Výuka dějepisu na Mělnicku v 70. a 80. letech 20. století
Thesis title in Czech: | Výuka dějepisu na Mělnicku v 70. a 80. letech 20. století |
---|---|
Thesis title in English: | Teaching history in the Mělník region in the 1970s and 1980s |
Key words: | výuka dějepisu - didaktika dějepisu - tzv. normalizace - dějiny výuky - orální historie |
English key words: | teaching history - didactics of history - so-called normalization - history of teaching - oral history |
Academic year of topic announcement: | 2020/2021 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Katedra dějin a didaktiky dějepisu (41-KDDD) |
Supervisor: | Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned by the advisor |
Date of registration: | 20.10.2020 |
Date of assignment: | 20.10.2020 |
Date and time of defence: | 17.01.2022 00:00 |
Venue of defence: | M. Rettigové 4, Praha 1 |
Date of electronic submission: | 01.12.2021 |
Date of proceeded defence: | 17.01.2022 |
Course: | Diploma Thesis (OSZD005) |
Opponents: | PhDr. Jaroslav Najbert, Ph.D. |
Guidelines |
Studentka bude provádět heuristiku spočívající ve shromáždění relevantních pramenů různé povahy. bude pracovat se vzpomínkami pamětníků (získaných metodou oral hsitory), prameny normativní povahy (dobovými kurikulárními dokumenty, legislativními normami), dobovou didaktickou literaturou (časopisy, monografie, metodické příručky, učebnice) atd. tyto prameny bude vyhodnocovat pod vedením školitele a následně syntetizovat získané závěry.
|
References |
JIREČEK, Miroslav. Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013. Masarykova univerzita, 2014.
MOREE, Dana. Učitelé na vlnách transformace: kultura školy před rokem 1989 a po něm. Karolinum Press, 2013. MORKES, František. Mezipředmětové vztahy v historii výuky [online][cit. 2007-30-04]. Dostupný z WWW< http://www. msmt. cz/Files/DOC/NHMezipredmetovevztahyvhistoriivyuky. DOC. SOMR, Miroslav. Dějiny školství a pedagogiky. Státní pedagogické nakladatelství, 1987. ZOUNEK, Jiří; ŠIMÁNĚ, Michal; KNOTOVÁ, Dana. Dějiny socialistického školství: terra inkognita historicko-pedagogického výzkumu? K problematice zdrojů poznání minulosti. Pedagogická orientace, 2015, 25.3. ZOUNEK, Jiří; KNOTOVÁ, Dana; ŠIMÁNĚ, Michal. Výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství: K metodologickým otázkám historicko-pedagogického výzkumu. Studia paedagogica, 2015, 20.3: 89-112. ZOUNEK, Jiří; ŠIMÁNĚ, Michal; KNOTOVÁ, Dana. Socialistická základní škola pohledem pamětníků: sonda do života učitelů v Jihomoravském kraji. Wolters Kluwer, 2017. ZOUNEK, Jiří; KNOTOVÁ, Dana; ŠIMÁNĚ, Michal. Normální život v nenormální době: základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Wolters Kluwer, 2017. |
Preliminary scope of work |
Hlavním záměrem práce bude zodpovězení otázky, jak reálně probíhala výuka dějepisu na základních a středních školách na mělnicku (s přihlédnutím k okolním regionům). Hlavním předmětem zájmu bude praxe výuky dějepisu, srovnání této praxe s oficiálními normami (kurikulárními dokumenty a dobovou teorií). Práce bude reflektovat metody výuky, obsah výuky, postoje učitelů a žáků k výuce, význam ideologického diskursu pro pedagogickou praxi atp.
|
Preliminary scope of work in English |
The main purpose of the work will be to answer the question of how the teaching of history really took place at primary and secondary schools in Mělník (taking into account the surrounding regions). The main subject of interest will be the practice of teaching history, comparison of this practice with official standards (curricular documents and contemporary theory). The work will reflect the methods of teaching, the content of teaching, the attitudes of teachers and students to teaching, the importance of ideological discourse for pedagogical practice, etc. |