioral Science 217: 738 – 747.
Jandourek, J. 2001. Sociologický slovník. Praha: Portál.
Kratochvílová, J. 2013. Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita.
Lechta, V. 2010. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál.
Mareš, P., T. Sirovátka. 2011. „Sociální vyloučení (exkluze) a sociální začleňování (inkluze) –koncepty, diskurz, agenda.“ Sociologický časopis 2 (44): 271-294.
Matějů, P., J. Straková, A. Veselý. 2010. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Praha: SLON.
Nekorjak, M., A. Šouralová, K. Vomastková. 2011. „Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, ‚romské školy‘ a reprodukce sociálně prostorových nerovností.“ Sociologický časopis 4 (47): 657-680.
Numerato, D., D. Salvatore, G. Fattore. 2012. „The impact of management on medical professionalism: a review“. Sociology of Health & Illness 4 (34): 626-644.
Vojtíšková, K. 2012. „Vzdělávání cizinců na pražských základních školách.“ Naše společnost 2: 10-19.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html