Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 385)
Thesis details
   Login via CAS
Zařazování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do tříd se specifickou profilací
Thesis title in Czech: Zařazování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do tříd se specifickou profilací
Thesis title in English: The Sorting of Pupils with Special Educational Needs to Classes Based on Ability Grouping and Skill Profiling
Key words: ability grouping, profilace na základě schopností, inkluze, distribuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
English key words: ability grouping, skill profiling, inclusion, distribution of pupils with special educational needs
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Supervisor: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Author: Mgr. Ester Klimecká - assigned by the advisor, waiting for guarantor's approval
Date of registration: 10.11.2020
Date of assignment: 10.11.2020
Date and time of defence: 01.06.2021 08:30
Venue of defence: M. Rettigové 4, Praha 1, R126, 126, 1. patro, vlevo, zadní trakt
Date of electronic submission:07.05.2021
Date of proceeded defence: 01.06.2021
Course: Diploma Thesis (OSZD004)
Opponents: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D.
 
 
 
Preliminary scope of work
Tato práce si klade za cíl zkoumat vliv vnitřního uspořádání speciálně profilovaných základních škol (například základních škol s rozšířenou výukou jazyků či základních škol s rozšířenou výukou přírodních věd) na rozvrstvení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v rámci školy. Je zkoumána skladba tříd či skupin s rozšířením a rovnoměrné rozložení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v těchto strukturách. Tato práce se zabývá potenciálním ideovým rozporem mezi konceptem škol s rozšířenou výukou (které člení žáky na základě jejich talentů, zájmů či dalších aspektů) a ideou inkluze, která je v současném českém vzdělávacím systému deklarována jako priorita. V případě skutečného nesouladu těchto zájmů je možné klást otázku, zda jakým způsobem je tento rozpor reflektován ze strany vedení školy. Jaká je deklarovaná motivace pro tyto vzdělávací metody? A k čemu tyto metody mohou vést? Co se týče metodologie, tato práce využívá kvalitativní výzkum, konkrétně polostrukturované rozhovory s řediteli či dalšími vzdělávacími odborníky zaměstnanými v rámci školy (např. výchovnými poradci). Informace z těchto rozhovorů jsou rozebrány a ve výsledku tvoří čtyři případové studie, které jsou vzájemně porovnány a analyzovány za použití odborné literatury.
Preliminary scope of work in English
The aim of this thesis is to examine the impact of the inner structure of specially profiled elementary schools (for example language oriented elementary schools, natural science oriented elementary schools) on the distribution of pupils with special educational needs in the school. In particular, we focus on the composition of the classes or specialized groups in terms of balanced profiling of the pupils with special educational needs. This thesis poses the question, whether there is any discrepancy between the idea of specially oriented schools (which differentiates pupils based on their talents, hobbies or any other aspects) and the goal of inclusion which is the current goal of Czech education system. And if there is a discrepancy, is it being reflected from the position of the school management? What is their stated motivation for these practices? And what are the outcomes of employing them? The methodology of this thesis is a qualitative research. In particular we have conducted semi-structured interviews with principals or other educational specialists in the management position of a specific school. These interviews are then included in four case studies, which are discussed, compared and analysed using relevant literature.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html