Rozvoj mapových dovedností ve výuce zeměpisu
Thesis title in Czech: | Rozvoj mapových dovedností ve výuce zeměpisu |
---|---|
Thesis title in English: | Map skills development in geography lessons |
Key words: | Zeměpis, mapové dovednosti, rozvoj, video studie, vyučovací metody, formy výuky |
English key words: | Geography, map skills, development, video studies, teaching methods, teaching forms |
Academic year of topic announcement: | 2016/2017 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Social Geography and Regional Development (31-340) |
Supervisor: | RNDr. Martin Hanus, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 06.11.2016 |
Date of assignment: | 28.11.2016 |
Date of electronic submission: | 12.07.2019 |
Date of proceeded defence: | 17.09.2019 |
Opponents: | Mgr. Veronika Fikarová |
Preliminary scope of work |
Diplomová práce na téma Rozvoj mapových dovedností ve výuce zeměpisu se zabývá rozborem videozáznamů z hodin zeměpisu a detekováním rozvoje mapovcých dovedností v praxi Hlavní cíl: - Na základě videozáznamů popsat různé přístupy učitelů k rozvoji mapových dovedností v praxi Dílčí cíle - Definovat pojem mapové dovednosti a shrnout možnosti jejich rozvoje - Vymezit pojem výukové metody - Vymezit pojem formy výuky - Charakterizovat význam osobního pojetí výuky - Charakterizovat metodu videostudie - Vymezení výzkumu - Stanovit sledované prvky z videozáznamu a vyhodnotit videa - Na základě zastoupení sledovaných prvků stanovit typologii učitelů podle rozvoje mapových dovedností - Porovnat způsoby rozvoje mapových dovedností na druhém stupni ZŠ a nižším stupni gymnázií Výzkumné otázky: - Kolik času věnoval učitel práci s mapou v natočené hodině? - Kolik času věnovali studenti činnostem spadajícím do jednotlivých typů mapových dovedností? - Které metody učitel v natočené hodině používá k rozvoji mapových dovedností? - Jaká je struktura vyučovací hodiny s ohledem na formy výuky? - S jakými mapovými zdroji žáci v hodině pracují? - Jak učitel hodnotí svou hodinu? - Jaké cíle si učitelé stanovují pro natočenou hodinu? - Souhlasí učitelem stanovené rozvíjené typy mapových dovedností s realitou natočené hodiny a stanoveným cílem? - Existují rozdíly ve sledovaných faktorech mezi učiteli základních škol a víceletých gymnázií? - Kteří učitelé rozvíjeli nejkomplexněji mapové dovednosti? Jakým způsobem pracovali? Pro řešení práce doporučuji absolvovat tyto předměty: Výzkumné metody v přírodovědném vzdělávání, Aktivizačni metody a formy výuky přírodovědných předmětů, Moderní technologie ve výuce. |
Preliminary scope of work in English |
The thesis on the topic of Map skills development in geography lessons deals with analysis of videos from geography lessons and detecting types of teachers according to their ability to develop map skills. |