Podpora rodičů dětí s poruchami autistického spektra v nácviku sebeobslužných dovedností založeném na metodách aplikované behaviorální analýzy
Thesis title in Czech: | Podpora rodičů dětí s poruchami autistického spektra v nácviku sebeobslužných dovedností založeném na metodách aplikované behaviorální analýzy |
---|---|
Thesis title in English: | Assistance to parents of children with ASD in teaching self-care skills based on methods of ABA |
Key words: | Aplikovaná behaviorální analýza|poruchy autistického spektra|rodiče|sebeobluha|behaviorální trénink dovedností|videomanuál |
English key words: | Applied behavior analysis|autism spectrum disorder|parents|daily living skills|behavior skills training|video manual |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 01.12.2020 |
Date of assignment: | 01.12.2020 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 23.03.2021 |
Date and time of defence: | 13.09.2021 00:00 |
Date of electronic submission: | 25.07.2021 |
Date of proceeded defence: | 13.09.2021 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Jana Draberová, Ph.D. |
Advisors: | Mgr. Kateřina Čížková |
Guidelines |
Cílem práce je ověřit vhodnost videotréninku jako nástroje pro vzdělávání a nácvik rodičů dětí s poruchami autistického spektra (PAS) v principech Aplikované behaviorální analýzy (ABA).
Obsahem literárně přehledové části bude v první řadě popis poruch autistického spektra u dětí a jejich symptomatologie. Dále bude následovat vysvětlení základních principů a pojmů spojených s ABA. Výzkumná část zjišťuje, zda lze pomocí videotréninku efektivně naučit rodiče dětí s poruchami autistického spektra základní principy ABA v nácviku sebeobslužných dovedností. Efektivita video tréninku bude porovnána s vědecky ověřeným postupem behaviorálního nácviku dovedností (angl. behavioral skills training, BST). Úspěšnost metod bude hodnocena shodou dvou nezávislých pozorovatelů, jež budou hodnotit správnost jednotlivých kroků v postupu rodičů při nácviku. Výsledky výzkumu mohou přinést informace důležité pro zkvalitnění metod vzdělávání rodičů dětí s PAS a tím potenciálním rozšíření dostupnosti služeb pro tyto rodiny. |
References |
Bagaiolo, L. F., Mari, J. de J., Bordini, D., Ribeiro, T. C., Martone, M. C. C., Caetano, S. C., Brunoni, D., Brentani, H., & Paula, C. S. (2017). Procedures and compliance of a video modeling applied behavior analysis intervention for Brazilian parents of children with autism spectrum disorders. Autism, 21(5), 603-610.
Boutain, A. R., Sheldon, J. B., & Sherman, J. A. (2020). Evaluation of a telehealth parent training program in teaching self‐care skills to children with autism. Journal Of Applied Behavior Analysis, 53(3), 1259-1275. Cooper, J. O., Heron, T. E., & Heward, W. L. (2014). Applied Behavior Analysis (2nd ed.). Pearson. Jang, J., Dixon, D. R., Tarbox, J., Granpeesheh, D., Kornack, J., & de Nocker, Y. (2012). Randomized trial of an eLearning program for training family members of children with autism in the principles and procedures of applied behavior analysis. Research In Autism Spectrum Disorders, 6(2), 852-856. Parsons, D., Cordier, R., Vaz, S., & Lee, H. C. (2017). Parent-Mediated Intervention Training Delivered Remotely for Children With Autism Spectrum Disorder Living Outside of Urban Areas: Systematic Review. Journal Of Medical Internet Research, 19(8). |