Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Univerzity třetího věku jako možnost naplňování konceptu aktivního stárnutí.
Thesis title in Czech: Univerzity třetího věku jako možnost naplňování konceptu aktivního stárnutí.
Thesis title in English: U3V as an opportunity to fulfill a concept of active aging. A qualitative study of U3V students at Charles University
Key words: univerzita třetího věku, vzdělávání, senioři, aktivní stárnutí,celoživotní učení,
English key words: University of the Third Age, education, seniors, active aging, lifelong learning,
Academic year of topic announcement: 2012/2013
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Public and Social Policy (23-KVSP)
Supervisor: Mgr. Ing. Olga Angelovská, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 31.05.2013
Date of assignment: 31.05.2013
Date and time of defence: 16.06.2014 00:00
Venue of defence: Jinonice, U Kříže 8, Praha 5
Date of electronic submission:16.05.2014
Date of proceeded defence: 16.06.2014
Opponents: Mgr. Kamila Hejnák Vlčková
 
 
 
URKUND check:
Preliminary scope of work
S přibývajícím počtem seniorů v populaci vyvstává otázka, jak i lidem v důchodovém věku zajistit kvalitní a plnohodnotný život. Do středu zájmu se dostává koncept aktivního stárnutí, který se snaží podporovat aktivní způsob života seniorů. Studium na univerzitách třetího věku se dá považovat za jeden ze způsobů, jak tento koncept naplňovat, protože nenabízí jen získání nových znalostí, ale plní také socializační a motivační funkci.V této práci se budu věnovat především podobě sociální politiky zaměřené na celoživotní vzdělávání, potažmo přímo na univerzity třetího věku. V praktické části se zaměřím konkrétně na Karlovu Univerzitu, jejíž kurzy pořádané v rámci univerzity třetího věku navštěvuje v současnosti asi 4000 posluchačů.
Cílem této práce bude zmapovat sociální politiku v oblasti celoživotního vzdělávání a její dopady na motivaci seniorů ke studiu na univerzitách třetího věku. Budu zjišťovat, čím jsou senioři ke studiu motivováni a jak s těmito poznatky pracuje a může pracovat konkrétní univerzita.
Pro praktickou část jsem zvolila kvalitativní metodu polostrukturovaných rozhovorů se seniory, kteří na univerzitě studují a zároveň s těmi, kteří o této možnosti nevědí nebo ji nevyužívají. Dotazován také bude alespoň jeden z garantů U3V na některé z fakult UK.
Preliminary scope of work in English
With the growing number of seniors in the population, the question arises as to people of retirement age to ensure quality and full life. The center of interest is getting the concept of active aging, which seeks to promote active way of life of the elderly. Study in the universities of the third age can be considered one of the ways to implement this concept, because in addition to gaining knowledge also plays socialization and motivational function. In this paper I will focus mainly on the form of social policies on lifelong learning, by extension, on the University of the Third Age. In the practical part I will focus specifically on the Charles University, whose courses within the University of the Third Age attends currently about 4000 students. The aim of this work is to map out social policy in the field of lifelong learning and its impact on the motivation of seniors to study at the universities of the third age. I will find out what motivates seniors to study and how these findings can be used by universities.
For the practical part, I chose a qualitative method of semi-structured interviews with seniors who are studying at the university and at the same time with those who do not know about this, or do not use it. Also will be interviewed by at least one of the guarantors of U3A at some of the faculties of Charles University.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html