Učebnice chemie - historický vývoj a současnost
Thesis title in Czech: | Učebnice chemie - historický vývoj a současnost |
---|---|
Thesis title in English: | Chemistry textbooks - historical progress and present |
Key words: | chemie, učebnice, základní a střední školství |
English key words: | chemistry, textbooks, primary and secondary education |
Academic year of topic announcement: | 2009/2010 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Chemistry Education (31-280) |
Supervisor: | prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 19.02.2010 |
Date of assignment: | 19.02.2010 |
Date of electronic submission: | 16.06.2010 |
Date of proceeded defence: | 23.06.2010 |
Opponents: | RNDr. Šárka Matoušková, Ph.D. |
Preliminary scope of work |
Bakalářská práce je věnována především historickému vývoji učebnic chemie a evaluaci vybraných učebnic. Na počátku práce je uveden stručný nástin vývoje oboru chemie, neboť právě obsah oboru chemie je určující pro obsah učiva v učebnicích chemie. Dále se práce stručně zabývá jedněmi z prvních učebnic chemie vůbec a detailněji vývojem učebnic chemie na našem území. Následně jsou uvedena kritéria pro hodnocení učebnic a nakonec je provedena evaluace vybraných učebnic.
Snahou bylo provést jakousi retrospektivu do historie psaní učebnic, která by mohla být i inspirací autorům učebnic chemie. Prezentovaná hlediska, evaluace učebnic a závěrečné shrnutí analyzovaných učebnic mohou také pomoci učitelům při výběru učebnic ze široké škály nabídky na trhu. |
Preliminary scope of work in English |
This dissertation is primarily devoted to historical development of chemistry textbooks and evaluation of selected textbooks. At the beginning of this work is a brief outline of the field of chemistry, especially since the content of chemistry is relevant to the content of the curriculum in chemistry textbooks. My dissertation work briefly deals with one of the first books of chemistry ever and then describes the development of chemistry textbooks in our country in detail. Then the criteria for evaluating textbooks are outlined, and eventually the evaluation of selected textbooks is made.
The intetion is to make certain retrospective kind of writing history textbooks, which can be an inspiration to the authors of textbooks of chemistry. Presented perspectives, evaluation of textbooks and summary closure of analyzed textbooks can also help teachers to choose textbooks from a wide range of offers on the market. |