Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Změna strategické komunikace hl.m. Prahy v oblasti cestovního ruchu v návaznosti na dopady overturismu a covidu-19
Thesis title in Czech: Změna strategické komunikace hl.m. Prahy v oblasti cestovního ruchu v návaznosti na dopady overturismu a covidu-19
Thesis title in English: Change of strategic communication of the capital Prague in the field of tourism in connection with the effects of overturism and Covid-19
Key words: Strategická komunikace, Praha, overturismus, udržitelný cestovní ruch, organizace destinačního managementu, Prague City Tourism, a. s., nová pozice značky Praha
English key words: Strategic communication, Prague, overtourism, sustainable tourism, destination management organization, Prague City Tourism, Ltd., re-branding of Prague
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Marketing Communication and Public Relations (23-KMKPR)
Supervisor: PhDr. Tereza Klabíková Rábová, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 17.09.2021
Date of assignment: 17.09.2021
Date and time of defence: 21.06.2022 08:00
Venue of defence: Hollar - Smetanovo nábřeží 6,Praha 1, H108, Hollar - místn. č. 108
Date of electronic submission:02.05.2022
Date of proceeded defence: 21.06.2022
Opponents: Mgr. Anna Shavit, Ph.D.
 
 
 
URKUND check:
References
Analýza cestovního ruchu hl. m. Prahy. 2020. Praha: Institut plánování a rozvoje hlavního
města Prahy, sekce strategií a politik.
Analýza cílových skupin: www.vprazejakodoma.cz. 2020. Praha: Prague City Tourism,
a. s.
Analýza modelových dopadů na odvětví cestovního ruchu vyplývající ze světové pandemie
koronaviru (COVID-19). 2020. Praha: Prague City Tourism, a. s.
BELLINI, Nicola a Cecilia PASQUINELLI. 2016. Tourism in the City: Towards and
Integrative agenda on Urban Tourism. Springer International Publishing AG
Switzerland, s. 1-28. ISBN 978-3-319-26876-7.
HENDL, Jan. 2016. Kvalitativní výzkum: Základy teorie, metody a aplikace. Čtvrté,
přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0982-9.
Hrubá přidaná hodnota cestovního ruchu podle regionů v ČR v roce 2019. 2020. Praha:
Prague City Tourism, a. s.
Integrace sociálních sítí profilů Prague City Tourism. 2021. Praha: Prague City Tourism,
a. s.
JAKUBÍKOVÁ, Dagmar. 2012. Marketing v cestovním ruchu: Jak uspět v domácí
i světové konkurenci. 2. aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing. ISBN
978-80-247-4209-0.
Koncepce příjezdového cestovního ruchu hlavního města Prahy: Zájmy Prahy na prvním
místě. 2020. Praha: Prague City Tourism, a.s.
KOTLER, Phillip T., John T. BOWEN a James MAKENS. 2014. Marketing for
Hospitality and Tourism. 6. vydání. Londýn: Pearson.
Nová pozice značky Praha. 2021. Prague City Tourism, Praha. ISBN 978-01-327-8402-
3.
Marketingový a komunikační plán 2022: Přehled marketingových a komunikačních cílů,
aktivit, publikačního plánu a akčního plánu pro rok 2022. 2021. Praha: Prague City
Tourism, a.s.
MICE Strategie 2022+: Executive Summary. 2021. Praha: Prague Convention Bureau,
z. s.
Nová pozice značky Praha. 2020. Praha: Prague City Tourism, a. s.
89
Retail strategie Prague City Tourism: Strategie prodeje merche – dárkových
a fanouškovských předmětů podporující značku Praha. 2020. Praha: Prague City
Tourism, a. s.
Prague City Tourism: Představení společnosti, jejích produktů a služeb. 2021. Praha:
Prague City Tourism, a. s.
Prezentace Desingblok: Prague – meet the bohemian spirit. 2021. Praha: Prague City
Tourism, a. s.
ŠVAŘÍČEK, Roman, ŠEĎOVÁ, Klára a kol. 2014. Kvalitativní výzkum v pedagogických
vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0644-6.
