Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Spolupráce celostátních deníků a agentur pro výzkum veřejného mínění v České republice
Thesis title in Czech: Spolupráce celostátních deníků a agentur pro výzkum veřejného mínění v České republice
Thesis title in English: The cooperation of national press and agencies for research of public opinion in Czech republic
Key words: veřejné mínění, média, výzkumy veřejného mínění, průzkum veřejného mínění, CVVM , IVVM, výzkumník, agentura pro výzkum veřejného mínění
English key words: public opinion, media, public opinion polls, CVVM, IVVM, researcher, agency for research of public opinion
Academic year of topic announcement: 2009/2010
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Media Studies (23-KMS)
Supervisor: PhDr. Eliška Jungová, Dr., CSc.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 18.10.2010
Date of assignment: 21.10.2010
Date and time of defence: 31.01.2012 00:00
Venue of defence: FSV Praha 1.
Date of electronic submission:09.01.2012
Date of proceeded defence: 31.01.2012
Opponents: doc. PhDr. Irena Reifová, Ph.D.
 
 
 
References
KUNŠTÁT, Daniel. České veřejné mínění: výzkum a teoretické souvislosti. Praha: Sociologický ústav AVČR, 2006. 226 s.

JUNGOVÁ, Eliška. Výzkumy veřejného mínění a jejich využití v médiích. In KONČELÍK, Jakub et al. Rozvoj české společnosti v Evropské unii. III, Média, Teritoriální studia. Praha: Matfyzpress, 2004. s. 126–131.

MIŠOVIČ, Ján a kol. Od A do Z ve výzkumech veřejného mínění. Divišov: Orego, 2010. 239 s.

ADAMEC, Čeněk. Počátky výzkumů veřejného mínění v českých zemích. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 1996. 113 s.

NEWPORT, Frank. Polling matters: why leaders must listen to the wisdom of the people. New York: Warner Books, 2004. 302 s.

WARREN, Kenneth F. In defense of public opinion polling. Colorado: Westview Press, 2001. 368 s.

TIPTON, Leonard. Reporting on the Public Mind. In KENNAMER, David J. Public Opinion, the Press and Public Policy. London: Praeger, 1992. 202 s.

JIRÁK, Jan; KŐPPLOVÁ, Barbara; KASL KOLLMANNOVÁ, Denisa; a další. Média dvacet let poté. Praha: Portál, 2009. 383 s.

Preliminary scope of work
Ústředním tématem diplomové práce je z praktického hlediska přiblížit vzájemnou spolupráci agentur pro výzkum veřejného mínění s médii v České republice, konkrétně s redakcemi celostátních deníků. Výzkumy veřejného mínění dnes slouží jako základ pro významná rozhodnutí v různých oblastech společenského jednání – od politiky až po soukromou sféru – a média v tomto směru vystupují v roli prezentantů výsledků výzkumů veřejného mínění široké veřejnosti.
Diplomová práce představí média jako zadavatele výzkumů veřejného mínění a detailně zanalyzuje způsob prezentace výzkumů veřejného mínění v tištěných médiích. Zaprvé porovná rozdílné zpracování výzkumů ze strany vědce sociologa a novináře, zadruhé rozdílné mediální zpracování výzkumů veřejného mínění ve dvou historických etapách, a to krátce po sametové revoluci v roce 1991 a nyní v roce 2009.
Pro vysvětlení daného způsobu prezentace výzkumů veřejného mínění v tisku je nutné prozkoumat i pozadí této činnosti, proto se diplomová práce částečně bude věnovat otázce, jak jsou žurnalisté způsobilí odborně pracovat s výsledky sociologického výzkumu nebo jak agentury a média vzájemně hodnotí svou práci.
Preliminary scope of work in English
The main theme of this diploma thesis is to describe a mutual cooperation of the agencies for research of public opinion and media in the Czech republic, especially the national daily press, from a practical point of view. The public opinion polls serve today as a basis for the important decisions in many various areas of social action – from policy to private sector – and media are the presenters of the results of this public opinion polls for the general public.
This diploma thesis introduces the media as the submitters of public opinion polls and analyses the way of a presentation of the public opinion polls in press. It compares a different way of processing of the informations about the public opinion polls by journalists and sociologists and a different way of media processing of the public opinion polls in two historical periods, in 1991 and 2009.
It is necessary to explain the background of the mutual cooperation of the agencies for public opinion polls and the media. This diploma thesis deals with the question, if the journalists are qualified for the work with the public opinion polls and how the agencies for public opinion polls and media evaluate each other.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html