Základy fungování internetu – výuková webová aplikace
Thesis title in Czech: | Základy fungování internetu – výuková webová aplikace |
---|---|
Thesis title in English: | Basics of the Internet - educational web app |
Key words: | internet|webová aplikace|didaktika|výuka informatiky|informatika |
English key words: | internet|web app|didactics|computer science education|computer science |
Academic year of topic announcement: | 2022/2023 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Software and Computer Science Education (32-KSVI) |
Supervisor: | Mgr. Anna Yaghobová |
Author: | Bc. Ondřej Kohut - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 03.02.2023 |
Date of assignment: | 03.02.2023 |
Confirmed by Study dept. on: | 21.03.2023 |
Date and time of defence: | 13.09.2023 08:30 |
Date of electronic submission: | 16.07.2023 |
Date of submission of printed version: | 16.07.2023 |
Date of proceeded defence: | 13.09.2023 |
Opponents: | Mgr. Klára Pešková, Ph.D. |
Advisors: | doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D. |
Guidelines |
Malá revize RVP pro ZŠ přináší do informatiky nová témata. Jedním z nich jsou základy fungování internetu. Zatím ale neexistuje mnoho didaktických materiálů k tomuto tématu, a zejména ne interaktivních, které by byly vhodné pro výuku žáků na 2. stupni ZŠ.
Cílem práce je navrhnout výukovou webovou aplikaci pro 2. stupeň základní školy, kterou žáci mohou využít během výuky i mimo ni, týkající se základů fungování internetu. Koncepčně bude práce navazovat na materiály na toto téma, které vznikly v rámci projektu GAUK “Multimediální materiály pro výuku informatiky na 2. stupni” řešitelky Anny Yaghobové, a ze vzdělávacího pořadu České televize Datová Lhota. Aplikace bude testována žáky 2. st. ZŠ. Teoretický rámec bude vycházet z diSessovy teorie “Knowledge in Pieces” a z modelu výuky prostřednictvím analogií (“The Teaching-With-Analogies Model”). Aplikace bude dostupná v různých prohlížečích a bude splňovat základní pravidla tvorby webových aplikací. |
References |
Brinda, T., Kramer, M., & Beeck, Y. (2018). Middle school learners’ conceptions of social networks: Results of an interview study. Paper presented at the 18th Koli Calling International Conference on Computing Education Research.
Diethelm, I., Wilken, H., & Zumbrägel, S. (2012). An investigation of secondary school students' conceptions on how the internet works. In: Proceedings of the 12th Koli Calling International Conference on Computing Education Research (pp. 67-73): ACM. diSessa, A. A. (2014). A history of conceptual change research: Threads and fault lines. In R. K. Sawyer (Ed.), The Cambridge Handbook of the Learning Sciences: Second Edition (pp. 88-108): Cambridge University Press. diSessa, A. A. (2018). A friendly introduction to “knowledge in pieces”: Modeling types of knowledge and their roles in learning. In Invited lectures from the 13th international congress on mathematical education (pp. 65-84). Springer International Publishing. Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia. Yaghobová, A., Brom, C. (2022). Internet in the mind of children: Mental maps of beginner and advanced 5th and 9th graders. In WiPSCE '22: Proceedings of the 17th Workshop in Primary and Secondary Computing Education (pp. 133-134): ACM. průběžné výsledky GAUK 360322 Multimediální materiály pro výuku informatiky na 2. stupni |