Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Fenomén hudby v malbě na příkladu obrazu od Roelandta Saveryho s tématikou „Orfea hrajícího zvířatům v krajině“
Thesis title in Czech: Fenomén hudby v malbě na příkladu obrazu od Roelandta
Saveryho s tématikou „Orfea hrajícího zvířatům v krajině“
Thesis title in English: The phenomenon of music in painting on the example of image
by Roelandt Savery “Orpheus charming the animals in the landscape”
Key words: rudolfínské umění, hudba, Roeland Savery, Orfeus
English key words: rudolfine art, music, Roeland Savery, Orpheus
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Christian Art History (26-UDKU)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Zlatohlávek, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 10.09.2013
Date of assignment: 16.09.2013
Confirmed by Study dept. on: 29.10.2013
Date and time of defence: 08.09.2015 09:00
Date of electronic submission:17.06.2015
Date of submission of printed version:17.06.2015
Date of proceeded defence: 08.09.2015
Opponents: PhDr. Markéta Jarošová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
1. Úvod
2. Přehled literatury
3. Hudba a výtvarné umění
4. Orfeus
4.1 Orfeus v mytologii
4.2 Orfeus ve výtvarném umění
4.3 Orfeus jako symbol hudby a hudebnosti
5. Roelandt Savery – život a dílo v kontextu námětu Orfeus
6. Obraz berlínské sbírky „Orfeus hraje zvířatům v krajině“
7. Závěr
8. Obrazová příloha
9. Seznam vyobrazení
10. Seznam použité literatury
References
BIALOSTOCKI, J.: Les beres et les humains de Roelant Savery. Bulletin des Muses des Beaux-Arts de Belgique VII/109, 7
BUCHNER, A.: Hudební nástroje od pravěku k dnešku. Praha 1956
BUCK, A.: Der Orpheus. Mythos in der italienischen Renaissance. Krefeld 1961
DANIEL, L.: Musica picta. Hudba v evropském a českém malířství 15. – 18. Století. Katalog výstavy. Praha 1985
ERASMUS, K.: Roelandt Savery. Sein Leben und seine Werke. Halle 1908
FRIEDMANN, J. B.: Orpheus in the Middle Ages. Cambridge 1970
GROSSHANS, R.: Gemäldegalerie Berlin. Gesamtverzeichnis. Staatliche Museen Preussischer Kulturbesitz. Berlin 1996
HEILAND, S.: Music im Bild. Leipzig 1981
HORÁKOVÁ, M.: Základy hudebních nástrojů, hudebních forem a dějiny hudby. Olomouc 2008
HUTTER, J.: Hudební nástroje. Praha 1945
KOTKOVÁ, O. (ed.): Roelandt Savery. Malíř ve službách císaře Rudolfa II. 1576–1639. Praha 2010
KAUFMANN, T. D.: L´école de Prague. La peinture à la cour de Rodolphe II. Paris 1985
LEPPERT, R. D.: Concert in a house. Musical Musical Iconography and Musical Thought. 1979
LINFORTH, I. M.: The Arts of Orpheus. Los Angeles 1941
MÜLLENMEISTER, K. J.: Roelandt Savery. Kortrijk 1576 – 1639 Utrecht. Hofmaler Kaiser Rudolf II. in Prag. Die Gemälde mit kritischem. Freren 1988
MUNROW, D.: Instruments of the Middle Ages and Renaissance, London 1976
OVIDIUS: Proměny. Praha 1969
PREISS, P.: Farbe und Klang in der Theorie und Praxis des Manierismus. In: Colloquium Musica Bohemica et Europa, 1970, 163─170
PREISS, P.: Václav Vavřinec Reiner (1689 – 1743). Krajiny se zvířaty. Motivy Orfea se zvířaty a sletu ptáků kolem sovy v malířství střední Evropy a českých zemí v baroku. Praha 2000
SEGAL, Ch.: Orpheus. The myth of the poet. Baltimore 1989
SACHS, C.: Handbuch der Musikinstrumentenkunde, Leipzig 1930.
ŠÍP, J.: Roelandt Savery in Prague. In: Umění XVIII, 1970, 276─283
VERGILIUS: Georgiche. Mantua 1981
VOLEK, T. / JAREŠ, S.: Dějiny české hudby v obrazech. Od nejstarších památek do vybudování Národního divadla. Praha 1977
WINTERNITZ, E.: Musical Instruments and their Symbolism in Western Art. London 1967
ZIEGLER, K.: Orpheus in Renaissance und Neuzeit. Form und Inhalt. Kunstgeschichtliche Studien Otto Schmitt dagebracht. Stuttgart 1950
Preliminary scope of work
Magisterská práce bude zaměřena na fenomén hudby ve výtvarném umění ilustrovaný analýzou výtvarného díla s hudebním námětem. Konkrétně se zaměří na dobu manýristickou a pokusí se vyložit tematiku hudby a hudebnosti v malířském projevu na obraze Roelandta Saveryho „Orfeus hraje zvířatům v krajině“, který se dnes nachází v berlínské sbírce. Hlavní pozornost bude věnována symbolice postavy Orfea od výkladu orfeovského mýtu a způsobu jeho zobrazování k rozboru souvislostí v hudbě a filozofii. Tento výklad se bude opírat o kunsthistorický popis výše jmenovaného díla, jeho provenience a o pokus zpřesňujícího určení datace, o níž bývá v literatuře spekulováno.
Preliminary scope of work in English
The thesis will focus on the phenomenon of music in art illustrated by the analysis of a work of art with a musical theme. Specifically, it will focus on the period of Mannerism and will try to interpret the theme of music and musicality in artistic expression in Roelandt Savery's painting "Orpheus charming the animals", which is now located in Berlin's collection. The main attention will be paid to the symbolism of the Orpheus character. It will deal with the interpretation of the Orpheus myth and the way it is displayed as well as with the analysis of the links in music and philosophy. This interpretation is based on the art historical description of the above mentioned works, its provenance and the attempt to determine and specify the date, which has been discussed in academic literature.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html