Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Rozvoj mapových dovedností ve výuce zeměpisu
Thesis title in Czech: Rozvoj mapových dovedností ve výuce zeměpisu
Thesis title in English: Map skills development in geography lessons
Key words: Zeměpis, mapové dovednosti, rozvoj, video studie, vyučovací metody, formy výuky
English key words: Geography, map skills, development, video studies, teaching methods, teaching forms
Academic year of topic announcement: 2016/2017
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Social Geography and Regional Development (31-340)
Supervisor: RNDr. Martin Hanus, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 06.11.2016
Date of assignment: 28.11.2016
Date of electronic submission:12.07.2019
Date of proceeded defence: 17.09.2019
Opponents: Mgr. Veronika Fikarová
 
 
 
Preliminary scope of work
Diplomová práce na téma Rozvoj mapových dovedností ve výuce zeměpisu se zabývá rozborem videozáznamů z hodin zeměpisu a detekováním rozvoje mapovcých dovedností v praxi

Hlavní cíl:
- Na základě videozáznamů popsat různé přístupy učitelů k rozvoji mapových dovedností v praxi
Dílčí cíle
- Definovat pojem mapové dovednosti a shrnout možnosti jejich rozvoje
- Vymezit pojem výukové metody
- Vymezit pojem formy výuky
- Charakterizovat význam osobního pojetí výuky
- Charakterizovat metodu videostudie
- Vymezení výzkumu
- Stanovit sledované prvky z videozáznamu a vyhodnotit videa
- Na základě zastoupení sledovaných prvků stanovit typologii učitelů podle rozvoje mapových dovedností
- Porovnat způsoby rozvoje mapových dovedností na druhém stupni ZŠ a nižším stupni gymnázií
Výzkumné otázky:
- Kolik času věnoval učitel práci s mapou v natočené hodině?
- Kolik času věnovali studenti činnostem spadajícím do jednotlivých typů mapových dovedností?
- Které metody učitel v natočené hodině používá k rozvoji mapových dovedností?
- Jaká je struktura vyučovací hodiny s ohledem na formy výuky?
- S jakými mapovými zdroji žáci v hodině pracují?
- Jak učitel hodnotí svou hodinu?
- Jaké cíle si učitelé stanovují pro natočenou hodinu?
- Souhlasí učitelem stanovené rozvíjené typy mapových dovedností s realitou natočené hodiny a stanoveným cílem?
- Existují rozdíly ve sledovaných faktorech mezi učiteli základních škol a víceletých gymnázií?
- Kteří učitelé rozvíjeli nejkomplexněji mapové dovednosti? Jakým způsobem pracovali?
Pro řešení práce doporučuji absolvovat tyto předměty: Výzkumné metody v přírodovědném vzdělávání, Aktivizačni metody a formy výuky přírodovědných předmětů, Moderní technologie ve výuce.
Preliminary scope of work in English
The thesis on the topic of Map skills development in geography lessons deals with analysis of videos from geography lessons and detecting types of teachers according to their ability to develop map skills.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html