Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Šikana na církevních školách
Thesis title in Czech: Šikana na církevních školách
Thesis title in English: Bullying at ecclesiastic schools
Key words: šikana, škola, církev, student, učitel
English key words: bullying, school, church, student, teacher
Academic year of topic announcement: 2010/2011
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Pastoral Theology and Law Sciences (26-KPAO)
Supervisor: MUDr. Mgr. et Mgr. Ludmila Bartůšková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 13.09.2011
Date of assignment: 18.09.2011
Confirmed by Study dept. on: 06.10.2011
Date and time of defence: 12.06.2012 10:00
Date of electronic submission:11.04.2012
Date of submission of printed version:12.04.2012
Date of proceeded defence: 12.06.2012
Opponents: ThLic. Mariusz Gerard Kuźniar, Th.D.
 
 
 
Guidelines
Na základě odborné literatury vymezit pojem "šikana" z pohledu křesťanské etiky a psychologie, zmapovat postoj k této problematice a její výskyt na vybraných církevních školách, zaměřit se na možnosti prevence tohoto negativního jevu.
References
Weber, Helmut, Všeobecná morání teologie, Praha, Zvon,1998
Peschke, Karl-Heinz, Křesťanská eitka, Praha, Vyšehrad, 1997
Anzenbacher, Arno, Úvod do etiky, Praha, Zvon, 1994
Německá biskupská konference, Život z víry, TF JU, České Budějovice, 2005
Webster- Doyle Terrence, Why is everybody always picking on me? A guide to handline
bullies, Middlebury Education for Peace Pubns, 1999
Elliot, J., Place M. Children in difficulty: A guide to understanding and heading,
London, Routledge, 1998
Ellis Ann De, This is what I did, Little brown young readers, 2009
Bourcet S. Gravillonová I. Šikana ve škole, na ulici, doma. Albatros, Praha, 2006
Kolář, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Portál, Praha, 1997
Kolář, M. Bolest šikanování. Portál, Praha, 2001
Pařízek, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. SPN, Praha., 1990
Říčan, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Portál, Praha. 1995
Vágnerová, M. : Vývojová psychologie – dospívání. TUL, Liberec, 1999
Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Portál, Praha, 2000
Antier,E. Agresivita dětí. Praha:
Čáp,J.; Mareš,J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál
Elliottová,M. Jak ochránit své dítě. Praha, Portál,
Fontana,D. Psychologie ve školní praxi. Praha
Gajdošová,E.; Herényiová,G. Rozvíjení emoční inteligence žáků. Praha,
Portál,
Helus,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál,
Jedlička,R.; Koťa,J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí
a mládeže.
Kyriacou,Ch. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha, Portál, 2005.
Martin,M.; Waltmannová-Greenwoodová,C. Jak řešit problémy dětí se školou.
Praha,
Matějček,Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN,
Matějček,Z. Po dobrém, nebo po zlém? Praha, Portál,
Matoušek,O.; Kroftová,A. Mládež a delikvence. Praha, Portál,
Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a
řešení
ŘÍČAN, Pavel. Psychologie náboženství a spirituality. 1. vyd. Praha : Portál, 2007.

ŘÍČAN, Pavel. Psychologie náboženství. 1. vyd. Praha : Portál, 2002
Zoller, Elisabeth, Jednu jí vrazím, Víkend, 2007
Dubin, Nick, Šikana dětí s poruchami autistického spektra, Portál

Preliminary scope of work
1)Úvod
2)Teoretická část
a) Šikana z křesťanského hlediska
b) Šikana obecně
c) Podmínky, příčiny a projevy
d) Osobnost oběti
e) Osobnost agresora
f) Následky šikany
g) Výskyt a řešení šikany ve školách
h) Prevence šikany
3)Praktická část
a) Představení vybraných církevních škol, na kterých bude proveden výzkum
b) Zkušenosti s šikanou
c) Hypotézy
d) Použité metody
e) Šetření – aktuální klima
f) Výsledky výzkumu
g) Interpretace výsledků
h) Ověření hypotéz
4. Závěr
Preliminary scope of work in English
1)Introduction
2)Theoretical part
a) Bullying in the christianity point of view
b) Bullying in general
c) Conditions, preconditions, symptoms
d) Personality of the victim
e) Personality of the aggressors
f) Impacts of bullying
g) Occurrence and schemes of solvings at schools
h) Prevention against the bullying
3)Practical part
a) Introduction of selected ecclesiastic collegues to realise a supporting data
towards this diploma research
b) Experiences on bullying
c) Hypotheses
d) Methods to be used
e) Research – actual situation
f) Research outputs
g) Outputs interpretations
h) Acknowledgements of hypotheses
4)Conclusions
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html