V Praze jako doma: vyhodnocení. 2021. Praha: Prague City Tourism, a. s.
Vyhodnocení kampaně Stay in Prague. 2022. Praha: Prague City Tourism, a. s.
Výroční zpráva za rok 2019 společnosti Prague City Tourism a. s. 2020. Praha: Prague
City Tourism. a. s.
Výroční zpráva za rok 2020 společnosti Prague City Tourism a. s. 2021. Praha: Prague
City Tourism, a. s.
Zpráva o vyhodnocení programu V Praze jako doma v roce 2021. 2022. Praha: Prague
City Tourism, a. s.
About UNWTO. The World Tourism Organization [online]. Madrid, ©2022a [cit. 2022-
03-31]. Dostupné z: https://www.unwto.org/who-we-are
BIEGER, Thomas (2004) in ŠTUMPF, Petr a Petr JANEČEK. 2015. Management
destinace a úloha organizace destinačního managementu v jižních Čechách [online].
Cestovní ruch v regionu – aktuální výzvy a přístupy. Zeleneč: Profess Consulting, 1 (3),
s. 46-64 [cit. 2022-04-04]. Dostupné z:
https://www.researchgate.net/publication/319165287_Management_destinace_a_uloha_
organizace_destinacniho_managementu_v_jiznich_Cechach_Destination_management_
and_the_role_of_the_Destination_Management_Organization_in_South_Bohemia
BIEGER, Thomas (2008) in ŠTUMPF, Petr a Petr JANEČEK. 2015. Management
destinace a úloha organizace destinačního managementu v jižních Čechách [online].
Cestovní ruch v regionu – aktuální výzvy a přístupy. Zeleneč: Profess Consulting, 1 (3),
s. 46-64 [cit. 2022-04-04]. Dostupné z:
https://www.researchgate.net/publication/319165287_Management_destinace_a_uloha_
organizace_destinacniho_managementu_v_jiznich_Cechach_Destination_management_
and_the_role_of_the_Destination_Management_Organization_in_South_Bohemia
90
COLLINS-KREINER, Noga a Yael RAM. 2020. National tourism strategies during the
Covid-19 pandemic. Annals of Tourism Research [online]. Elsevier, 89 [cit. 2022-03-31].
Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.103076
DODDS, Rachel a Richard W. BUTLER. 2019. The phenomena of overtourism:
a review. International Journal of Tourism Cities [online]. Emerald Publishing Limited,
2019 (10) [cit. 2022-03-31]. ISSN 2056-5607. Dostupné z:
https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJTC-06-2019-0090/full/html
Do Prahy jezdí stále více domácích turistů. Prague City Tourism, a. s. [online]. Praha,
©2021, 9. 11. 2021 [cit. 2022-04-19]. Dostupné z:
https://www.praguecitytourism.cz/cs/media/tisk/do-prahy-jezdi-stale-vice-domacichturistu-18289
DUMBROVSKÁ, Veronika a Dana FIALOVÁ. 2014. Tourist Intensity in Capital
Cities in Central Europe: Comparative Analysis of Tourism in Prague, Vienna and
Budapest [online]. 3 (1), 5-26 [cit. 2022-03-31]. Dostupné z DOI: 10.2478/cjot-2014-
0001
FORIS, Diana, Adriana FLORESCU, Tiberiu FORIS a Sorin BARABAS. 2020.
Improving the Management of Tourist Destinations: a New Approach to Strategic
Management at the DMO Level by Integrating Lean Techniques. Sustainability [online].
