Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vývoj nabídky vzdělávacích pořadů České televize v letech 1992 až 2010
Thesis title in Czech: Vývoj nabídky vzdělávacích pořadů České televize v letech 1992 až 2010
Thesis title in English: Development of Children´s Education Programmes in Czech Television from 1992 to 2010
Key words: média, socializace, televize veřejné služby, Česká televize, televizní vzdělávání, vzdělávací pořady, programová koncepce
English key words: media, socialization, public service television, Czech television, television education, education programmes, programme conception
Academic year of topic announcement: 2009/2010
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Media Studies (23-KMS)
Supervisor: PhDr. Radim Wolák
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 18.10.2010
Date of assignment: 21.10.2010
Date and time of defence: 21.06.2011 00:00
Venue of defence: FSV Praha 1.
Date of electronic submission:20.05.2011
Date of proceeded defence: 21.06.2011
Opponents: Mgr. Lucie Korbel Macků
 
 
 
References
Články:
ČESÁLKOVÁ, Lucie. 'Pan učitel televize – TVŠ: televizní vysílání pro školní třídy i domácnosti'. Iluminace., 2005, vol. 17, no. 4, str. 39 – 56. ISSN 082-397X

Knihy:
BANDURA, A. Social Learning Theory. Upper Saddle River: Prentice-Hal, 1977. 247 s. ISBN 0-13-816744-3.

Česká televize – věc veřejná. Praha: Česká televize, 2000. 114 s. ISBN 80-85005-31-X.

DEFLEUR, M. BALLOVÁ-ROKEACHOVÁ, S. Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, 1996. 363 s. ISBN 80-7184-099-8.

GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Argo, 2005. 595 s. ISBN 80-7203-124-4.

HUXLEY, A. Konec civilizace. Praha: Maťa, 1998. 198s. ISBN 80-7287-089-0.

HVÍŽĎALA, K. 'Základní pojmy a struktura veřejnoprávní instituce'. Moc a nemoc médií. Praha: Dokořán 2003. 268 s. ISBN 80-86569-70-5.

JIRÁK, J, KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. 207 s. ISBN 978-80-7367-287-4.

LANDOVÁ,M. DOBAL, J. ŠKALOUDOVÁ, M. Rozhlas, televize, škola – místo doteku. Praha: Ústav pro informace a vzdělávání, 2003. 39 s. ISBN 80-211-0447-3

MATHÉ, I. Statut, kodex, strategie České televize. Praha: Česká televize, 1998. 53 s. ISBN 80-85005-15-8.

MEYROWITZ, J. Všude a nikde: Vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Karolinum, 2006. 341 s. ISBN 80-246-0905-3.

PITTERMANN, J. SATURKOVÁ, J. ŠNÁBL, V. (Prvních) 10 let České televize. Praha: Česká televize, 2002. 372 s. ISBN 80-85005-37-9

PRŮCHA, J. Základy pedagogiky. Praha: MJF, 2002. 200 s. ISBN 80-86284-28-X.

ŠEĎOVÁ, K. Děti a rodiče před televizí: Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido, 2007. 157 s. ISBN 978-80-7315-149-2.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.

Ročenky:
BÍLKOVÁ, K. ŠNÁBL, V. Ročenka České televize 1992. Praha: Česká televize, 1993. 233 s.

BÍLKOVÁ, K. ŠNÁBL, V. Ročenka České televize 1993. Praha: Česká televize, 1994. 278 s.

BÍLKOVÁ, K. ŠNÁBL, V. Ročenka České televize 1994. Praha: Česká televize, 1995. 225 s.

BÍLKOVÁ, K. ŠNÁBL, V. Ročenka České televize 1995. Praha: Česká televize, 1996. 255 s.

BÍLKOVÁ, K. ŠNÁBL, V. Ročenka České televize 1996. Praha: Česká televize, 1997. 239 s.

BÍLKOVÁ, K. ŠNÁBL, V. Ročenka České televize 1997. Praha: Česká televize, 1998. 271 s.

KABÁT, M. SATURKOVÁ, J. V. Ročenka České televize 1998. Praha: Česká televize, 1999. 187 s.

Ročenka České televize 1999. Praha: Česká televize, 2000. 132 s.

Ročenka České televize 2000. Praha: Česká televize, 2001. 127 s.

SATURKOVÁ, J. Ročenka České televize 2001. Praha: Česká televize, 2002. 167 s.

