Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v podmínkách málotřídní školy
Thesis title in Czech: | Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v podmínkách málotřídní školy |
---|---|
Thesis title in English: | Education of pupils with special educational needs in the context of a small school with composite classes |
Academic year of topic announcement: | 2023/2024 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra speciální pedagogiky (41-KSP) |
Supervisor: | prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 25.04.2024 |
Date of assignment: | 25.04.2024 |
Confirmed by Study dept. on: | 29.04.2024 |
Guidelines |
Studentka vyhledá a rozpracuje relevantní odbornou literaturu a další informační zdroje. Vypracuje analýzu a komparaci různých přístupů ke zkoumané problematice. Formuluje cíle svého výzkumného záměru, zvolí výzkumný design a metody sběru dat, svou volbu argumentuje. V souladu se zvolenou výzkumnou metodologií připraví a realizuje vlastní šetření. Provede analýzu dat a jejich interpretaci, v diskusi propojí výsledky šetření s dalšími odbornými poznatky.
Veškeré zásadní kroky studentka průběžně konzultuje s vedoucí práce. Formální úprava práce bude odpovídat požadavkům příslušného platného Opatření děkana, které se týká závěrečných prací. |
References |
BARTOŇOVÁ, Miroslava, VÍTKOVÁ, Marie. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VI. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-235-2.
HÁJKOVÁ, Vanda, STRNADOVÁ, Iva. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7. PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4. TRNKOVÁ, Kateřina, KNOTOVÁ, Dana a Lucie CHALOUPKOVÁ. Málotřídní školy v České republice. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-204-8. ZGAGA, Pavel. Inclusion in Education: Reconsidering Limits, Identifying Possibilities. Peter Lang, 2019. ISBN 978-36-317-7859-3 |
Preliminary scope of work |
Bakalářská práce se zabývá vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v podmínkách málotřídní školy. V teoretické rovině poskytuje ucelený přehled o terminologických východiscích inkluzivního vzdělávání, definuje podporu při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a přibližuje vybraná specifika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále charakterizuje systém málotřídního vzdělávání v České republice s důrazem na používané vzdělávací metody a přístupy. Cílem této práce je popsat výhody, jež poskytuje málotřídní systém vzdělávání a identifikovat překážky bránící úspěšné inkluzi. Empirická část je zpracována ve formě případových studií konkrétních žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v soukromé málotřídní škole. Jako stěžejní metody sběru dat byly zvoleny polostrukturované rozhovory s pedagogy, ředitelkou školy a rodičem žáka, metoda nezúčastněného pozorování žáků a analýza dokumentů. |