Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Disciplining science : the impacts of shifting governmentality regimes on academic research in the natural sciences in the Czech Republic
Thesis title in Czech: Dopady proměňujících se režimů vládnutí na akademický výzkum přírodních věd v České republice
Thesis title in English: Disciplining science : the impacts of shifting governmentality regimes on academic research in the natural sciences in the Czech Republic
Key words: institucionální změna, gender, hodnocení výzkumu, vykazatelnost
English key words: accountability, gender, institutional change, research assessment
Academic year of topic announcement: 2010/2011
Thesis type: dissertation
Thesis language: angličtina
Department: Department of Sociology (23-KS)
Supervisor: doc. Mgr. Martin Hájek, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 21.11.2010
Date of assignment: 21.11.2010
Date and time of defence: 03.10.2014 09:00
Venue of defence: AV ČR, Jilská 1
Date of electronic submission:09.07.2014
Date of proceeded defence: 03.10.2014
Opponents: PhDr. Antonín Kostlán, CSc.
  Simon Smith
 
 
Preliminary scope of work
Disertační práce Disciplinování vědy: Dopady proměňujících se režimů vládnutí na akademický výzkum v přírodních vědách v České republice je příspěvkem ke studiu institucionálních proměn akademického prostředí. Věnuji se změnám, které se v posledních dvaceti letech projevují v oblasti akademického poznávání specificky v přírodních vědách, a konkrétně se zaměřuji na hodnocení vědecké práce. Dřívější analýzy systému hodnocení vědecké práce v ČR ukazují, že tento systém je navržen tak, aby spíše vyhovoval praktikám přírodních věd (Linkova a Stockelova 2012; Stockelova 2012). V disertaci se proto zaměřuji na analýzu zavádění systémů hodnocení výzkumu v přírodních vědách jako specifického režimu vládnutí a kladu si tyto otázky: Jak je hodnocení výzkumu praktikováno jednotlivci, institucemi a politikami a jaké efekty má na epistémické praktiky a profesní uplatnění ve vědě? Jak je dosahováno koherence mezi různými způsoby dělání hodnocení výzkumu a jak je zvládána nekoherence? Jak jsou praktiky hodnocení výzkumu genderovány a jaké dopady má zavádění systémů hodnocení na genderovou rovnost ve vědě? Jaká společenská smlouva pro vědu se utváří v současné době v České republice a jaké jsou její možné implikace pro budoucnost vědeckého poznávání v přírodních vědách?Touto studií přispívám k výzkumu institucionální změny „jako součásti nutně širších snah o pochopení rostoucí provázanosti nebo souběhu dříve oddělených institucionálních domén“ (Vallas a Kleinman 2008: 290), v tomto případě domény akademického poznávání a komerční domény.
Preliminary scope of work in English
The dissertation Disciplining science: The impacts of shifting governmentality regimes on academic research in the natural sciences in the Czech Republic is a contribution to the study of institutional changes of the academic environment. I examine changes occurring in the last two decades in academic knowledge-making, and specifically in the natural sciences. Concretely, I focus on research assessment as an increasingly dominant practice of quality control. Previous analyses of the research assessment system in the Czech Republic argue that the system has been designed to suit primarily the practices of the natural sciences (Linkova and Stockelova 2012; Stockelova 2012). In this dissertation I therefore focus on analyzing the introduction of research assessment systems in the natural sciences as a specific governance regime and I ask the following questions: How is research assessment practiced by individuals, institutions and policies, and what effects it is having on epistemic practices and scientific careers? How is coherence achieved among the various forms of doing research assessment and how is non-coherence managed? How are the practices of research assessment gendered, and what impact does the introduction of research assessment systems have on gender equality in science? What social contract for science is currently being enacted in the Czech Republic and what are its potential implications for the future of scientific knowledge making in the natural sciences? With this study I contribute to research into institutional change “as part of a necessarily larger effort to grasp the growing interdependence or confluence of previously distinct institutional domains” (Vallas and Kleinman 2008: 8), in this case the domain of academic science and the commercial domain.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html