Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Tvorba autorské didaktické hry "Cesta do nitra buňky"
Thesis title in Czech: Tvorba autorské didaktické hry "Cesta do nitra buňky"
Thesis title in English: The Development of the Original Didactic Game "A Journey to the Cell"
Key words: didaktická hra, desková hra, buněčná biologie, živočišná buňka, organela, motivace, spolupráce
English key words: didactic game, board game, cell biology, animal cell, organelle, motivation, cooperation
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Biology Education (31-180)
Supervisor: Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 04.03.2022
Date of assignment: 10.03.2022
Date of electronic submission:29.07.2022
Date of proceeded defence: 15.09.2022
Opponents: RNDr. Irena Chlebounová
 
 
 
Preliminary scope of work
Předběžná náplň práce:
Tvorba stolní autorské didaktické hry na téma "živočišná buňka" koncipované primárně pro úroveň 2. stupně základní školy. Žáci se při hraní seznámí se základními organelami buňky - stavbou a funkcemi.
Cíle práce:
- tvorba autorské didaktické hry
- ověření hry ve výuce (2. stupeň ZŠ + gymnázium)
- evaluace poutavosti hry a didaktických cílů hry formou dotazníku
Stručná metodika:
- tvorba hry
- využití hry ve výuce a sběr dat (dotazník)
- zpracování dat
Způsob ověření hry v praxi:
Hra byla využita ve výuce osmiletého gymnázia (1. ročník, 3. ročník, 5. ročník), šestiletého gymnázia (1. ročník) a základní školy (2x 9. ročník). V ročnících, kde se vyučuje téma buňky, byla hra využita jako úvod do tématu "buňka" (případně živočišná buňka). V ročnících, kde se vyučuje téma člověk, byla hra využita jako úvod do tématu "buňka a tkáně". Žáci hráli ve skupinách po čtyřech, přičemž byla pro testování hry zvolena kooperativní varianta - celá čtveřice spolupracovala dohromady. Ve dvou třídách byl při hře použitý dodatečný aspekt, který vznikl na základě zpětné vazby předchozích hráčů - propustka k jádru. Po odehrání žáci vyplnili evaluační dotazník.
Preliminary scope of work in English
theses description:
Creation of an author's didactic board game on the topic "animal cell" designed primarily for the 2nd grade level of primary school. Students will learn about the basic organelles of the cell - structure and functions.
Objectives:
- the creation of an original didactic game
- validation of the game in teaching (2nd level of primary school + gymnasium)
- evaluation of the game's attractiveness and didactic objectives in the form of a questionnaire
Brief methodology:
- the creation of the game
- use of the game in teaching and data collection (questionnaire)
- data processing
Method of validation of the game in practice:
The game was used in the teaching of an eight-year high school (1st year, 3rd year, 5th year), a six-year high school (1st year) and a primary school (2x 9th year). In the grades where the topic of cells is taught, the game was used as an introduction to the topic "cell" (or animal cell). In the grades where the topic "human" is taught, the game was used as an introduction to the topic "cell and tissues". Pupils played in groups of four, and a cooperative variant was chosen for testing the game - the whole foursome worked together. In two of the classes, an additional aspect of the game was used in-game, which was based on feedback from previous players - a pass to the nucleus. After playing, the students completed an evaluation questionnaire.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html