Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Implementace nové učebnice fyziky do vzdělávání na středních školách
Thesis title in Czech: Implementace nové učebnice fyziky do vzdělávání na středních školách
Thesis title in English: Implementation of the new physics textbook in upper secondary education
Key words: výzkum fyzikálního vzdělávání|didaktika fyziky|učebnice fyziky|kurikulum
English key words: physics education research|didactics of physics|physics textbook|curriculum
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: dissertation
Thesis language:
Department: Department of Physics Education (32-KDF)
Supervisor: doc. RNDr. Mgr. Vojtěch Žák, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 28.07.2021
Date of assignment: 28.07.2021
Confirmed by Study dept. on: 07.09.2021
Advisors: RNDr. Petr Kolář, Ph.D.
Guidelines
1. Vyjít z dizertačního výzkumu "Východiska nového kurikula fyzikálního vzdělávání" řešeného na KDF MFF UK.
2. Provést rešerši mezinárodní i domácí literatury týkající se zaměření práce.
3. Zjistit zkušenosti učitelů fyziky a žáků s využíváním jednotlivých částí nové učebnice fyziky, která od roku 2021 vzniká na KDF MFF UK.
4. Vyhodnotit zkušenosti učitelů fyziky a žáků s využíváním jednotlivých částí nové učebnice fyziky.
5. Na základě zkušeností učitelů fyziky a žáků navrhnout změny nové učebnice fyziky, které povedou k jejímu co nejlepšímu využívání ve vzdělávací praxi.
6. Výzkumně zreflektovat používání nové učebnice fyziky.
References
Brooker, R., & Macdonald, D. (1999). Did we hear you?: Issues of student voice in a curriculum innovation. Journal of Curriculum Studies, 31(1), 83–97.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.) (2005). The SAGE handbook of qualitative research. Thousand Oaks: SAGE Publications, Inc.

Fenclová, J. (1982). Úvod do teorie a metodologie didaktiky fyziky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

Fraser, J. B., McRobbie, C. J., & Tobin, K. G. (Eds.). (2012). Second international handbook of science education. Dordrecht: Springer.

Janoušková, S., Žák, V., & Rusek, M. (2019). Koncept přírodovědné gramotnosti v České republice: analýza a porovnání. Studia paedagogica, 24(3), 93–109.

Ralph, N., Birks, M., & Chapman, Y. (2015). The Methodological Dynamism of Grounded Theory. International Journal of Qualitative Methods, 1–6.

Stuchliková, I., & Janík, T. (Eds.). (2015). Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova univerzita.

Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2009). Foundations of mixed methods research. Los Angeles: SAGE Publications, Inc.

Westbury, I., Aspfors, J., Fries, A.-V., Hansén, S.-E., Ohlhaver, F., Rosenmund, M., & Sivesind, K. (2016). Organizing curriculum change: an introduction. Journal of Curriculum Studies, 48(6), 729–743.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html