Aplikace chatu ve virtuálních referenčních službách
Thesis title in Czech: | Aplikace chatu ve virtuálních referenčních službách |
---|---|
Thesis title in English: | Chat application in the virtual reference services |
Key words: | Analýza, aplikace, hodnocení, chat, komunikace, Ptejte se knihovny, referenční knihovník, software, uživatel, virtuální referenční služby |
English key words: | Analysis, application, Ask your library, chat, communication, evaluation, reference librarian, software, user, virtual reference services |
Academic year of topic announcement: | 2008/2009 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK) |
Supervisor: | PhDr. Eva Bratková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 19.10.2010 |
Date of assignment: | 19.10.2010 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Date and time of defence: | 19.09.2011 00:00 |
Date of electronic submission: | 14.08.2011 |
Date of proceeded defence: | 19.09.2011 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Lenka Němečková, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem diplomové práce je popis aplikace chatu ve virtuálních referenčních službách v teoretické i praktické rovině. Na základě prostudované převážně cizojazyčné literatury je napsána teoretická část práce. První úvodní kapitola pojednává o terminologii a definici referenčních služeb a následně virtuálních referenčních služeb, které doposud nejsou ustálené. Druhá kapitola se již zabývá aplikací chatu, jsou přiblíženy všechny fáze zavedení služby od plánování, přes implementaci, marketing až po výsledné hodnocení provozu a využívání služby. Třetí kapitola se věnuje chatu jako specifické formě komunikace, jsou nastíněny jeho výhody a nevýhody při využití v oblasti služeb knihoven. Poznatky z kapitol v teoretické části byly využity v analýze vybraných virtuálních referenčních služeb. Praktická část představuje ve čtvrté kapitole chat v reálném využívání, nejdříve v zahraničních knihovnách, poté i v českých. Hlavním přínosem praktické části je ovšem pátá kapitola, která popisuje přípravy chatu v rámci české kooperativní virtuální referenční služby Ptejte se knihovny v Národní knihovně ČR, na kterých se autorka této diplomové práce podílela. Závěr přináší stručné shrnutí této problematiky. |
References |
RONAN, Jana Smith. Chat reference : a guide to live virtual reference services. Westport : Libraries Unlimited, 2003. xiii, 225 s. ISBN 1-59158-000-5.
COFFMAN, Steve. Gong live : starting and running a virtual reference service. Chicago: American Library Association, 2003. 182 s. ISBN 0-8389-0850-0. KIMMEL, Stacey (ed.); HEISE, Jennifer (ed.). Virtual reference services : issues and trends. New York: Haworth Press, c2003. 194 s. ISBN 0-7890-2045-9. |