23 (12) [cit. 2022-03-31]. Dostupné z: https://doi.org/10.3390/su122310201
GOODWIN, Harold. 2017. The Challenge of Overtourism. Responsible Tourism
Partnership Working Paper [online]. [cit. 2022-03-31]. Dostupné z:
http://www.millenniumdestinations.com/uploads/4/1/9/7/41979675/rtpwp4overtourism012017.pdf
HALLAHAN, Kirk, Derina HOLTZHAUSEN, Betteke VAN RULER, Deran VERJIČ
a Krishnamurthy SRIRAMESH. 2007. Defining Strategic Communication. International
Journal of Strategic Communication [online]. 1 (1), s. 3-35 [cit. 2022-04-03]. Dostupné
z: https://doi.org/10.1080/15531180701285244
Charakteristika programu strategická komunikace. Fakulta sociálních věd Univerzita
Karlova [online]. Praha: FSV U k Praha, ©2022 [cit. 2022-03-31]. Dostupné z:
https://fsv.cuni.cz/uchazeci/magisterske-studium/strategicka-komunikace
KOŘÍNEK, Martin. Statistické zpracování dat [online]. In: Univerzita Hradec Králové,
2014 [cit. 2022-04-13]. Dostupné z: https://www.uhk.cz/file/edee/filozofickafakulta/studium/korinek_-_statisticke_zpracovani_dat.pdf
Limitovaná edice křišťálových sklenic nebo komiksové příběhy o umění v metru. Ta
k vypadají nové suvenýry hlavního města. Prague City Tourism [online]. Praha, ©2022,
16. 8. 2021 [cit. 2022-04-04]. Dostupné z:
https://www.praguecitytourism.cz/cs/media/tisk/limitovana-edice-kristalovych-sklenicnebo-komiksove-pribehy-o-umeni-v-metru.-tak-vypadaji-nove-suvenyry-hlavnihomesta-18144
91
Marketingová kampaň Stay in Prague na podporu turismu v Praze přebrala turisty
sousední Vídni a Berlínu. Prague City Tourism [online]. Praha, ©2022, 12. 1. 2022 [cit.
2022-04-02]. Dostupné z:
https://www.praguecitytourism.cz/cs/media/tisk/marketingova-kampan-stay-in-praguena-podporu-turismu-v-praze-prebrala-turisty-sousedni-vidni-a-berlinu-18494
MAZANEC, Josef A., Karl WÖBER a Andreas H. ZINS. 2007. Tourism Destination
Competitiveness: From Definition to Explanation. Journal of Travel Research [online].
46 (1), 86-95 [cit. 2022-04-04]. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/0047287507302389
Prague City Tourism s partnery spouští novou kampaň. Hlavní město chce přilákat do
metropole bonitnější klientelu. Praha.eu: portál hlavního města Prahy [online]. Praha,
©2022, 11. 10. 2021 [cit. 2022-04-19]. Dostupné z:
https://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/magistrat/tiskovy_servis/tiskove_zpravy/prague_c
ity_tourism_s_partnery_spousti.html
Prague Convention Bureau [online]. Praha, ©2022 [cit. 2022-04-04]. Dostupné z:
https://www.pragueconvention.cz/cz/
Pražská informační služba: Nový název i logo. Praha.eu: portál hlavního města
Prahy [online]. Praha, 28. 11. 2013 [cit. 2022-03-31]. Dostupné z:
https://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/zivot_v_praze/navstivte_prahu/prazska_informac
ni_sluzba_se_meni.html
Pražská informační služba, p.o. Prague City Tourism [online]. Praha, ©2022 [cit. 2022-
03-31]. Dostupné z: https://www.praguecitytourism.com/cs/pis-pct/prazska-informacnisluzba
Pražská informační služba představila nové logo i nový vizuální styl Prahy pro cestovní
ruch. Design portál [online]. Praha, 2015, 28. 3. 2015 [cit. 2022-03-31]. Dostupné z:
https://www.designportal.cz/prazska-informacni-sluzba-predstavila-nove-logo-i-novyvizualni-styl-prahy-pro-cestovni-ruch/
Pražská informační služba: Výroční zpráva 2007. Prague City Tourism [online]. Praha,
2008 [cit. 2022-03-31]. Dostupné z:
https://www.praguecitytourism.cz/file/edee/cs/annual-reports/vz-2008.pdf
Pražské věže. Prague.eu: oficiální turistický portál Prahy [online]. Praha: Prague City
Tourism, ©2022 [cit. 2022-03-31]. Dostupné z: https://www.prague.eu/cs/prazskeveze?_ga=2.92712474.660002197.1648651810-1024716763.1642677345
