Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 385)
Thesis details
   Login via CAS
Současná výuka první pomoci na prvním stupni základní školy pohledem učitelů a současné literatury
Thesis title in Czech: Současná výuka první pomoci na prvním stupni základní školy pohledem učitelů a současné literatury
Thesis title in English: Current first-aid teaching at Czech elementary schools from the perspective of teachers and contemporary literature
Key words: první pomoc; výuka; znalosti učitelů; literatura k výuce a o výuce 1. pomoci; 1. stupeň
English key words: forst aid; education; teachers' knowledge; literature; primary edication
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Supervisor: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval
Date of registration: 11.03.2022
Date of assignment: 11.03.2022
Date and time of defence: 20.05.2022 09:30
Venue of defence: Myslíkova 7, Praha 1, M209, pedagogická laboratoř
Date of electronic submission:19.04.2022
Date of proceeded defence: 20.05.2022
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: Mgr. Jana Havlová
 
 
 
Guidelines
Diplomantka se bude zabývat otázkou, jak je problematika první pomoci přítomna ve výuce na 1. stupni ZŠ (dotazníkem pro prvostupňové učitele). Studentka ukotví téma v současných strategických a koncepčních dokumentech MŠMT, které se týkají základního vzdělávání, provede analýzu tématu v RVP ZV; analýzu dokumentů (odborných textů i metodik pro prvostupňové učitele) a zmapuje, jak je tematika obsažena v současné literatuře pro děti - tedy jak by bylo možné zprosteřdkovat ji dětem skrze naučnou literaturu i příběhy.
Metody sběru dat - dotazník pro učitele; obsahová analýza odborné literatury, metodik i literatury pro děti, která téma první pomoci zprostředkovává.
References
ALTRICHTEROVÁ, Anna, Václav STRAKA a Pavel ŠTAJER. Maskér Českého červeného kříže. 1. vyd. Praha: Úřad ČČK, 2003.
BERÁNKOVÁ, Monika, FLEKOVÁ, Anna, HOLZHAUSEROVÁ Blanka. První pomoc. 1. vyd. Praha: Informatorium, 2002, 199 s. ISBN 80-86073-99-8.
BERNATOVÁ, Eva. Hry a nápady pro výuku první pomoci. 1. vyd. Praha: Úřad Českého červeného kříže, 2006, 34 s. ISBN 978-802-5445-457
BÍLEK, Jiří. První pomoc zážitkem. 9., zcela přeprac. a dopl. vyd., V Computer Press 1. Editor Karel Bílek. Brno: Computer Press, 2009, 57 s. ISBN 978-80-251-2564-9.
BYDŽOVSKÝ, Jan. První pomoc: příručka pro pedagogy základních a mateřských škol. Svitavy: Střední zdravotnická škola, 2012. ISBN 978-80-260-3131-4.
BYDŽOVSKÝ, Jan. Předlékařská první pomoc. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011, 456 s. ISBN 978-80-247-2334-1.
Cesty současné literatury pro děti a mládež: dotyky, kontexty, literatura pro mládež a didaktika. Slavkov u Brna: BM Typo, 2006. Ladění (BM Typo). ISBN 80-903339-9-0.
ČEŇKOVÁ, J. Česká literatura pro děti a mládež. CZechlit. Dostupné z: https://www.czechlit.cz/cz/feature/ceska-literatura-pro-deti-a-mladez-ve-druhem-desetileti-1-dil/
ČEŇKOVÁ, J. a kol. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. 1. vyd. Praha: Portál, 2006. 171 s. ISBN 80-7367-X
DOSTÁL, Jiří. Učební pomůcky a zásada názornosti. Vyd. 1. Olomouc: Votobia, 2008, 40 s. ISBN 978-80-7220-310-9.
GEOFFREY, Petty. Moderní vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2002,380 s. ISBN 80-7178-681-0.
GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 80-857-8373-8.
JANDA, Martin Maxmilián L. a Pavel RŮŽIČKA. První pomoc pro pedagogy a zaměstnance školy. Brno: [Tribun EU], 2013. Knihovnicka.cz. ISBN 978-80-263-0372-5.
JANOUŠEK, P. a kol. Dějiny české literatury III + IV. Nakladatelství Academia, 2008.
KREJČOVÁ, Věra, KARGEROVÁ, Jana. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro první stupeň základní školy. 1. vyd. Praha: Portál, 2003, 232 s. ISBN 80-7178-695-0.
KUBA, Radim. První pomoc: metodická příručka pro výuku I : výuka základních a rozšiřujících témat. Praha: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2021. ISBN 978-80-7444-084-7.
Literatura pro děti a mládež na začátku tisíciletí: kontexty, problémy, trendy. Praha: Obec spisovatelů, 2009. ISBN 978-80-904218-3-7.
PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 2. vyd. Praha: portál, 2005, 416 s. ISBN 80-7367-054-2.
POLÁČEK, J. Cesty současné literatury pro děti a mládež: tradice a inovace. 1.vyd. Slavkov u Brna: BM Typo, 2003, 76 s, ISBN 80-903339-0-7.
RVP ZV.
TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2007, 97s. ISBN 978-807-2903-153
URBANOVÁ, S. Meandry a metamorfózy dětské literatury, 1.vyd. Olomouc: Votobia, 2003. 363 s. ISBN 80-7198-548-1.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html