Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Učebnice chemie - historický vývoj a současnost
Thesis title in Czech: Učebnice chemie - historický vývoj a současnost
Thesis title in English: Textbooks in Chemistry - development and the current state
Key words: základní škola, střední škola, výuka chemie, učebnice chemie, kritéria evaluace učebnic
English key words: primary school, high school, teaching chemistry, chemistry textbook, criteria for evaluation of textbooks
Academic year of topic announcement: 2010/2011
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Chemistry Education (31-280)
Supervisor: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 29.11.2010
Date of assignment: 27.01.2011
Date of electronic submission:21.05.2012
Date of proceeded defence: 05.06.2012
Opponents: RNDr. Šárka Matoušková, Ph.D.
 
 
 
Preliminary scope of work
Abstrakt
Diplomová práce je věnována evaluaci vybraných učebnic chemie z období 1850-1980. Na počátku práce je uvedeno porovnání výzkumu učebnic u nás a v zahraničí, vývoj předmětu chemie na úrovni základních a středních škol a historický vývoj učebnic chemie u nás. Následně jsou zmíněna kritéria pro hodnocení učebnic, možné metody výzkumu a nakonec je provedena evaluace osmi vybraných učebnic.
Snahou bylo provést jakousi retrospektivu do historie psaní učebnic, která by mohla být i inspirací současným autorům učebnic chemie. Prezentovaná hlediska, evaluace učebnic a závěrečné shrnutí analyzovaných učebnic mohou také pomoci učitelům při výběru učebnic ze široké škály nabídky na trhu.
Preliminary scope of work in English
Abstract
The dissertation is devoted to the evaluation of selected chemistry textbooks from the period 1850-1980. At the beginning of the work is a comparison of the textbooks research in our country and abroad, the development of chemistry at primary and secondary school and historical development of chemistry textbooks in our country. Subsequently, there are criteria mentioned for evaluating textbooks, possible methods of research and finally evaluation of eight selected textbooks is carried out.
The intetion is to make certain retrospective kind of writing history textbooks, which can be an inspiration to the authors of textbooks of chemistry. Presented perspectives, evaluation of textbooks and summary closure of analyzed textbooks can also help teachers to choose textbooks from a wide range of offers on the market.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html