Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vznik specifické fobie z pavouků: Neurofyziologické mechanismy vs. testování předpokladů evolučních teorií vysvětlujících vznik specifické fobie z pavouků
Thesis title in Czech: Vznik specifické fobie z pavouků: Neurofyziologické mechanismy vs. testování předpokladů evolučních teorií vysvětlujících vznik specifické fobie z pavouků
Thesis title in English: The origin of specific phobia from spiders: Neurophysiological mechanisms vs. testing the assumptions of evolutionary theories explaining the origin of specific phobia from spiders
Key words: specifická fobie z pavouků, fyziologické fobické reakce, psychofyziologie, neurofyziologie, vznik fobií, emoce, strach, odpor
English key words: specific spider phobia, physiology of phobic reactions, psychophysiology, neurophysiology, origin of phobias, emotions, fear, disgust
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Zoology (31-170)
Supervisor: RNDr. Eva Landová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 12.11.2021
Date of assignment: 12.11.2021
Date of electronic submission:01.08.2022
Date of proceeded defence: 05.09.2022
Opponents: Mgr. Petr Telenský, Ph.D.
 
 
 
Advisors: RNDr. Šárka Peterková, Ph.D.
Guidelines
Kognitivní neuroetologie
Uvod do psychologie
References
ASKEW CH., FIELD A. P. (2007). Vicarious learning and the development of fears in childhood. Behaviour Research and Therapy, 45, 2616–2627

DAVEY, G. C. (1994b). The" disgusting" spider: The role of disease and illness in the perpetuation of fear of spiders. Society and Animals, 2(1), 17-25.

DE JONG, P. J., PETERS M., VANDERHALLEN I. (2002). Disgust and disgust sensitivity in spider phobia:: Facial EMG in response to spider and oral disgust imagery. Anxiety disorders, 16(5), 477–493.

Frynta D., Janovcová M., Štolhoferová I., Peléšková Š., Vobrubová B., Frýdlová P., Skalíková H., Šípek P., Landová E.: Emotions triggered by live arthropods shed light on spider phobia. Sci. Rep.

HETTEMA J. M., ANNAS P., NEALE M. C., KENDLER K. S., FREDRIKSON M. (2003). A Twin Study of the Genetics of Fear Conditioning. Arch Gen Psychiatry 60, 702-708.
HOEHL S, HELLMER K, JOHANNSON M., GREDEBÄCK G. (2017) Itsy Bitsy Spider:: Infants React with Increased Arousal to Spiders and Snakes. Front. Psychol. 8, 1710.

Landová, E., Janovcová, M., Štolhoferová, I., Rádlová, S., Frýdlová, P., Sedláčková, K., & Frynta, D. (2021). Specificity of spiders among fear-and disgust-eliciting arthropods: Spiders are special, but phobics not so much. PloS one, 16(9), e0257726.
Preliminary scope of work
Specifické fobie postihují čtyři až osm procent populace, přičemž fobie z pavouků bývá jednou z nejčastějších specifických fobií ze zvířat. Ačkoliv se tématem specifických fobií z pavouků zabývalo mnoho prací, mechanismus jejího vzniku není plně objasněn, ať už z pohledu proximátních nebo ultimátních příčin. Na vzniku specifických fobií se patrně podílí disregulace dvou základních emocí: strachu a odporu.
Evoluční teorie vysvětlující vznik strachu (strachový modul) a odporu (teorie biologické připravenosti spojená s evolucí odporu) se také velice různí a každá z těchto teorií má svoje vstupní předpoklady, které byly i hojně experimentálně testovány. Výsledky těchto studií a interpretace jednotlivých autorů se však velice různí.
Bakalářská práce by měla shrnout dosavadní výsledky pracích objasňujících neurofyziologický mechanismus specifické fobie ze zvířat. Tyto práce používají jak různé funkční zobrazovací metody jako je fMRI či měření evokovaných potenciálů. Další skupinu tvoří experimentální práce, které měří rozdíly v intenzitě prožívaných emocí u fobiků. Tyto práce se zaměřují na psychofyziologická měření odrazu emoční reakce jako je sledování změn odporu kůže, srdeční činnosti či zapojení specifických svalových skupin obličejových svalů při prožívání strachu a odporu.
Testování předpokladů jednotlivých evolučních teorií zahrnuje obvykle práce testující prioritizovanou pozornost vůči pavoučím podnětům, dědivost strachu z pavouků, rychlejší učení a pomalejší vyhasínání strachu z pavouků, existenci sdílené kognitivní kategorie pro pavouky a další bezobratlé různými lidmi, vývojové studie zaměřené na existenci specifické pozornosti vůči pavoukům a získávání strachu z pavouků v rané ontogenezi a mezikulturní srovnávací studie. Cílem práce je nejenom shrnout výsledky testování těchto předpokladů, ale kriticky zhodnotit zda tyto předpoklady opravdu přispívají k objasnění evoluce specifických fobií.
Preliminary scope of work in English
Specific phobias affect four to eight percent of the population, with spider phobias being one of the most common phobias caused by animals. Although many papers have addressed the topic of specific phobic phobias, the mechanism of its formation is not fully understood, either in terms of proximal or ultimate causes. Dysregulation of two basic emotions: fear and disgust, probably contributes to the origin of specific phobias.
The evolutionary theories explaining the origin of fear (fear module) and disgust (the theory of biological preparedness associated with the evolution of disgust) also vary widely, and each of these theories has its own specific assumptions that have been extensively experimentally tested. However, the results of these studies and its interpretations by individual authors vary widely.
The bachelor thesis should summarize the results of previous work elucidating the neurophysiological mechanism of specific phobias from animals and spiders. These works use both various functional imaging methods such as fMRI or the measurement of evoked potentials. Another group consists of experimental work that measures differences in the intensity of experienced emotions in phobics. These works focus on psychophysiological measurements of the reflection of the emotional response, such as monitoring changes in skin resistance, heart activity or the involvement of specific muscle groups of the facial muscles during experiencing fear and disgust.
Testing the assumptions of individual evolutionary theories usually includes papers testing prioritized attention to spider stimuli, inheritance of fear of spiders, faster learning and slower extinction of fear of spiders, existence of a shared cognitive category for spiders and other invertebrates by different people, developmental studies focused on the existence of specific attention to spiders and the acquisition of fear of spiders in early ontogeny and cross-cultural comparative studies. The aim of this thesis is not only to summarize the results of testing these assumptions, but to critically evaluate whether these assumptions really contribute to clarifying the evolution of specific phobias.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html