Využívání chytrých zařízení ve výuce fyziky: Budování digitální gramotnosti
Thesis title in Czech: | Využívání chytrých zařízení ve výuce fyziky: Budování digitální gramotnosti |
---|---|
Thesis title in English: | Using Smart Devices in Physics Education: Building Digital Literacy |
Key words: | chytrá zařízení|digitální gramotnost|zpracování digitálních dat|střední škola|výuka fyziky |
English key words: | smart devices|digital literacy|digital data processing|upper-secondary school|physics education |
Academic year of topic announcement: | 2024/2025 |
Thesis type: | dissertation |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Physics Education (32-KDF) |
Supervisor: | doc. RNDr. Petr Kácovský, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 07.10.2024 |
Date of assignment: | 07.10.2024 |
Confirmed by Study dept. on: | 07.10.2024 |
Advisors: | RNDr. Marie Snětinová, Ph.D. |
Guidelines |
1. Provést rešerši primárně zahraniční literatury s následujícím zacílením: (a) různé konceptualizace digitální gramotnosti (resp. digitálních kompetencí) učitelů i žáků, (b) kompetenční rámce DigComp, DiKoLAN a jim podobné, (c) studie popisující známé efekty využívání chytrých zařízení (nejčastěji smartphonů) ve výuce – primárně ve fyzice, případně dalších přírodovědných předmětech na úrovni střední školy.
2. Zmapovat stávající způsoby, jakými čeští učitelé (primárně, ale ne nutně pouze fyzikáři) využívají chytrá zařízení ve své výuce, a obtíží, kterým přitom čelí. 3. Na základě rešerše a zmapování tuzemské situace vyvinout žákovské aktivity, které vhodně využívají chytrý telefon ve výuce fyziky; vycházet přitom z již existujících námětů, cílit na rozvoj vybraných dimenzí digitální gramotnosti žáků. 4. Vzniklé aktivity důkladně pilotovat v prostředí reálné výuky na střední škole. 5. Na základě pilotáže materiály finalizovat, publikovat a prezentovat v rámci učitelské komunity. |
References |
• González, M. Á., González, M. Á., Martín, M. E., Llamas, C., Martínez, Ó., Vegas, J., Herguedas, M., & Hernández, C. (2015). Teaching and Learning Physics with Smartphones. J. Cases Inf. Technol., 17(1), 31–50.
• González, M. Á., & González, M. Á. (2015). Physics in Your Pocket: Doing Experiments and Learning With Your Smartphone. In 20th International Conference on Multimedia in Physics Teaching and Learning, Münich. • Hochberg, K., Kuhn, J., & Müller, A. (2018). Using Smartphones as Experimental Tools—Effects on Interest, Curiosity, and Learning in Physics Education. Journal of Science Education and Technology, 27(5), 385-403. • von Kotzebue, L., Meier, M., Finger, A., Kremser, E., Huwer, J., Thoms, L-J., Becker, S., Bruckermann, T., & Thyssen, C. (2021). The Framework DiKoLAN (Digital Competencies for Teaching in Science Education) as Basis for the Self-Assessment Tool DiKoLAN-Grid. Education Sciences, 11(12), [775]. https://doi.org/10.3390/educsci11120775 • Kuhn, J., & Vogt, P. (2022). Smartphones as Mobile Minilabs in Physics. Edited Volume Featuring more than 70 Examples from 10 Years The Physics Teacher-column iPhysicsLabs. Springer. Dostupné z: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-94044-7 • Lawrence Livermore National Laboratory. (n.d.). Science and Technology on a Mission: Physics with Phones. Dostupné z: https://st.llnl.gov/sci-ed/Physics-with-Phones • Science on Stage. (2014). Smartphones in Science Teaching: iStage 2. Dostupné z: https://www.science-on-stage.eu/smartphones • Thoms, L.-J., Meier, M., Huwer, J., Thyssen, C., Kotzebue, L. von, Becker, S., Kremser, E., Finger, A., & Bruckermann, T. (2021). DiKoLAN – A Framework to Identify and Classify Digital Competencies for Teaching in Science Education and to Restructure Pre-Service Teacher Training. In E. Langran & L. Archambault (Eds.), Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1652–1657). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). https://www.learntechlib.org/primary/p/219329/ • Vuorikari, R., Kluzer, S., & Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The digital competence framework for citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes. Publications Office of the European Union. Dostupné z: https://doi.org/10.2760/115376 • Wang, J. C., Hsieh, C. Y., & Kung, S. H. (2023). The impact of smartphone use on learning effectiveness: A case study of primary school students. Educ Inf Technol (Dordr), 28(6), 6287-6320. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11430-9 • Wijtmans, M., van Rens, L., & van Muijlwijk-Koezen, J. E. (2014). Activating Students’ Interest and Participation in Lectures and Practical Courses Using Their Electronic Devices. Journal of Chemical Education, 91(11), 1830-1837. • Další literatura na základě domluvy s vedoucím práce. |