Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Zjišťování vědeckého způsobu myšlení pomocí Lawsonova testu
Thesis title in Czech: Zjišťování vědeckého způsobu myšlení pomocí Lawsonova testu
Thesis title in English: Students' scientific reasoning skills tested by Lawson test
Key words: Lawsonův test, vědecké myšlení, vzdělávání, fyzika, žáci
English key words: Lawson test, education, scientific reasoning, physics, students,
Academic year of topic announcement: 2011/2012
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: RNDr. Martina Kekule, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 10.11.2011
Date of assignment: 11.11.2011
Confirmed by Study dept. on: 15.11.2011
Advisors: RNDr. Irena Dvořáková, Ph.D.
Guidelines
1. Rešerše koncepcí mezinárodních výzkumů TIMSS a PISA vzhledem k testování vědeckého způsobu uvažování žáků.
2. Seznámení se s Lawsonovým testem a jeho konstrukcí.
3. Administrace testu na základních a středních školách během vyučovacích hodin různých předmětů. Minimální počet žáků 400.
4. Vytvoření databáze získaných dat.
5. Základní statistické zpracování dat a interpretace výsledků.
References
1. Lawson, A.E. The Development and Validation of a Classroom Test of Formal Reasoning. JOURNAL OF RESEARCH IN SCIENCE TEACHING, 1978. 15(1), 11-24.
2. Lawson A. E.: Publications and Other Intellectual Contributions, dostupné online (cit. 25. 10. 2011): https://webapp4.asu.edu/directory/person/6474
3. Tomášek, V.: Základní koncepce výzkumu TIMSS, dostupné online (cit. 8. 11. 2011): http://www.uiv.cz/clanek/244/1198
4. Fýzková, M., Palečková, J.: Přírodovědné úlohy výzkumu PISA. UIV, Praha 2007

Další literatura týkající se výzkumů TIMSS a PISA dle zadání vedoucí.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html