Vliv pracovních podmínek na spokojenost zaměstnanců v zařízeních ústavní výchovy se zaměřením na etopedickou péči
| Thesis title in Czech: | Vliv pracovních podmínek na spokojenost zaměstnanců v zařízeních ústavní výchovy se zaměřením na etopedickou péči |
|---|---|
| Thesis title in English: | The impact of working conditions on staff satisfaction in residential care facilities with a focus on etopedic care |
| Key words: | ústavní výchova, speciální pedagogika, etopedie, spokojenost zaměstnanců, sociální zařízení, pracovní podmínky |
| English key words: | Institutional care, special education, etopedia, employee satisfaction, social facilities, working conditions, |
| Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
| Thesis type: | Bachelor's thesis |
| Thesis language: | čeština |
| Department: | Department of Adapted Physical Education and Sport Medicine (51-300300) |
| Supervisor: | Mgr. Ilona Pavlová, MBA |
| Author: | hidden - assigned by the advisor |
| Date of registration: | 17.04.2023 |
| Date of assignment: | 17.04.2023 |
| Date and time of defence: | 25.06.2025 08:30 |
| Venue of defence: | P8, E3 -224, Posluchárna TVL |
| Date of electronic submission: | 28.05.2025 |
| Date of submission of printed version: | 29.05.2025 |
| Date of proceeded defence: | 25.06.2025 |
| Opponents: | PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. |
| Guidelines |
| Cílem této bakalářské práce je analyzovat a pochopit, jak pracovní podmínky ovlivňují
spokojenost zaměstnanců v zařízeních ústavní výchovy, se zvláštním zaměřením na etopedickou péči. Práce se zaměří na identifikaci klíčových faktorů, které přispívají k pracovní spokojenosti nebo nespokojenosti, a na návrh možných opatření ke zlepšení pracovních podmínek v těchto zařízeních. Cílem je rovněž poskytnout doporučení pro zlepšení kvality péče a pracovní atmosféry, což může vést ke zvýšení efektivity a účinnosti etopedické péče. Tato bakalářská práce zkoumá vliv pracovních podmínek na spokojenost zaměstnanců v zařízeních ústavní výchovy, se zvláštním zaměřením na etopedickou péči. Cílem studie je identifikovat klíčové faktory, které ovlivňují pracovní pohodu a motivaci zaměstnanců v těchto specifických sociálních institucích. Prostřednictvím kvalitativního výzkumu, který zahrnuje rozhovory s pracovníky vybraných zařízení, jsou analyzovány různé aspekty pracovního prostředí, jako jsou pracovní doba, mezilidské vztahy, profesní podpora a dostupnost odborného rozvoje. Výsledky této studie poskytují cenné poznatky pro zlepšení pracovních podmínek a efektivity etopedické péče v ústavní výchově. |
| References |
|
MÜHLPACHR, Pavel. Etopedie. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-083-2. KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování: jak vzniká a jak mu předcházet. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-476-2. MATOUŠEK, Oldřich a kol. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0340-7. KOPŘIVA, Karel a NOVÁK, Tomáš. Lidský vztah jako součást profese: rozhovory o zážitkové pedagogice, terapii a supervizi. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0677-4. NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 1998. ISBN 80-200-0616-6. KEBZA, Vladimír a ŠOLCOVÁ, Iva. Well-being: vymezení, teorie, výzkum. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. ISBN 80-7071-223-6. KOPŘIVA, Karel. Respektovat a být respektován. Brno: Spirála, 2006. ISBN 80-903264-3-6. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie osobnosti: Obecné základy a aktuální poznatky. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2874-4. KOLAŘÍKOVÁ, Růžena a PELIKÁN, Jan, eds. Pedagogicko-psychologické aspekty sociální práce. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-885-4. PRAŽSKÁ, Lenka a VÁGNEROVÁ, Marie, eds. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0583-8. MASLACH, Christina a LEITER, Michael P. The truth about burnout: How organizations cause personal stress and what to do about it. San Francisco: Jossey-Bass, 1997. ISBN 0-7879-0396- 9. SCHAUFELI, Wilmar B. a BAKKER, Arnold B. Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi‐sample study. Journal of Organizational Behavior [online]. 2004, vol. 25, no. 3, s. 293–315 [cit. 2025-04-01]. KAHN, William A. Psychological Conditions of Personal Engagement and Disengagement at Work. Academy of Management Journal [online]. 1990, vol. 33, no. 4, s. 692–724 [cit. 2025-04- 01 HOCHSCHILD, Arlie Russell. The managed heart: Commercialization of human feeling. Berkeley: University of California Press, 1983. ISBN 978-0-520-24751-6. TRONTO, Joan C. Moral boundaries: A political argument for an ethic of care. New York: Routledge, 1993. ISBN 978-0-415-90573-4. BARLING, Julian, KELLOWAY, E. Kevin a FRONE, Michael R., eds. Handbook of work stress. Thousand Oaks: Sage Publications, 2005. ISBN 0-7619-2991-3. |
| Preliminary scope of work |
| Metodologie této bakalářské práce bude zahrnovat několik klíčových kroků a technik. Prvním
krokem bude výběr vhodných zařízení ústavní výchovy v Libereckém kraji, kde proběhne realizace výzkumu. Následovat bude sestavení výzkumného vzorku, což zahrne identifikaci zaměstnanců, kteří se přímo podílejí na etopedické péči a mají relevantní zkušenosti. Další fází bude sběr dat, který bude proveden prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Tyto rozhovory umožní hlubší porozumění pracovním podmínkám a faktorům ovlivňujícím spokojenost zaměstnanců. Zajistí se anonymita a etická pravidla při získávání informací. Analýza dat proběhne pomocí kvalitativní obsahové analýzy, která se zaměří na identifikaci hlavních témat a vzorců ve výpovědích účastníků. Zvláštní pozornost bude věnována identifikaci faktorů přímo souvisejících s etopedickou péčí. Výsledky budou následně zpracovány a interpretovány s ohledem na teoretický rámec týkající se pracovních podmínek a spokojenosti zaměstnanců v sociálních zařízeních. Závěry poskytnou doporučení pro zlepšení pracovních podmínek a zvýšení spokojenosti zaměstnanců v kontextu ústavní výchovy. |
| Preliminary scope of work in English |
| The methodology of this bachelor thesis will include several key steps and techniques. The first
step will be the selection of suitable residential education facilities in the Liberec region, where the implementation of the research. This will be followed by the construction of the research sample, which will include the identification of staff who are directly involved in etopedic care and have relevant experience. The next stage will be data collection, which will be carried out through semi-structured interviews. These interviews will provide a deeper understanding of the working conditions and factors influencing employee satisfaction. Anonymity and ethical rules will be ensured in obtaining information. Data analysis will be conducted using qualitative content analysis, which will focus on identifying major themes and patterns in the participants' accounts. Particular attention will be paid to Identification of factors directly related to etopedic care. The results will then be processed and interpreted in light of the theoretical framework related to working conditions and staff satisfaction in social care settings. Conclusions provide recommendations for improving working conditions and increasing satisfaction staff in the context of residential care. |
- assigned by the advisor