SATURKOVÁ, J. Ročenka České televize 2002. Praha: Česká televize, 2003. 185 s.

SATURKOVÁ, J. Ročenka České televize 2003. Praha: Česká televize, 2004. 153 s.

Kapitoly v knize:
HUSTON, A. WRIGHT, J. 'Educating Children with Television: The Forms of the Medium'. In Huston, A. Zillman, D. Bryant, J. Media, Children, and the Family. Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates, 1994. 351 s. ISBN 0-8058-1415-9.

HUSTON, A. WRIGHT, J. BICKHAM, D. 'Attention, Comprehension and the Educational Influences of Television'. In Handbook of Children and the Media. (ed.) Singer, D. Singer, J. Thousand Oaks: Sage, 2001. 765 s. ISBN 0-7619-1954-6.

KOŤA, J. 'Socializace'. In Jedlička, R.; Klíma, P.; Němec, J.; Pilař, J. Děti a mládež v obtížných situacích. Praha: Themis, 2004. 478 s. ISBN 80-7312-038-0.

LANDOVÁ, M. ‘Vzdělávací úloha České televize’. In. JIRÁK, J. WOLÁK, R. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. 152 s. ISBN 978-80-86212-58-6.

RYAN, M. Heslo 'Socializace'. In Ritzer, G. (ed.). Encyclopedia of Social Theory. Vol. 2. Thousand Oaks: Sage, 1997. 982 s. ISBN 0-7619-2611-9.

ŘEZÁČ, J. 'Socializace jedince – humanizace člověka'. In Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. 268 s. ISBN 80-85931-48-6.


Akademické práce:
ENGELOVÁ, T. Vztah zábavy, vzdělání a výchovy v dětských pořadech České televize. Praha, 2006. 159 s. Diplomová práce. FSV UK.

JELÍNEK, R. Děti a televize. Praha, 1999. 96 s. Diplomová práce. FSV UK.

KOCOURKOVÁ, Z. Děti, mládež a televize. Praha, 2006. 73 s. Diplomová práce. Pedagogická fakulta UK.

SLOBODA, Z. Vliv médií na socializacích dětí. Praha, 2005. 200 s. Diplomová práce. FSV UK.
PROKOPOVÁ, M. Děti a televize (na příkladu Sezamové ulice). Praha, 2000.
Diplomová práce. FSV UK.

ŠVARCOVÁ, A. Mediální zobrazování norem a sankcí na příkladu pořadu Kostičky. Praha, 2008. 81 s. Bakalářská práce. FSV UK

VALENTA, P. Vzdělávací strategie médií. Praha, 2007. 93 s. Diplomová práce. FF UK.

VLČEK, T. Televizní vzdělávání dospělých a televize veřejné služby. Praha, 2011. 77 s. Bakalářská práce. Univerzita Jana Amose Komenského

WALTEROVÁ, E. Vzdělávací pořady ČT : Analýza časového vzorku. Praha, 1995. 45 s. Oborová práce. Ústav pedagogických a psychologických výzkumů Pedagogické fakulty UK v Praze.

Internetové stránky:
Co chceme? [online]. 1996-2011 [cit. 2011-05-14]. Česká televize. Dostupné z WWW: <http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/lide/vyvoj-programu-a-programovych-formatu/centrum-detskych-a-vzdelavacich-poradu/co-chceme/>.

Česká televize. 1996 [cit. 2011-05-12]. Historie: Česká televize od roku 1993. <http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/historie/ceska-televize-od-r-1993/obdobi-1998-1999/>.

Česká televize [online]. 1996-2011 [cit. 2011-05-18]. Sociologický výzkum České televize. Dostupné z WWW: <http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/divacky-ohlas-a-statistiky-vysilani/metodika-vyzkumu/sociologicky-vyzkum-ceske-televize/>.

Hermes [online]. . [cit. 2011-03-25]. 'Analýza televizních vzdělávacích pořadů'. Dostupné z WWW: <http://www.hermesmedia.cz/?q=node/632>.

Recommendation No. R (96) 10 of the Comittee of Ministers to Member States on the Guarantee of the Independence of Public Service Broadcasting. Council of Europe, 1996-11-09 [cit. 2011-05-20]. <http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/media /doc/cm/rec%281996%29010&expmem_EN.asp>.

RŮŽIČKA, D. Totalita.cz [online]. . [cit. 2011-04-04]. 'Období normalizace ČST - cíle televizního vzdělávání'. <http://totalita.cz/norm/norm_kult_tt_10_01.php>.

