Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Existují fotografické reprezentace? Roger Scruton a jeho kritici
Thesis title in Czech: Existují fotografické reprezentace? Roger Scruton a jeho kritici
Thesis title in English: Are there any pohotographic representations? Roger Scruton and his critics
Key words: fotografie; reprezentace; intencionální vztah; kauzální vztah; předmět
English key words: photography; representation; intentional relation; causal relation; subject
Academic year of topic announcement: 2013/2014
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR)
Supervisor: prof. PhDr. Vojtěch Kolman, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 16.06.2014
Date of assignment: 16.06.2014
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 24.06.2014
Date and time of defence: 11.09.2014 09:00
Date of electronic submission:31.07.2014
Date of proceeded defence: 11.09.2014
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. Mgr. Miroslav Petříček, Dr.
 
 
 
Guidelines
Těžištěm práce bude esej Rogera Scrutona Photography and Representation, v níž Scruton odmítá pojetí fotografie jako reprezentace, a tudíž i možnost, že by fotografie mohla být reprezentační formou umění. Scrutonův skeptický pohled na fotografii se stal nepřijatelný pro některé myslitele, kteří se v reakci na něj snažili dokázat, že fotografie je svébytným druhem reprezentace. Naším cílem bude nejen zanalyzovat argumenty obou pozic, ale také se na jejich základě pokusit najít odpověď na otázku, zdali existují fotografické reprezentace.
References
Anscombe, G. E. M., „The Intentionality of Sensation: A Grammatical Feature“, in: Butler, John (ed.), Analytic Philosophy, Oxford: Blackwell, 1965
Arnheim, Rudolf, „On the Nature of Photography“, Critical Inquiry, Vol. 1, No. 1 (September 1974), s.149-160
Davies, David, „Scruton on the Inscrutability of photographs“, British Journal of Aesthetics, Vol. 49, No. 4 (October 2009), s. 341-355.
Goodman, Nelson, Jazyky umění: nástin teorie symbolů, Praha: Academia, 2007.
King, William L., „Scruton and Reasons for Looking at Photographs“, British Journal of Aesthetics, Vol. 32, No. 3 (July 1992), s. 258-265.
Lopes, Dominic McIver, „The Aesthetics of Photographic Transparency“, Mind, Vol. 112, No. 447 (July 2003), s. 433-448.
Lopes, Dominic McIver, Understanding Pictures, Oxford: Clarendon Press, 2004.
Phillips, Dawn M., „Photography and Causation: Responding to Scruton's Scepticism“, British Journal of Aesthetics, Vol. 9, Issue 4, 2009, pp. 327-340.
Scruton, Roger, „Photography and Representation“, in: The Aesthetic understanding: essays in the philosophy of art and culture, London: Methuen, 1983.
Scruton, Roger, „Fotografie a zobrazení“ in: Estetické porozumění: eseje o filosofii, umění a kultuře, Brno: Barrister & Principal, 2005.
Walton, Kendall, „Transparent Pictures: On the Nature of Potographic Realism“, Critical Inquiry, Vol. 11, No. 2 (December 1984), s. 246-277.
Wicks, Robert, „Photography as a Representational Art“, British Journal of Aesthetics, Vol. 29, No. 1 (Winter 1989), s. 1-9.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html