Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Podpora rodičů dětí s poruchami autistického spektra v nácviku sebeobslužných dovedností založeném na metodách aplikované behaviorální analýzy
Thesis title in Czech: Podpora rodičů dětí s poruchami autistického spektra v nácviku sebeobslužných dovedností založeném na metodách aplikované behaviorální analýzy
Thesis title in English: Assistance to parents of children with ASD in teaching self-care skills based on methods of ABA
Key words: Aplikovaná behaviorální analýza|poruchy autistického spektra|rodiče|sebeobluha|behaviorální trénink dovedností|videomanuál
English key words: Applied behavior analysis|autism spectrum disorder|parents|daily living skills|behavior skills training|video manual
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 01.12.2020
Date of assignment: 01.12.2020
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 23.03.2021
Date and time of defence: 13.09.2021 00:00
Date of electronic submission:25.07.2021
Date of proceeded defence: 13.09.2021
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Jana Draberová, Ph.D.
 
 
 
Advisors: Mgr. Kateřina Čížková
Guidelines
Cílem práce je ověřit vhodnost videotréninku jako nástroje pro vzdělávání a nácvik rodičů dětí s poruchami autistického spektra (PAS) v principech Aplikované behaviorální analýzy (ABA).

Obsahem literárně přehledové části bude v první řadě popis poruch autistického spektra u dětí a jejich symptomatologie. Dále bude následovat vysvětlení základních principů a pojmů spojených s ABA.

Výzkumná část zjišťuje, zda lze pomocí videotréninku efektivně naučit rodiče dětí s poruchami autistického spektra základní principy ABA v nácviku sebeobslužných dovedností. Efektivita video tréninku bude porovnána s vědecky ověřeným postupem behaviorálního nácviku dovedností (angl. behavioral skills training, BST). Úspěšnost metod bude hodnocena shodou dvou nezávislých pozorovatelů, jež budou hodnotit správnost jednotlivých kroků v postupu rodičů při nácviku.

Výsledky výzkumu mohou přinést informace důležité pro zkvalitnění metod vzdělávání rodičů dětí s PAS a tím potenciálním rozšíření dostupnosti služeb pro tyto rodiny.
References
Bagaiolo, L. F., Mari, J. de J., Bordini, D., Ribeiro, T. C., Martone, M. C. C., Caetano, S. C., Brunoni, D., Brentani, H., & Paula, C. S. (2017). Procedures and compliance of a video modeling applied behavior analysis intervention for Brazilian parents of children with autism spectrum disorders. Autism, 21(5), 603-610.

Boutain, A. R., Sheldon, J. B., & Sherman, J. A. (2020). Evaluation of a telehealth parent training program in teaching self‐care skills to children with autism. Journal Of Applied Behavior Analysis, 53(3), 1259-1275.

Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2014). Applied Behavior Analysis (2nd ed.). Pearson.

Jang, J., Dixon, D. R., Tarbox, J., Granpeesheh, D., Kornack, J., & de Nocker, Y. (2012). Randomized trial of an eLearning program for training family members of children with autism in the principles and procedures of applied behavior analysis. Research In Autism Spectrum Disorders, 6(2), 852-856.

Parsons, D., Cordier, R., Vaz, S., & Lee, H. C. (2017). Parent-Mediated Intervention Training Delivered Remotely for Children With Autism Spectrum Disorder Living Outside of Urban Areas: Systematic Review. Journal Of Medical Internet Research, 19(8).
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html