Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vývoj morfologie u dětí s SLI - příspěvek ke studiu předpokladů pro rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí s rizikem dyslexie
Thesis title in Czech: Vývoj morfologie u dětí s SLI - příspěvek ke studiu předpokladů pro rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí s rizikem dyslexie
Thesis title in English: Morphology development in children with specific language impairment - contribution to study prerequisites for the development of literacy skills in children at risk for dyslexia
Key words: specifické poruchy učení, riziko dyslexie, vývojová dysfázie, časná čtenářská gramotnost, předpoklady pro čtení a psaní, vývoj morfologie
English key words: specific learning disabilities, risk of dyslexia, family risk of dyslexia, early literacy, prerequisites for reading and writing, development of morphology
Academic year of topic announcement: 2010/2011
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra psychologie (41-KPSY)
Supervisor: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 05.11.2010
Date of assignment: 08.11.2010
Date and time of defence: 15.01.2013 00:00
Date of electronic submission:06.12.2012
Date of proceeded defence: 15.01.2013
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
 
 
 
References
ADAMS, M. J. Beginning to read: Thinking and learning about print. Cambridge: MA MIT Press, 1990.
AL-YAGON, M. Children at risk for learning disorders : Multiple perspectives. Journal of Learning Disabilities, 2003, vol. 36, no. 4, s. 318?335.
BADIAN, N. A. Predicting reading progress in children receiving special help. Annals of Dyslexia, 1993, vol. 43, s. 90?109.
BOGDANOWICZ, M. Ryzyko dysleksji : Problem i diagnozowanie. Gdańsk: Harmonia, 2002.
CATS, H.V. The relationship between speech language impairments and reading disabilities. Journal of Speech and Hearing Research, vol. 36, s. 948?958.
CONTI-RAMSDEN, G. Processing and lingvistic markers in young children with specific language impairment (SLI). Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 2003, vol. 46, no. 5, s. 1029?1040.
CARAVOLAS, M., VOLÍN, J. Phonological spelling errors among dyslexic children learning a transparent orthography: The case of czech. Dyslexia. An International Journal of Research and Practise, 2001, 7, 229 ? 245.
CARAVOLAS, M., VOLÍN J. Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žáky 2. až 5. ročníků ZŠ. Praha: IPPP, 2005.
CARAVOLAS, M., VOLÍN, J., HULME, C. Phoneme awareness is a key component of alphabetic literacy skills in consistent and inconsistent orthographies: Evidence from Czech and English children. Journal of Experimental Child Psychology, 2005, 92, 107?139.
ELBRO, C. Early linguistic abilities and reading development: A review and a hypothesis about underlying differences in distinctiveness of phonological representations of lexical items. Reading and Writing, 1997, 8, 453-85.
FEY, M. E. Speech-language pathology and the early identification and prevention of reading disabilities. Perspectives: The International Dyslexia Association,Winter 1999, vol. 25, no. 1, s. 13?17.
FIELDING-BARNSLEY, R. How preschools can contribute to identifying and helping children at risk for dyslexia. Perspectives: The International Dyslexia Association, Winter 1999, vol. 25, no. 1, s. 6?9.
KUCHARSKÁ, A. Prevence, intervence a terapie specifických poruch učení. In: Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK, PedF, 2003, s.116-155.
KUCHARSKÁ, A. Specifické poruchy učení. In: Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách, Praha: IPPP ČR, 2006.
KUCHARSKÁ, A. Riziko dyslexie. Zpravodaj Pedagogicko-psychologické poradenství, 2007, č. 48, s. 28-43.
MERTIN, V; KUCHARSKÁ, A. Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Praha : IPPP ČR, 2007.
LYYTINEN, H.; ARO, M.; EKLUND, K. aj. The development of children at familial risk for dyslexia : Birht to early school age. Annals of Dyslexia, 2004, vol. 54, no. 2, s. 184?220.
MATĚJČEK, Z. Dyslexie - specifické poruchy učení. Praha: H&H, 1995.
MATĚJČEK, Z., VÁGNEROVÁ, M. (Eds.), et al. Sociální aspekty dyslexie. Praha: Karolinum, 2006.
MC CRADLE, P., SCARBOROUGH.S., & CATTS, H.W. Predicting, Explaining, and Preventing Children´s Reading Difficulties. Learning Disabilities Research & Practice, 2001, 16, 4, 230-239.
MERTIN, V. Fonologický model poruch čteni. In Psychologické problémy člověka v měnícím se světě I. Acta universitatis carolinae. Philosophica et historica. Studia psychologica IX. Praha: UK, Karolinum, 2001, s. 165?174.
MIKULAJOVÁ, M. Možnosti ranej predikcie vývinových porúch písanej reči. Československá psychologie, 2008, 52, 1, 59-69.
NAUCLÉR, K.; MAGNUSSON, E. Language problems in poor readers. Log Phon Vocol, 2000, vol. 25, s. 12?21.
POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2001.
SCARBOROUGH, H.S. Early Syntactic Development of Dyslexic Children. Annals of Dyslexia, 1991, vol. 41.
SNOWLING, M. J. Dyslexia. Oxford: Blackwell, 2001.
ŠVANCAROVÁ, D.; KUCHARSKÁ, A. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha : Scientia, 2001.
VELLUTINO, F.; SCANLON, D. Phonological coding, phonological awareness, and eading ability: Evidence from a longitudinal and experimental study. Merrill: Palmer Quarterly, 1987, vol. 33, s. 321?363. b.ISSN.
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html