Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Aktuální otázky meteorologického zabezpečení letového provozu
Thesis title in Czech: Aktuální otázky meteorologického zabezpečení letového provozu
Thesis title in English: Current questions of meteorological securing of air transportation
Academic year of topic announcement: 2007/2008
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Atmospheric Physics (32-KFA)
Supervisor: doc. Mgr. Michal Žák, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.10.2007
Date of assignment: 12.10.2007
Advisors: doc. RNDr. Jaroslav Kopáček, CSc.
Guidelines
Podat přehled v současnosti nebezpečných jevů v letectví včetně kategorizace dle tříd/typu letadel. Popsat možnosti jejich předpovědi, a to nejen v rámci České republiky, ale čerpat i z odborné literatury/internetu z jiných částí světa. Načrtnout možnosti dalšího zlepšování metod předpovědí jednotlivých nebezpečných jevů. Dle možností se zamyslet i nad možnosti aplikace těchto metod v případě letiště v Přerově.
References
Dvořák, P.: Letecká meteorologie. Cheb, Svět křídel 2004.
Nedelka, M.: Prehľad leteckej meteorológie. Bratislava, Alfa 1984.
Reiber, M.: Moderne Flugmeteorologie, Schopfheim, Verlag Harri Deutsch, 1998, ISBN 978-3-8171-1562-4.

Další literatura po konzultaci s vedoucím práce.
Preliminary scope of work
Letecká doprava i přes značný technologický pokrok zůstává stále velmi silně závislá na počasí. Potenciální nebezpečí a každopádně narušení pravidelnosti letového provozu působí silná konvekce (bouřky, downburst, tornáda, silné krupobití), snížení dohlednosti při startu/přistání, silná námraza a turbulence. V této práci by měl být podán přehled těchto nebezpečných jevů, včetně kategorizace nebezpečí i pro různé typy/třídy letadel, možnosti předpovědi těchto jevů včetně výhledu dalšího zlepšování předpovědí těchto nebezpečných jevů.
Preliminary scope of work in English
Air transportation remains still very influenced by weather, even through great technological progress. Potential risk and violation of air-transport regularity are caused by strong convection (thunderstorms, downburst, tornado, heavy hail), visibility restriction when landing/starting, strong icing and turbulence. In this work overview of these hazardous phenomena will be done, including risk categorization for different types of aircrafts, possibilities of forecasting of these events and outlook in forecasting of these hazard phenomena.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html