Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 392)
Thesis details
   Login via CAS
Vliv zařazování živých živočichů do výuky na znalosti, motivaci, kompetence a postoje žáků
Thesis title in Czech: Vliv zařazování živých živočichů do výuky na znalosti, motivaci, kompetence a postoje žáků
Thesis title in English: The impact of including live animals in education on students' knowledge, motivation, competence and attitudes
Academic year of topic announcement: 2023/2024
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Biology Education (31-180)
Supervisor: RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.11.2023
Date of assignment: 07.11.2023
Confirmed by Study dept. on: 07.11.2023
Date of electronic submission:06.08.2024
Date of proceeded defence: 16.09.2024
Opponents: PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D.
 
 
 
References
Fuhrman, N. E., & Rubenstein, E. D. (2017). Teaching with Animals: The Role of Animal Ambassadors in Improving Presenter Communication Skills. Journal of Agricultural Education, 58(1), 223-235.
Hummel, E., & Randler, C. (2010). Experiments with living animals-effects on learning success, experimental competency and emotions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3823-3830.
Hummel, E., & Randler, C. (2012). Living animals in the classroom: A meta-analysis on learning outcome and a treatment–control study focusing on knowledge and motivation. Journal of Science Education and Technology, 21, 95-105.
Klingenberg, K. (2014). ‘Primärerfahrung’with living animals in contrast to educational videos: a comparative intervention study. Journal of Biological Education, 48(2), 105-112.
Krell, M., & Schmidt, J. (2022). Biology teachers’ views towards using living organisms in biology education. Journal of Biological Education, 56(3), 353-364.
Sammet, R., & Dreesmann, D. (2017). What do secondary students really learn during investigations with living animals? Parameters for effective learning with social insects. Journal of Biological Education, 51(1), 26-43.
Preliminary scope of work
Živá zvířata jsou pro většinu dětí motivující. Pozitivní emoce hrají klíčovou roli při vytváření znalostí (Hummel, Randler 2010). Právě za tímto účelem se nabízí poskytnout žákům přímo ve školách možnost přímého kontaktu s živočichy nebo jim poskytnout alespoň mimoškolní zkušenosti se studiem biologie v terénu (Krell, Schmidt 2022). Obecně se uznává, že přímý kontakt a interakce s živou přírodou mění pozitivním způsobem postoje žáků a jejich kognitivní výsledky v rámci studia biologie či přírodopisu (Klingenberg 2014). Cílem bakalářské práce je vytvořit literární rešerši z již dříve publikovaných vědeckých prací zabývajících se právě problematikou zařazování živých zvířat do výuky a s tím i spjatých otázek, které k tomuto tématu náleží. V rešerši bych chtěla zhodnotit, zda je podle odborných studií vliv použití zvířat opravdu znatelný na výsledcích žáků a jak ovlivňuje jejich vnitřní motivaci ve srovnání s jinými alternativami, kupříkladu videi zvířat. Dále bych chtěla zhodnotit nejen postoje žáků, ale i postoje učitelů, čili zaměřit se na to, jak hodnotí pedagogové konkrétní výhody, ale i nevýhody používání živých živočichů ve výuce biologie a přírodopisu. V neposlední řadě bych se chtěla zaměřit i na problematiku zařazení exkurzí do zoologických zahrad a dalších vzdělávacích chovatelských zařízení do výuky, jakožto mimoškolní možnosti kontaktu se živými zvířaty.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html