Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kognitivní schopnosti u plazů: individuální schopnost učení vs. mezidruhové srovnání
Thesis title in Czech: Kognitivní schopnosti u plazů: individuální schopnost učení vs. mezidruhové srovnání
Thesis title in English: Cognitive abilities in reptiles: individual learning ability vs. interspecies comparison
Key words: kognice u „plazů“, srovnávací přístup, numerické schopnosti, prostorové učení, diskriminační učení, reverzní učení, „problem-solving“ úlohy, sociální učení, operantní podmiňování
English key words: cognition in "reptiles", comparative approach, numerical abilities, spatial learning, discrimination learning, reversal learning, "problem-solving" tasks, social learning, operant conditioning
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Zoology (31-170)
Supervisor: RNDr. Eva Landová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 27.10.2022
Date of assignment: 23.01.2023
Confirmed by Study dept. on: 27.01.2023
Date of electronic submission:03.05.2023
Date of proceeded defence: 29.05.2023
Opponents: Mgr. Kristina Kverková, Ph.D.
 
 
 
Advisors: RNDr. Petra Frýdlová, Ph.D.
Guidelines
Kognitivní neuroetologie
Etologie a sociobiologie
References
Kverková, K., Marhounová, L., Polonyiová, A., Kocourek, M., Zhang, Y., Olkowicz, S., ... & Němec, P. (2022). The evolution of brain neuron numbers in amniotes. Proceedings of the National Academy of Sciences, 119(11), e2121624119.
Matsubara, S., Deeming, D. C., & Wilkinson, A. (2017). Cold-blooded cognition: new directions in reptile cognition. Current Opinion in Behavioral Sciences, 16, 126-130.
Roth, T. C., Krochmal, A. R., & LaDage, L. D. (2019). Reptilian cognition: a more complex picture via integration of neurological mechanisms, behavioral constraints, and evolutionary context. BioEssays, 41(8), 1900033.
Burghardt, G. M. (2013). Environmental enrichment and cognitive complexity in reptiles and amphibians: Concepts, review, and implications for captive populations. Applied Animal Behaviour Science, 147(3-4), 286-298.
Szabo, B., Noble, D. W., & Whiting, M. J. (2021). Learning in non‐avian reptiles 40 years on: advances and promising new directions. Biological reviews, 96(2), 331-356.
Wilkinson, A., & Huber, L. (2012). Cold-blooded cognition: reptilian cognitive abilities. The Oxford handbook of comparative evolutionary psychology, 129-143.
Preliminary scope of work
Kognitivní schopnosti plazů byly dlouho zanedbávaným tématem. V poslední době se však začínají objevovat práce, které testují vybrané aspekty kognitivních schopností především z oblasti prostorové kognice, diskriminačního učení či učení pozorováním. Některé review předpokládají, že schopnosti „plazů“ jsou srovnatelné se schopnostmi ptáků i savců. Proti tomuto faktu však svědčí několikanásobně menší počet neuronů, které tvoří různé části mozku u plazů ve srovnání s tím s řádově většími počty neuronů, které tvoří mozky ptáků (Kverková et al., 2022). Dalším problémem je vysoká interindividuální variabilita kognitivních schopností u plazů, kdy se často někteří jedinci vůbec neučí. Obecným problémem kognitivních studií je také menší počet studovaných jedinců (6 až 74) s mediánem 19. Navíc jsou testovány jen některé skupiny plazů. Z želv například čeledi Emydidae a Testudinidae, u ještěrů nejčastěji Scincidae a u hadů Colubridae. Z toho všeho plyne otázka, zda jsou kognitivní schopnosti skutečně srovnatelné s těmi prokázanými u savců a ptáků a to jak po kvantitativní, tak i kvalitativní stránce. Cílem je kriticky shrnout poznatky o kognitivních schopnostech „plazů“ a zahrnout co největší počet doposud testovaných druhů a rozklíčovat podle typů řešených úloh kvalitativně jejich kognitivní schopnosti. Pozornost by měla být věnována i určitým omezením (reportovaným negativním výsledkům), chybám a individuální variabilitě v testovaných kognitivních úlohách.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html