Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 392)
Thesis details
   Login via CAS
Digitální vázané jednotažné školní písmo a jeho aplikace v praxi
Thesis title in Czech: Digitální vázané jednotažné školní písmo a jeho aplikace v praxi
Thesis title in English: Digital joined-up handwriting school font and its practical use
Key words: typografie, písmo, školní písmo, vázané písmo, edukační materiály, grafický design
English key words: typography, script, school font, joined-up handwriting, educational materials, graphic design
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Raudenský, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 20.11.2023
Date of assignment: 05.12.2023
Confirmed by Study dept. on: 12.04.2024
Date and time of defence: 09.09.2024 09:00
Venue of defence: R325A, 325A, posluchárna VV, 3. patro, vlevo, zadní trakt
Date of electronic submission:29.06.2024
Date of proceeded defence: 09.09.2024
Course: Bachelor thesis (OSZD004)
Opponents: MgA. Pavla Gajdošíková, Ph.D.
 
 
 
Award:Thesis was put forward for an award
Guidelines
1. ve výtvarné části:
-navrhněte a vytvořte soubor edukačních materiálů a pomůcek určených k nácviku vázaného písma
-zaměřte se na rozvinutí potenciálu vlastní autorské abecedy školního písma
-prezentujte soubor formou makety a elektronické prezentace ve vhodném formátu
-dokumentuje realizaci a uplatnění edukačních materiálů v praxi (fotografický/video záznam)

2. v teoretické části:
-proveďte sběr a třídění informací z tuzemské i zahraniční literatury
-postihněte a zmapujte problematiku školního písma
-představte výrazné osobnosti v oblasti tvorby písma spojeného se vzděláváním
-navrhněte projekt s postupy a uplatnění tématu práce v praxi, zohledněte cíle a výstupy RVP
-zaměřte se na ověření funkčnosti vašeho návrhu.

Rozsah textu (NS): minimální rozsah vlastního textu závěrečné práce včetně mezer a poznámek pod čarou je 72 000 znaků (cca 30–40 stran) včetně dokumentace.
Rozsah výtvarných prací: plnohodnotná maketa (ucelený soubor nejméně patnácti stran, včetně obálky), elektronická prezentace.
References
AMBROSE, G.; HARRIS, P. Grafcký design: typografe. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2967-8.
ČAPKA, F., SANTLEROVÁ, K. Stručný vývoj písma. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0917-9.
DOLEŽALOVÁ, J. Prvopočáteční psaní. Vyd. 2. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998. ISBN isbn80-7041-938-5.
FASNEROVÁ, M. Současné předlohy písma na primární škole jako součást reforem ve školství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-.
GARFIELD, S. Ten můj font: stručné dějiny typografe v esejích. Praha: Akropolis, 2018. ISBN 978-80-7470-204-4.
KUČEROVÁ, O.; KUCHARSKÁ, A. Vázaný a nevázaný vzor písma v českých školách. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2018. ISBN isbn978-80-7290-969-8.
PENC, V. Metodika psaní. SPN, Praha 1966.
ŠUPŠÁKOVÁ, B. Detske písmo. Bratislava: Bradlo, 1991. ISBN 80-7127-045-8.
WILDOVÁ, R. (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6.

Online zdroje:
FIGUSCH ROZINAJOVÁ, Martina, FILÍPEK, Ján. Školské písmo [online] Dostupné z: https://www.skolskepismo.sk.
LENCOVÁ, Radana. Základní informace o písmu Comenia Script® a jeho charakteristika [online] Dostupné z: https://www.comenia-script.com/informace-o-pismu.
PECINA, Martin. Normalizované školní písmo [online]. In: typomil.com 21.01. 2007. Dostupné z: https://typomil.com/2007/01/normalizovane-skolni-pismo.
VÝZKUMNÝ ÚSTAV PEDAGOGICKÝ V PRAZE, 2010. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online] Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/ucebni-dokumenty.
ZÍDKOVÁ, Lucie. Konec krasopisu v Česku. Jak a čím dnes školy učí děti psát [online]. In: Lidovky.cz 03.09. 2017. Dostupné z: https://www.lidovky.cz/domov/konec-krasopisu-v-cechach.A170902_191232_ln_domov_ELE.
Preliminary scope of work
Studium odborných pramenů, individuální reflexe, rozpracování výtvarných témat.
Preliminary scope of work in English
The study of professional sources, individual reflection, development of creative themes.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html