Představili jsme kongresovou Prahu novinářům z regionu DACH. Prague Convention
Bureau [online]. Praha, 2022 [cit. 2022-04-04]. Dostupné z:
https://www.pragueconvention.cz/cz/novinky/predstavili-jsme-kongresovou-prahunovinarum-z-regionu-dach
QIU, Richard T. R., Jinah PARK, ShiNa LI a Haiyan SONG. 2020. Social costs of
tourism during the COVID-19 pandemic. Annals of Tourism Research [online]. Elsevier,
84 [cit. 2022-03-31]. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.annals.2020.102994
92
RŮTOVÁ, Miriam. 2019. Porovnání strategických komunikací hlavního města Prahy
a České republiky směrem k zahraničnímu a českému publiku v rámci oslav 100. výročí
vzniku Československa. Praha, 114 s. Bakalářská práce (Bc). Univerzita Karlova, Fakulta
sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Katedra marketingové
komunikace a PR. Vedoucí bakalářské práce doc. PhDr. Jan Halada, CSc. Dostupné z:
https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/107383/130255148.pdf?sequence
=1&isAllowed=y
Seznam certifikovaných organizací destinačního managementu (k
27. 1. 2022). CzechTourism [online]. ©2022 [cit. 2022-03-31]. Dostupné z:
https://www.czechtourism.cz/cms/getmedia/b9da89f8-2680-46c9-8289-
a23e8a4016e5/Seznam-certifikovanych-DMO-k-27-1-2022_2.pdf
Seznam zemí podle míry rizika nákazy. Ministerstvo zdravotnictví České
republiky [online]. Praha, 2021, 7. 12. 2021 [cit. 2021-12-07]. Dostupné z:
https://koronavirus.mzcr.cz/seznam-zemi-podle-miry-rizika-nakazy/
STANCHEV, Rostislav. 2018. The most affected European destinations by overtourism [online]. [cit. 2022-03-31]. Dostupné z:
https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/148140/Stanchev_Rostislav.pdf?seq
uence=1&isAl
ŠTUMPF, Petr a Petr JANEČEK. 2015. Management destinace a úloha organizace
destinačního managementu v jižních Čechách [online]. Cestovní ruch v regionu - aktuální
výzvy a přístupy. Zeleneč: Profess Consulting, 1 (3), s. 46-64 [cit. 2022-04-04]. Dostupné
z:
https://www.researchgate.net/publication/319165287_Management_destinace_a_uloha_
organizace_destinacniho_managementu_v_jiznich_Cechach_Destination_management_
and_the_role_of_the_Destination_Management_Organization_in_South_Bohemia
Usnesení Rady ze dne 1. 6. 2020: Usnesení č. 1074. Praha.eu: portál hlavního města
Prahy [online]. Praha, 2020, 1. 6. 2020 [cit. 2022-03-31]. Dostupné z:
http://zastupitelstvo.praha.eu/ina/tedusndetail.aspx?par=2220040630710660270170040
81071066027014004078071066027014004075071066027014&id=604711
Usnesení Zastupitelstva hlavního města Prahy: č. 37/126. Prague City Tourism [online].
Praha, ©2022, 17. 5. 2018 [cit. 2022-03-30]. Dostupné z:
https://www.praguecitytourism.com/file/edee/2020/09/usneseni_zastupitelstva_hmp_-
_pdf_ebook-usneseni_c.37_126_verze_1.1_verejne-1.pdf
V roce 2020 Prahu navštívilo pouhých 2,2 milionů návštěvníků. Domácí
turismus zaznamenal naopa k mírné zvýšení. Prague City Tourism, a. s. [online]. Praha,
©2022, 9. 2. 2020 [cit. 2022-04-19]. Dostupné z:
https://www.praguecitytourism.cz/cs/media/tisk/v-roce-2020-prahu-navstivilo-pouhych22-milionu-navstevniku.-domaci-turismus-zaznamenal-naopak-mirne-zvyseni-17633
WILLIAMS, Colin Charles. 2021. Impacts of the coronavirus pandemic on
Europe's tourism industry: Addressing tourism enterprises and workers in the undeclared
93
economy. International Journal of Tourism Research [online]. 23 (1), s. 79-88 [cit. 2022-
03-31]. Dostupné z: https://doi.org/10.1002/jtr.2395
YEH, Shih-Shuo. 2021. Tourism recovery strategy against COVID-19
pandemic. Tourism Recreation Research: Novel Coronavirus and Tourism: coping,
recovery, and regeneration issues [online]. 46 (2), s. 188-194 [cit. 2022-03-31].
