Výuka tematického celku ptaci na školách se zrakovým postižením
Thesis title in Czech: | Výuka tematického celku ptaci na školách se zrakovým postižením |
---|---|
Thesis title in English: | Birds as a thematic unit for education on school with visually impaired pupils |
Academic year of topic announcement: | 2007/2008 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Biology Education (31-180) |
Supervisor: | doc. RNDr. Věra Čížková, CSc. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 06.12.2007 |
Date of assignment: | 17.07.2008 |
Date of electronic submission: | 28.05.2010 |
Date of proceeded defence: | 28.05.2010 |
Opponents: | Mgr. Hana Machová |
Preliminary scope of work |
Cílem diplomové práce je ověření některých aktivizujících metod a forem (např. kvíz, didaktická hra, pracovní listy, přírodovědná exkurze) ve výuce tematického celku Ptáci na II. stupni ZŠ a na čtyřletém gymnáziu. V diplomové práci bude proveden rozbor tématu Ptáci v českých učebnicích, srovnání ornitologické látky v učebnicích systematického i ekologického pojetí a budou zpracovány obsahové náměty aktivizujících prvků ve výuce s následnou evaluací v praktické výuce. Jako samostatná kapitola bude řešeno srovnání dovedností určování vybraných ptačích druhů na základě jejich zpěvu či dalších hlasových projevů u žáků běžné třídy se žáky zrakově handicapovanými. Ptačí hlasy budou prezentovány nahrávkami na CD a při jarních exkurzích. |
Preliminary scope of work in English |
The goal of my dissertation is the verification of some activisating methods and forms (e.g. quiz, education game, workbook and excursion) used for teaching the ?Birds? block on the upper elementary and lower grammar school. In my thesis will be done the analysis of the topic ?Birds? in the Czech text-books as well as the comparison of the ornithological topics in systematic and ecological text-books. Further will be worked up the contentual schemes of activisating components of education with subsequent evaluation in hands-on training. As a separated section will be analyzed the comparison of the bird-recognition listening skills based on the singing of chosen bird species between the normal class students and students with the visual handicap. Bird voices will be presented on CD records and during the spring excursions. |