Zákony:
Zákon o České televizi, 483/1991 Sb. §2.

Dokumenty:
Centrum vzdělávacích pořadů. Vzdělávání ve vysílání 2007. Praha: Česká televize, 2008.

Centrum vzdělávacích pořadů. Vzdělávání ve vysílání 2008. Praha: Česká televize, 2009.

DRDOVÁ, Zita. Podklad k úvahám o dalším digitálním kanálu ČT se vzdělávacím zaměřením. Praha: Česká televize, 2005.

Kodex České televize, článek 2. Praha: Česká televize, 2003.

Rada ČT. Výroční zpráva o činnosti České televize v roce 1999. Praha: Česká televize, 2000. Strana 60.

Rada ČT. Výroční zpráva o činnosti České televize v roce 2006. Praha: Česká televize, 2006.

Rada ČT. Výroční zpráva o činnosti České televize v roce 2008. Praha: Česká televize, 2009.

Rada ČT. Výroční zpráva o činnosti České televize v roce 2009. Praha: Česká televize, 2010.

Rada ČT. Výroční zpráva o činnosti České televize v roce 2010. Praha: Česká televize, 2011.

e-maily:
DRDOVÁ, Zita (dramaturgyně ČT). 15. 5. 2011.

LANGEROVÁ, Hana (vedoucí analytik databáze programu ČT). 26. 4. 2011.

e-zdroje:
Bildungsprogramm. In Intern.ARD.de [online], 2011-04-23 [cit. 2010-11-21]: <http://www.ard.de/intern/abc/-/id=1643802/nid=1643802/did=1658296/1v307zy/ index.html#abcListItem_1658296>.

FRIEDMAN, M. 'Sesame Street Educates and Entertains Internationally'. In [America.gov], 2006-04-08 [cit. 2011-03-22]. <http://www.america.gov/st/washfile-english/2006/April/20060405165756jmnamdeirf0.4207117.html>.

Další prameny:
Rozhovory se zaměstnanci ČT

Analýza programu a auditoria.

Softwarový systém PROVYS
Preliminary scope of work
Tato diplomová práce mapuje vývoj programové nabídky vzdělávacích pořadů uvedených České televizí v letech 1992 až 2010. Hlavní tendence v tvorbě programové koncepce jsou vykresleny na pozadí konkrétních politických, společenských a technologických souvislostí, jež byly pro Českou republiku v daném období charakteristické.

Teoretická část shrnuje některé relevantní poznatky z oblasti sociologie, psychologie a mediálních studií týkající se procesu socializace a výchovy s důrazem na děti. Jedna samostatná kapitola je věnována problematice definování vzdělávacího pořadu, legislativnímu a další společenskému vymezení poslání České televize ve vztahu ke vzdělávání.

Empirická část prostřednictvím archivních rešerší ročenek a publikací České televize, softwarového systému PROVYS, interních i veřejně přístupných dokumentů jednotlivých orgánů ČT a především rozhovory a konzultacemi se současnými i někdejšími pracovníky ilustruje vývoj a změny v daném období. Výsledkem je obsáhlý obraz hlavních tendencí vývoje televizního vzdělávání z produkce pověřených skupin či center. Práce nepodává vyčerpávající všech vzdělávacích pořadů vysílaných Českou televizí v daném období, což by podle vzhledem k amorfnímu charakteru daného žánru snad ani nebylo proveditelné, ale snaží se o kontextualizaci statutu televizního vysílání.
Preliminary scope of work in English
This thesis surveys the development of education programmes variety broadcast by the Czech Television from 1992 to 2010. The main tendencies of pragramme creation are illustrated on the background of specific political, social and technological context characteristic for the Czech Republic in the period concerned.

The theoretical part gathers some relevant information from the fields of sociology, psychology and media studies connected to the socialization process, with special focus on children. One separate chapter is then dedicated to the issue of education programme definition, another to the legislative and further social role of the Czech television in relation to education.

By means of annual almanacs, papers, PROVYS software system, internal and public documents research, as well as a number of interviews with current or former employees of the Czech television, the empirical part illustrates the development and changes referring to the period studied. The result of this is an extensive image of the main tendencies of television education development produces by groups or centers in charge. The thesis does not give a full-range account of all education programmes shown by the broadcaster, as with regard to the amorphous character of the genre this is not even accomplishable, but attempts to present a contextualised status of television education.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html