Otakar Hostinský a jeho přínos k českému myšlení o tanci
Thesis title in Czech: | Otakar Hostinský a jeho přínos k českému myšlení o tanci |
---|---|
Thesis title in English: | Otakar Hostinsky and his contribution to the Czech contemplation on dance |
Academic year of topic announcement: | 2010/2011 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Aestetics (21-KEST) |
Supervisor: | doc. PhDr. Roman Dykast, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 05.11.2010 |
Date of assignment: | 11.08.2011 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 30.11.2011 |
Date and time of defence: | 04.02.2014 10:00 |
Date of electronic submission: | 18.12.2013 |
Date of proceeded defence: | 04.02.2014 |
Submitted/finalized: | committed by worker on behalf on and finalized |
Opponents: | Mgr. Martin Kaplický, Ph.D. |
Advisors: | PhDr. Petr Pavlovský - Fiala |
Guidelines |
Úkolem této diplomové práce je ozřejmit pojetí tance v díle jednoho z nejvýznamnějších zakladatelů české estetiky a obecné teorie umění Otakara Hostinského (1847 – 1910). Co si představoval pod pojem tanec, jaký fenomén tímto pojmem pojmenovával – tedy „umění hnutí v prostoru“ - a jaké místo věnoval tanci ve svém „systému uměn“.
Dalším krokem je ukázat, jak Hostinský v kontextu tehdejšího domácího uměnovědného myšlení reflektoval tanec; Co si představoval pod pojem tanec, co znamená jaký fenomén tímto pojmem pojmenovával – tedy umění hnutí v prostoru. Dále jak Hostinský tanec dělil, pod jaký druh ho podřazoval a pod jaký žánr a jaké místo věnoval tanci v jeho soudobém systému uměn. Posléze se pokusíme ukázat, jak Hostinského žák, „magnus parens“ české teatrologie (resp teorie divadla), Otakar Zich, v kontextu tehdejšího středoevropského uměnovědného myšlení reflektoval tanec. Jak tanec dělil, pod jaký druh umění ho podřazoval a pod jaký žánr Tato diplomová práce se v návaznosti na již řečené bude zabývat tím tancem, který Hostinský reflektuje ve svých studiích, tedy tancem scénickým, resp. divadelním. To znamená tanec provozovaný s uměleckými ambicemi. Pomineme tedy tanec společenský, lidový (folklorní), či rituální. Cílem diplomové práce je pojednat o estetice a estetických názorech na tanec Otakara Hostinského. Abstrahovat a separovat Hostinského myšlenky o tanci a představit je tak jako ucelený systém a ukázat jeho dodnes nedoceněný význam a přínos pro tuto oblast české teorie umění. |
References |
Prameny:
Hostinský, O.: Hudební krásno a souborné umělecké dílo z hlediska formální estetiky, 1877 in O Hudbě, Praha, 1961. Hostinský, O.: O klasifikaci uměn, 1890, in Studie a kritiky, Praha, 1974. Riegerův slovník naučný, Praha, 1885-1890. Ottův slovník naučný, Praha, 1996. Zich, O. Estetika dramatického umění, Praha, 1931. Sekundární literatura: Jůzl, M.: Otakar Hostinský, Praha, 1980. Císařovský, J.(sestavil): O umění, Otakar Hostinský, Praha, 1956. Mukařovský, J.: Studie z estetiky, Brno, 2007. Nejedlý, Z.: Otakara Hostinského estetika; Díl I. Všeobecná estetika, Praha, 1921. Pavlovský, P. (red): Základní pojmy divadla; Teatrologický slovník, Praha, 2004. Pavlovský, P. – K pojetí tance v české estetice a obecné teorii umění I, II, III, IV a V, Taneční listy, Praha, 1999. Volek, J.: K otázkám předmětu a metod estetiky a obecné teorie umění, Praha, 1963. Volek, J.: Kapitoly z dějin estetiky, Praha |
Preliminary scope of work |
Pozn.: zúžení tématu |