Problémová výuka fyziky využívající mentory z řad žáků
Thesis title in Czech: | Problémová výuka fyziky využívající mentory z řad žáků |
---|---|
Thesis title in English: | Problem-based learning using student mentors |
Key words: | problémová výuka|fyzikální vzdělávání|vrstevnické učení|vyšší gymnázium|elektřina a magnetismus |
English key words: | problem-based learning|physics education|peer learning|upper secondary school|electricity and magnetism |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | dissertation |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Physics Education (32-KDF) |
Supervisor: | doc. RNDr. Petr Kácovský, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 14.10.2021 |
Date of assignment: | 14.10.2021 |
Confirmed by Study dept. on: | 14.10.2021 |
Advisors: | |
doc. RNDr. Mgr. Vojtěch Žák, Ph.D. | |
Guidelines |
Provést rešerši týkající se vybraných otázek: 1) uplatňování badatelsky orientované výuky ve výuce fyziky, 2) vrstevnického učení s důrazem na využití mentorů z řad žáků (peer mentorship), 3) problémů a úloh v oblasti elektromagnetismu (a seznámit se také s miskoncepcemi v této oblasti).
Navrhnout sadu problémů, které mohou sloužit jako východiska v daném přístupu při výuce vybraných partií elektromagnetismu na vyšším gymnáziu, vytvářet pro jejich využití texty ev. další materiály, konzultovat tyto problémy, texty a materiály s experty; pilotovat jejich užití se žáky a na základě zkušeností je upravovat. Navrhnout metodiku začlenění daných problémů do výuky s využitím žákovských mentorů. Sbírat zkušenosti a zpětnou vazbu od žákovských mentorů a žáků při pilotáži a následně při realizaci daného přístupu. Reflektovat výuku daných partií. Výzkumnou část práce zaměřit na roli žákovských mentorů v daném přístupu k výuce fyziky. |
References |
Články v časopisech American Journal of Physics, The Physics Teacher, Physics Education, Journal of Research of Science Teaching a dalších dle zadání školitele a konzultantů.
Etkina E., Planinsic G. and Van Heuvelen A.: College Physics: Explore and Apply, 2nd Edition. Pearson, 2019, ev. další zdroje uvedené na https://www.islephysics.net/resources.php . Koudelková V.: Elektřina a magnetismus vlastníma rukama a hlavou. Disertační práce MFF UK, 2016, a zdroje uvedené v této práci (zejména týkající se miskoncepcí). Bell J., Waters S.: Doing Your Research Project: A Guide For First-Time Researchers. OUP 2005 (ev. další vydání) Abell S.K., Lederman N.G.: Handbook of Research on Science Education. Routledge, 2007 |
Preliminary scope of work |
Práce se zaměří na způsob výuky fyziky vycházející z předdefinovaných problémů, které žáci řeší v pozici "výzkumníků" a při jejich řešení se aktivně seznamují s probíranou tematikou. S řešením jim pomáhá skupina motivovaných žáků (v roli mentorů) vedených učitelem. Práce vyjde ze zkušeností doktoranda s daným způsobem výuky, bude je zobecňovat a věnovat se zejména roli mentorů v procesu výuky. Tematicky se soustředí na oblast elektromagnetismu, možné je rozšíření do dalších oblastí. Součástí práce bude vývoj učebních materiálů: učebních textů, sad otázek a problémů a materiálů pro vedení mentorů. |