Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Mediální obraz prezidentské kampaně Baracka Obamy v denících Mladá fronta a Hospodářské noviny
Thesis title in Czech: Mediální obraz prezidentské kampaně Baracka Obamy v denících Mladá fronta a Hospodářské noviny
Thesis title in English: Media image of Barack Obamaˇs prezidential campaign in dailies Mladá fronta and Hospodářské noviny
Key words: Barack Obama, americké prezidentské volby, volební kampaň, média, černoch, Afroameričan, stereotyp
English key words: Barack Obama, american presidential election, election campaign, media, black, Afroamerican, stereotype
Academic year of topic announcement: 2010/2011
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Journalism (23-KZ)
Supervisor: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D.
Author:
Opponents: doc. PhDr. Barbora Osvaldová
 
 
 
Advisors: doc. PhDr. Alice Němcová Tejkalová, Ph.D.
References
CRYSTAL, David. The Cambridge encyclopedia of the English language. In HUGHES, Geoffrey. Political Correctness: A History of Semantics and Culture. Chichester: Willey-Blackwell, 2010. 321 s.
DEVEREUX, Eoin . Media Studies : Key Issues and Debats. London : Sage Publications, 2007. 391 s.
HAYNES, Amanda . Mass Media Re-Presentations of the Social World : Ethnicity and "Race". In DEVEREUX, Eoin . Media Studies : Key Issues and Debats. London : Sage Publications, 2007. 391 s.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. 408 s.
HERMAN, L. Bernard. HOLSOE, E. Svend. A Land and Life Remembered: Americo-Liberian Folk Architecture In WALKER, C. Gary. Civil war tales.Louisiana: Pelican Publishing Inc., 1994. 217 s.
HUGHES, Geoffrey. Political Correctness: A History of Semantics and Culture. Chichester: Willey-Blackwell, 2010. 321 s.
KERNER COMMISSION. Report of the National Advisory Commission on Civil Disodrders. In DEVEREUX, Eoin . Media Studies : Key Issues and Debats. London : Sage Publications, 2007. 391 s.
KREJČÍ, Miloš. Jak se „dělá“ prezident. Praha : Nakladatelství Svoboda, 1988. 184 s.
KREJČÍ, Miloš. Jak se "dělá" prezident Spojených států amerických: průvodce americkým volebním systémem od zřízení funkce prezidenta po souboj Barack Obama versus John McCain. Praha : Mladá fronta, 2009. 247 s.
LEVINE, Myron A. Presidential campaigns and elections : issues, images, and partisanship. Itasca, Ill. : Peacock, 1992. 267 s.
MACIONIS, John. PLUMMER, Ken. Sociology: A global introduction. In DEVEREUX, Eoin . Media Studies : Key Issues and Debats. London : Sage Publications, 2007. 391 s.
MAJSTR, Jiří. MUNDIL, Stanislav. Washington do uzávěrky. Praha : Český spisovatel, 1997. 568 s.
MARTINDALE, C. Newspaper stereotypes of African Americans. In LESTER, Paul. ROSS, Susan. Images That Injure: Pictioral Stereotypes in the Media. Westport: Praeger, 2003. 322 s.
TRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Praha : Portál, 2006. 191 s.
VAN DIJK, T. „New(s) Racism: A Discourse Analytical Approach“ In DEVEREUX, Eoin . Media Studies : Key Issues and Debats. London : Sage Publications, 2007. 391 s.
Všeobecná encyklopedie ve čtyřech svazcích. 1. díl, A-F. Praha: Nakladatelský dům OP, 1996. 787 s.
Všeobecná encyklopedie ve čtyřech svazcích. 3. díl, M-R. Praha: Nakladatelský dům OP, 1997. 740 s.
Všeobecná encyklopedie ve čtyřech svazcích. 4. díl, Ř-Ž. Praha: Nakladatelský dům OP, 1997. 717 s.
WILSON, John K. Barack Obama : Pokus o nemožné. Brno : Computer Press, 2008. 203 s.
Preliminary scope of work
Bakalářská práce Mediální obraz prezidentské kampaně Baracka Obamy v denících Mladá fronta Dnes a Hospodářské noviny zkoumá prezentování afroamerického politika v období primárních a všeobecných amerických prezidentských voleb. Jedná se o vrchol a závěr primárních voleb a začátek voleb všeobecných v roce 2008. Články a zprávy, které vyšly ve zvoleném období a věnovaly se dané tematice obšírněji, byly následně podrobeny metodě kvalitativní analýzy.
Práce si klade za cíl nastínit právě takový mediální obraz Baracka Obamy, jaký oba deníky předkládaly, přičemž se zaměřuje na to, zda bylo na demokratického kandidáta nahlíženo především jako na Afroameričana. Důležitým zdrojem pro výzkum tak byly mediální teorie, které se zabývají způsobem, jakým média zobrazují etnické a národnostní minority. Předmětem následného zkoumání bylo stereotypní zobrazování dané skupiny a v případě Baracka Obamy popisování na základě rasového stereotypu.
V závěru je nastíněn výsledný mediální obraz demokratického kandidáta a konkrétně je zde upozorněno na pochybení, kterých se média v popisu Baracka Obamy dopustila.
Preliminary scope of work in English
This Bachelor thesis, entitled, „Media image of Barack Obama's presidential campaign in the dailies Mlada Fronta and Hospodarske noviny“, examines the presentation of an Afroamerican politician during the primary and general American Presidential election period. It covers the peak primary election campaign and the finish of that campaign, and the start of the general election in 2008. The articles and reports published in the selected period and pursued this theme at length, were subsequently processed by the method of qualitative analysis.
The goal is to show Barack Obama's exact media image as presented by both dailies, and this thesis also focuses on whether the coverage of the democratic candidate was aimed primarily at presenting him as an Afroamerican. An important resource for research was media theory that deals with the way the media shows ethnic and national minorities. The object was therefore to study the stereotypical view of the group and when describing Barack Obama based on racial stereotypes.
In conclusion is outlined the resulting media image of the Democratic candidate, and is specifically pointed out the errors made by the media in describing Barack Obama.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html