Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Využití sociologických metod v analýze audiovizuální tvorby: pretest pořadu na Mall TV
Thesis title in Czech: Využití sociologických metod v analýze audiovizuální tvorby: pretest pořadu na Mall TV
Thesis title in English: Use of sociological methods in analysis of audiovisual production: a pretest of a program on Mall TV
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (23-KS)
Supervisor: PhDr. Ing. Petr Soukup, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 28.06.2021
Date of assignment: 28.06.2021
Guidelines
Hlavní výzkumná otázka
Jak na základě využití sociologických metod modifikovat nově vznikající pořad tak, aby co nejefektivněji oslovil stávající cílovou skupinu pořadu Mikýřova úžasná pouť internetem?
Dílčí výzkumné otázky
Jaká je definice typického diváka Mikýřovi úžasné pouti internetem skrze uživatelské chování na internetu a sociodemografické charakteristiky?
Jaké jsou hlavní motivy stávajícího publika Mikýřovi úžasné pouti internetem pro sledování pořadu?
Jaké klíčové prvky pořadu Mikýřova úžasná pouť internetem by měly být nedílnou součástí nově vznikajícího pořadu?
Jaká témata by měl připravovaný pořad reflektovat?
Jakými dalšími klíčovými aspekty by měl připravovaný pořadu disponovat?

Teoretická část
V teoretické části práce nejdříve stručně přiblížím oblast sociologie médií. Dle A. Giddense (1997) mají média vliv na naše sociální chování, jelikož jsou přístupovou cestou ke znalostem, čímž formují naše zkušenosti a veřejné mínění. Autor tento vztah ilustruje na příkladu voleb a prezentace jednotlivých kandidátů. McQuial (2009) dodává, že masová média mají v moderních společnostech stále více důležitou pozici, jelikož jsou zdrojem výkladů sociální reality či prostředkem moci. V tomto kontextu si Šubrt (2014) klade otázku: „Jaké sociální procesy a jakým způsobem jsou ovlivněny masovými médii?“ Autor uvádí, že masová média sociální procesy modifikují. Uvažujeme o nich totiž jako o všudypřítomném, zkreslujícím prvku, který procesy katalyzuje, inhibuje či jim dává nový směr. Šubrt dále zmiňuje teorii informační difuze, jejímž představitelem je Everett Rogers. Tato teorie popisuje masová média jako kanál rovnocenný interpersonální komunikaci.
Následně se zaměřím na počátky výzkumu audiovizuální tvorby z pohledu dvou důležitých výzkumníků v tomto segmentu výzkumu - George H. Gallupa a Ralpha L. Nafzigera. Gallup vytvořil komplexní systém měření reakcí publika k filmům, čímž ovlivnil např. herecké obsazení filmů nebo strukturu vyprávění. (Ohmer 1991) Dále navážu představením oblastí výzkumu, které se v analýze audiovizuální tvorby užívaly dříve (např. testování názvů a příběhů). V závěrečné fázi představím současné přístupy v analýze audiovizuální tvorby.

Analytická část
Na základě obecných dat Mall TV vytipuji cílovou skupinu pořadu, s níž uskutečním tři online rozhovory skrze platformu COM.ON (online skupinové fórum). Vzhledem ke koronavirové krizi se jedná o bezpečnou a efektivní metodu, jak skupinové rozhovory provádět. Základní kvótou pro výběr participantů bude, aby dotyčný viděl alespoň polovinu všech epizod, které vyšly na Mall TV. K analýze dat využiji tematickou analýzu, která je induktivní a obsahově orientovaná (Guest a kol. 2012: 11). Díky ní budu schopný data redukovat a kategorizovat, a tím odhalit témata či podněty pro další část výzkumu.
Podněty vzešlé z kvalitativní části výzkumu a další charakteristiky cílové skupiny MUPI následně změřím dotazníkovým šetřením skrze platformu LimeSurvey. Jednotlivé dotazníky budu distribuovat především emailem (seznam emailů fanoušků MUPI na Facebooku) a skrze sociální sítě hlavního představitele MUPI – Martina Mikysky. Tím bude zaručena základní kvóta pro dotazníkové šetření tedy, že dotyčný je fanouškem pořadu. Data budu následně analyzovat v IBM SPSS a jednotlivé výstupy vizualizovat v MS Excel.
References
CROWTHER, Bosley. It's the Fans Who Make the Films. New York Times Magazine. New York: The New York Times Company, 24 June 1945, 29–30.

FERNÁNDEZ-MANZANO, Eva-Patricia a kol. Data management in audiovisual business: Netflix as a case study:. El Profesional de la Información, 2016.


GIDDENS, Anthony. Masová média a populární média. In: GIDDENS, Anthony. Sociologie. Praha: Argo, 1999, s. 359–390.

GUEST, Greg, Kathleen M. MACQUEEN a Emily E. NAMEY. Applied Thematic Analysis. Thousand Oaks, California: SAGE Publications, 2012.


HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005.

MCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2009.

OHMER, Susan. Measuring Desire: George Gallup and Audience Research in Hollywood. Journal of Film and Video. Illinois: University of Illinois Press / University Film and Video Association, 1991, 43 (1/2), 3–28

SEDLÁKOVÁ, Renáta. Výzkum médií: nejužívanější metody a techniky. Praha: Grada, 2014.

ŠUBRT, Jiří a kol. Soudobá sociologie VI (Oblasti a specializace). Karolinum Press, 2014.



Preliminary scope of work
Konzumace audiovizuálního obsahu se v posledním několika letech stala běžnou až nedílnou součástí života lidí, a to především díky masivnímu rozvoji informačních technologií a internetu. S tím souvisí i bezprecedentní růst platforem produkujících video obsah (např. Netflix nebo Youtube). Data a práce s nimi lze považovat v současné době za nedílnou součást projektů a platforem, které produkují audiovizuální obsah. Dle Fernández-Manzano a kol. (2016) jsou big data důležitým zdrojem informací při produkci obsahu. Jako další zdroj informací mohou sloužit pretesty a postesty audiovizuálního obsahu.
Klíčovou otázkou se pak stává, jakým způsobem doručit obsah předem vydefinované cílové skupině tak, aby byl konečný konzument co nejvíce spokojen, a tím mohl být daný obsah považován za úspěšný? V tomto kontextu se úspěšnost audiovizuální tvorby měří například z pohledu počtu zhlédnutí nebo uživatelských hodnocení a komentářů. Právě na výše uvedenou otázku se budu snažit ve své práci nalézt odpověď.
V rámci lokální české internetové televize Mall TV připravuji výzkum na pretesting nového pořadu, který si klade za cíl oslovit stávající publikum pořadu Mikýřova úžasná pouť internet (dále MUPI) a připravit pro toto publikum pořad nový. Právě na tomto výzkumu bych rád demonstroval využitelnost sociologických metod v analýze a pretestingu audiovizuální tvorby.


 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html