Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Diferenciace v heterogenní třídě na 1. stupni ZŠ
Thesis title in Czech: Diferenciace v heterogenní třídě na 1. stupni ZŠ
Thesis title in English: Differentiation in the heterogeneous classroom at primary schools
Key words: diferenciace, diverzita, heterogenní třída, rovný přístup ke vzdělání, výukové strategie
English key words: differentiation, diversity, heterogeneous classroom, equal opportunities in education, teaching strategies
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Supervisor: PhDr. Petra Vallin, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 08.03.2021
Date of assignment: 08.03.2021
Date and time of defence: 20.05.2021 09:00
Venue of defence: M. Rettigové 8, Praha 1, S101, 101
Date of electronic submission:18.04.2021
Date of proceeded defence: 20.05.2021
Course: Diploma Thesis (OSZD005)
Opponents: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomantka provede rešerši literatury a stanoví si cíl práce. Poté sepíše teoretickou část, kde bude komparovat jednotlivé zdroje, české i zahraniční. Vybere výzkumný design, formuluje výzkumné otázky a provede sběr dat. Soubor dat bude posléze analyzovat prostřednictvím otevřeného kódování. Empirická část bude zakončena souborem doporučení pro práci s heterogenní třídou.
References
BRAY, Barbara a MCCLASKEY, Kathleen. 2013. A Step-by-step Guide to Personalize Learning. Students at the Center Hub. [Online] květen 2013. [Citace: 20. únor 2021.] Dostupné na: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1015153.pdf
HÁJKOVÁ, V., STRNADOVÁ I. Inkluzivní vzdělávání. Grada. Praha, 2010. ISBN 978-80- 247-3070-7
KASÍKOVÁ, Hana, STRAKOVÁ, Jana (ed.). Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011, 348 s. ISBN 978-80-246-1911-8.
TOMLINSON, Carol Ann. Leading and Managing a Differentiated Classroom. 2010. ISBN 9781416610748.
WESTWOOD, Peter S. Inclusive and adaptive teaching: meeting the challenge of diversity in the classroom. Second edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2018. ISBN 978-1-138-48100-8.
Preliminary scope of work
Tato diplomová práce se věnuje tématu diferenciace na prvním stupni a vychází z myšlenek inkluzivní pedagogiky a rovného přístupu ke vzdělání. Teoretická část se věnuje shodným a odlišným rysům osobností žáků mladšího školního věku. Na základě toho pojmenovává nejdůležitější faktory diferenciace, které jsou nezbytnou součástí práce učitele v heterogenní třídě. Značná část teoretické práce je věnována výukovým metodám a strategiím, které podporují inkluzivní přístup k vyučování. Praktická část zpracovává formou hloubkových rozhovorů zkušenosti pedagogů s dlouholetou praxí a porovnává je s teoretickými východisky. Cílem této práce je představit základní a funkční principy diferenciace, které mohou sloužit jako zdroj inspirace pro studenty učitelství a začínající i zkušené učitele.
Preliminary scope of work in English
The diploma thesis deals with the topic of differentiation at the primary level of education. It is based on the idea of inclusion and equal access to education. The theoretical part focuses on the similarities and differences of pupils at the age of middle childhood. Based on that, the following chapters introduce the most important factors of differentiation that are needed for successful teachers´ work in heterogeneous classrooms. This part also shows some of the teaching methods and strategies that support an inclusive view of education. The practical part interprets experience of teachers with long teaching practice and compares them with the theoretical background. This work aims to introduce main and effective principles of differentiation that can serve as a source of inspiration for students, junior and senior teachers.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html