Dostupné z: https://doi.org/10.1080/02508281.2020.1805933
ZENKER, Sebastian a Florian KOCK. 2020. The coronavirus pandemic – a critical
discussion of a tourism research agenda. Tourism Management [online]. Elsevier, 81 [cit.
2022-03-31]. ISSN 0261-5177. Dostupné z:
https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104164
Z rekordního vzestupu do rekordního propadu. Vliv krizových opatření na pražský
kongresový průmysl je enormní. Prague Convention Bureau [online]. Praha, ©2022 [cit.
2022-04-04]. Dostupné z: https://www.pragueconvention.cz/cz/novinky/z-rekordnihovzestupu-do-rekordniho-propadu-vliv-krizovych-opatreni-na-prazsky-kongresovyprumysl-je-enormni
§ 144 občanského zákoníku: 89/2012 Sb. [online]. 3. 2. 2012, aktualizace 1. 1. 2014 [cit.
2022-04-13]. Dostupné z: http://zakony.centrum.cz/obcansky-zakonik-novy/cast-1-
hlava-2-dil-3-oddil-1-paragraf-145?full=1
Preliminary scope of work
Cílem předložené diplomové práce bylo vyhledat a interpretovat klíčové prvky změny
strategické komunikace hlavního města Prahy realizované prostřednictvím jeho oficiální
organizace destinačního managementu Prague City Tourism, a. s., a analyzovat styl
a směřování komunikace v letech 2016–2019, kdy sílila vlna overturismu nejen v české
metropoli, ale také v celoevropském měřítku, a komunikaci po roce 2020, kdy vznikla
nová Koncepce příjezdového cestovního ruchu hlavního města Prahy ve spolupráci
s organizací destinačního managementu Prague City Tourism, a. s.
Teoretická část se zabývá definicí strategické komunikace se specifickým zaměřením
na turistický průmysl. Praktická část je zaměřena na příčiny, které vedly k rozhodnutí
o změně strategické komunikace hlavního města Prahy v oblasti příjezdového cestovního
ruchu, aby se stal udržitelným i do dalších let. Dále byly vyhodnoceny výsledky, kterých
bylo dosaženo se spuštěním prvotních projektů, které mají vést ke stabilizaci domácího
i zahraničního cestovního ruchu v hlavním městě Praha, aby z nich profitovali rezidenti,
podnikatelské subjekty i samotné město jako celek.
Preliminary scope of work in English
The aim of the presented diploma thesis was to find and interpret key elements of the
change in strategic communication of the Prague capital city implemented through
its official destination management organization Prague City Tourism, Ltd., and to
analyze the style and direction of communication in 2016–2019, when the wave of
overturism grew not only in the Czech capital, but also on an European scale, and
communication after 2020, when a new Conception of inbound tourism of the Prague
capital city was created in cooperation with the destination management organization
Prague City Tourism, Ltd.
The theoretical part deals with the definition of strategic communication with
a specific focus on the tourism industry. The practical part is focused on the reasons that
led to the decision to change the strategic communication of the Prague capital city in the
field of inbound tourism, so that it becomes sustainable in the years to come.
Furthermore, the results achieved with the launch of initial projects, which are to lead to
the stabilization of domestic and foreign tourism in the Prague capital city, so that
residents, business subjects and the city as a whole can benefit from them
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html