Vliv audiovizuálních pořadů na jazyk dětí
Thesis title in Czech: | Vliv audiovizuálních pořadů na jazyk dětí |
---|---|
Thesis title in English: | The influence of audio-visual media on children’s language |
Key words: | osvojování jazyka|média|předškolní věk|mladší školní věk|čeština |
English key words: | language acquisition|media|pre-school age|younger school age|Czech |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 08.05.2023 |
Date of assignment: | 13.06.2023 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 29.06.2023 |
Submitted/finalized: | no |
Opponents: | prof. PhDr. Karel Šebesta, CSc. |
Guidelines |
Cílem bakalářské práce je prozkoumat, jak děti rozumějí svým oblíbeným audiovizuálním pořadům a v nich použitým jazykovým prostředkům a jak tyto pořady a v nich užívané jazykové prostředky ovlivňují jazyk a komunikaci děti. Jádrem práce budou 2 případové studie česky hovořících dětí ve věku kolem začátku povinné školní docházky (cca 5-7 let). Základními metodami získávání dat budou nahrávka rozhovoru s dítětem o jeho oblíbeném audiovizuálním pořadu a nahrávka společného sledování vybrané části pořadu a následného rozhovoru a dalších doplňujících aktivit. Doplňující informace budou získány od rodičů, např. formou polostrukutrovaného rozhovoru nebo dotazníku. V získaných materiálech bude zkoumáno, zda, popř. jak se v jazykových projevech dětí odráží jazyk daného pořadu a jak děti vybraným jazykovým prostředkům v daném pořadu rozumějí. Postup práce 1. Prostudovat relevantní odbornou literaturu, zejména k vývoji a jazyku dětí daného věku, k vlivu médií na jazyk dětí a k použitým výzkumným metodám. 2. Navázat kontakt s rodinami, jejichž děti se výzkumu zúčastní. Připravit text informovaného souhlasu pro zákonné zástupce dětí a informovaný souhlas získat. 3. Od rodičů získat základní informace o dítěti, jeho jazykovém vývoji, jeho vztahu k médiím, míře jejich sledování, oblíbených pořadech atd. (např. formou polostrukturovaného rozhovoru, který bude vhodným způsobem zaznamenán, popř. dotazníku). 4. Připravit a realizovat rozhovory s dětmi. S přiměřeným odstupem realizovat společné sledování pořadu nebo jeho části, následný rozhovor a návazné aktivity. Vše nahrát (audio nebo video nahrávky dle domluvy s rodinou), nahrávky vhodným způsobem přepsat. 5. Získané materiály analyzovat. 6. Výsledky analýzy shrnout, porovnat s poznatky z odborné literatury. Vyvodit závěry, neopomenout diskusi k výhodám a omezením provedeného výzkumu. |
References |
Základní literatura BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4. vyd. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. (popř. jiné vydání, relevantní části) LEMISH, Dafna. The Routledge international handbook of children, adolescents and media. London: Routledge, 2013. ISBN 1-134-06062-9. (relevantní části, popř. relevantní části dalších podobných příruček) OWENS, Robert E. Language development: an introduction. 5. vyd. Boston: Allyn and Bacon, 2000. ISBN 0-205-31926-2. (nebo jiné vydání, relevantní části) SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, Lucie. Osvojování jazyka dítětem. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3341-1. SKUTIL, Martin a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7. SLANČOVÁ, Dana. Desať štúdií o detskej reči: lexika - gramatika - pragmatika. Bratislava: FF PU v Prešove, 2018. ISBN 978-80-224-1638-2. (relevantní části) VÁGNEROVÁ, Marie. LIDKA LISÁ. Vývojová psychologie Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-5024-1. (relevantní části, popř. i jiné vydání a další podobné příručky vývojové psychologie) Relevantní časopisecké (např. Československá psychologie) a sborníkové studie, kvalifikační práce, hesla v lingvistických encyklopediích (zejm. Karlík, Petr a kol. (eds.). Nový encyklopedický slovník češtiny. Praha: NLN, 2017: czechency.org). |