Specifika výtvarného projevu dětí s handicapy
Thesis title in Czech: | Specifika výtvarného projevu dětí s handicapy |
---|---|
Thesis title in English: | Specific features of artistic expression of children with handicaps |
Key words: | výtvarný projev, výtvarná výchova, handicap |
English key words: | artistic expression, art education, handicap |
Academic year of topic announcement: | 2010/2011 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra výtvarné výchovy (41-KVV) |
Supervisor: | Mgr. Lucie Jakubcová Hajdušková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 02.11.2010 |
Date of assignment: | 02.11.2010 |
Date and time of defence: | 09.01.2013 00:00 |
Venue of defence: | UK PedF |
Date of electronic submission: | 21.12.2012 |
Date of proceeded defence: | 09.01.2013 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD005) |
Opponents: | Mgr. Helena Kafková, Ph.D. |
Advisors: | PaedDr. Helena Hazuková, CSc. |
Guidelines |
Studentka se zaměří na mapování výtarného projevu dětí ve vybrané škole (její práce bude mít charakter akčního výzkumu, doba trvání sběru dat 6 měsíců). Popíše specifické rysy výtvarného projevu dítěte s určitým handicapem.
Popis prostředí / instituce Funkce a cíle výtvarné tvorby ve vybrané instituci (rozhovor s vedením, rozbor kurikulárních dokumentů) Funkce a cíle výtvarné tvorby podle autorky Co je výtvarný projev ? srovnávací kapitola ? shody a rozdíly mezi VP v pojetí vzdělávání a terapie. Specifika VP ? přehled dosavadních teorií ? doplnit o zjištěná data Popis handicapů dětí ve vybrané insituci, kazuistiky. - Kolekce obrázků dětí a) spontánní tvorba, b) motivovaná tvorba/zádání - Evidence výstupů (autor, datum, námět, technika), reflexe procesu tvorby dětí, komentář dětí k jejich práci - Vytvoření slovníku, struktura pojmů pro popis VP - Interpretace a popis specifik VP ve vztahu k určitému handicapu Rozsah textu (NS): 60 |
References |
HENDL, J.: Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál 2005, 407 s., ISBN 80-7367-040-2.
CHVÁTALOVÁ, H.: Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál 2005, ISBN 80-7367-013-5 JEDLIČKA, R.; KOŤA, J.: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998. LANDISCHOVÁ, E. Teorie a praxe arteterapie. Taneční a výtvarné formy. Praha: PedF UK, 2007. ISBN: 978-80-7290-297-2 PIAGET, J.; INHELDEROVÁ, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál 2010, ISBN 978-80-7367-798-5 RUBIN, J. A.(ed.): Přístupy v Arteterapii. Teorie a technika. Praha: Triton 2008, ISBN: 978-80-7387-093-5 SLAVÍK, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Karolinum, 1997, ISBN: 80-7184-437-3. SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S.: Dívej se tvoř a povídej. Praha: Portál 2007, ISBN 978-80-7367-322-2 SLAVÍKOVÁ, V.: Tvořím, tvoříš, tvoříme. Univerzita Karlova, 2007 (1) - brož, 224 str. ISBN 978-80-7290-341-2 ŠVARCOVÁ, I.: Mentální retardace. Praha: Portál 2006, str. 200, ISBN 80-7367-060-7 |
Preliminary scope of work |
Studentka se zaměří na zmapování výtarného projevu dětí ve vybrané škole (její práce bude mít charakter akčního výzkumu, doba trvání sběru dat 6 měsíců). Popíše specifické rysy výtvarného projevu dítěte s určitým handicapem.
Popis prostředí / instituce Funkce a cíle výtvarné tvorby ve vybrané instituci (rozhovor s vedením, rozbor kurikulárních dokumentů) Funkce a cíle výtvarné tvorby podle autorky Co je výtvarný projev ? srovnávací kapitola ? shody a rozdíly mezi VP v pojetí vzdělávání a terapie. Specifika VP ? přehled dosavadních teorií ? doplnit o zjištěná data Popis handicapů dětí ve vybrané insituci, kazuistiky. - Kolekce obrázků dětí a) spontánní tvorba, b) motivovaná tvorba/zádání - Evidence výstupů (autor, datum, námět, technika), reflexe procesu tvorby dětí, komentář dětí k jejich práci - Vytvoření slovníku, struktura pojmů pro popis VP - Interpretace a popis specifik VP ve vztahu k určitému handicapu |